۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۹۹۲ ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

در دیدار چند روز پیش نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب، نکته مهمی مطرح شد که به طور شایسته در رسانه ها به آن پرداخته نشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، برای نخستین بار عراق را به عنوان کشوری که به تاثیرگذارترین کشور در جهان عرب تبدیل خواهد شد، مورد خطاب قرار دادند. این مسئله می‌تواند جنگ روانی موجود علیه ایران در عراق را ناکام بگذارد و به بهبود روابط جهان عرب با ایران منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار چند روز پیش خود با نخست وزیر عراق، ضمن برشمردن ظرفیت‌های انسانی، علمی و مادی این کشور، برای نخستین بار عراق را به عنوان کشوری که به تاثیرگذارترین کشور در جهان عرب تبدیل خواهد شد، مورد خطاب قرار دادند.

ایشان در این دیدار خطاب به عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق فرمودند: ظرفیت‌های انسانی و منابع غنی زیرزمینی عراق، این کشور را به تأثیرگذارترین کشور در جهان عرب تبدیل خواهد کرد.

این سخن مقام معظم رهبری می‌تواند اثرات زیادی در مقابله با جنگ روانی ایجاد شده علیه ایران و محصولات ایرانی در عراق داشته باشد. همچنین تحقق این مسئله، یعنی «تبدیل عراق به تاثیرگذارترین کشور جهان عرب» می‌تواند موجب بهبود روابط ایران و کشورهای عربی شده و حتی به اتحاد منجر شود.

جنگ روانی علیه ایران و محصولات ایرانی در عراق توسط برخی دولت‌های غربی و عربی

از آنجا که دولت‌های متخاصم غربی و عربی نتوانستند به روش‌های معمول سیاسی و اقتصادی ایران را از بازار عراق بیرون برانند، ایجاد جنگ روانی علیه ایران و محصولات ایرانی را در دستور کار قرار دادند تا بوسیله فشار افکار عمومی، حضور ایران در بازار عراق را کمرنگ کنند.

به عنوان نمونه چندی پیش خبرگزاری عراقی سومریه به نقل از روزنامه اسرائیلی هاآرتص ادعا کرد که ایران برای توسعه صادرات گوجه فرنگی به عراق، اقدام به شیوع آفت در مزارع عراقی کرده و همین مسئله موجب خشم مردم بصره شده است. به عنوان نمونه دیگر، چندی پیش آناتولی ترکیه به نقل از خبرگزاری العربیه ادعا کرد که وزارت کشور عراق اطلاعات ۹ میلیون نفر عراقی را در اختیار ایران قرار داده است.

همچنین شبکه های بین المللی سعودی، انگلیسی و آمریکایی دائما عراقی‌ها را از حضور ایران می‌ترسانند، در ارتباط با ایران تحقیر می‌کنند و با ایجاد شبهه عدم استقلال عراق از ایران، افکار مردم این کشور را بر ضد ایران تحریک می‌کنند.

ضعف رسانه‌های بین المللی ایران در مواجهه با جنگ روانی علیه ایران در عراق

نام بردن از عراق به عنوان تاثیرگذارترین کشور جهان عرب توسط رهبر معظم انقلاب، می‌تواند غرور ملی مردم عراق را تقویت کند و فتنه انگیزی دشمنان ایران در این کشور را خنثی سازد.

با این وجود مشاهده می‌کنیم که رسانه‌های بین‌المللی ایران بجای استفاده از این چنین فرصت‌ها و رویکردها، بعضا رویکردی را در پیش می‌گیرند که نگرانی برخی مردم عراق نسبت به ایران را تشدید می‌کند.

رسانه‌های عرب زبان ایرانی می‌توانند با برجسته کردن سخن مقام معظم رهبری در رابطه با جایگاه برتر عراق در میان کشورهای عربی، عزت و غرور ملی عراقی‌ها را تقویت کنند و بر اشتیاق آنان در برقراری رابطه با ایران بیفزایند.

اهمیت «رهبری عراق بر جهان عرب» برای ایران

اگر عراق جایگاه رهبری جهان عرب را بدست گیرد، یک پیروزی بزرگ برای ایران رقم خواهد خورد؛ زیرا فرهنگ، بافت اجتماعی و تاریخ عراق به گونه‌ای است که خواه ناخواه موجب همگرایی این کشور با ایران می‌شود. ایران و عراق چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام ملتی واحد بودند و تنها در سده‌های اخیر در دو مرز جغرافیایی قرار گرفتند. طبعا رهبری عراق بر جهان عرب موجب نزدیکی کل جهان عرب با ایران خواهد شد.

البته باید توجه داشت که برخی کشورهای عربی و منطقه مایل نیستند که عراق برای عهده دار شدن رهبری کشورهای عربی تلاش کند.

به طور مثال حزب حاکم ترکیه که خود را یگانه وارث امپراطوری عثمانی می‌داند و برای اتصال به خلیج فارس و دسترسی به منابع نفتی عراق به این کشور احتیاج دارد، تمایلی به قدرت و استقلال عراق ندارد. اردوغان و اطرافیانش در عوض به دلیل روابط نزدیک ایدئولوژیک با مصر اخوانی، بیشتر تمایل به رهبری مصر بر جهان عرب دارند.

همچنین عربستان سعودی که تجربه تلخ همزیستی با حکومت صدام را دارد و پس از صدام نیز به برکت پول های نفتی برای مدتی حکام غربی را به ساز خود رقصانده است، چشم دیدن برتری عراق را ندارد.

لزوم تاکید رسانه‌های بین المللی ایران به ظرفیت عراق برای رهبری جهان عرب

تاکید بر رهبری عراق بر جهان عرب می‌تواند موجب نزدیکی بیش از پیش مسئولین و عموم مردم عراق به ایران شده و نفاق حکام عربستان و برخی کشورهای غربی را برای عراقی‌ها روشن کند.

برای تحقق این هدف لازم است اندیشمندان و صاحبنظران به تشریح دلایل ظرفیت عراق در رهبری جهان عرب بپردازند و رسانه‌های بین المللی ایران نیز باید ترویج این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.