یکی از سیاست های دولت کره جنوبی برای حمایت از صنعت خودرو و البته دیگر صنایع پیشرو و لوکوموتیوی خود، استفاده از ابزارهای مالی بوده است. از جمله ابزارهای مالی می توان به سیاست اعطای تسهیلات، تخفیف نرخ بهره، تأمین اعتبار صادرات و بیمههای صادراتی اشاره کرد. دولت کره با استفاده از اهرم قدرتمند ابزارهای مالی، عملکرد تولیدکنندگان مدنظر خود را هدایت و بر آنها نظارت میکرد.
ابزار اول در این زمینه، کمک های مالی بود که خود دولت مستقیما به خودروسازان اعطا میکرد که شرکت هیوندایی این کمکها را تا سال ۱۹۸۹ دریافت میکرد.
ابزار دوم این بود که شرکتها نیاز داشتند تا دولت برای آنها ضمانتنامه صادر کند تا بتوانند از بانکهای خارجی وام بگیرند؛ این موضوع دولت را قادر میساخت تا تأمین اعتبار شرکتها را رصد و کانالیزه کند. در کنار این، صدور ضمانتنامههای صادراتی اهمیت ویژهای در توسعه صنعتی کره جنوبی و حمایت از خودروسازان داشته است. بدهی شرکتها که به امور صادراتی آنها مربوط بوده است، توسط صندوق ضمانت اعتبار کره KCGF[۱] تا سقف ده میلیارد وون (۹ میلیون دلار) ضمانت بازپرداخت داشته است. جمع این بدهیهای ضمانت شده در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۴٫۶ هزار میلیارد وون بوده است.
همچنین در طول دهه ۷۰ میلادی، میزان تخفیف در نرخ بهره بانک های کره از ۴۰% در سال ۱۹۷۵ به بالاتر از ۵۵% در سالهای ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ و ۷۰% در سال ۱۹۷۸ رسید. علاوه بر این، امور مالی مربوط به صادرات، یارانه نرخ بهره بانکی زیادی با حمایتهای بانک صادرات-واردات کره و بانکهای تجاری کره دریافت میکردند. نرخ بهره برای امور مالی صادرات در طول سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ تنها ۳% بود که بسیار کمتر از نرخ بهره سایر فعالیتها بود که در بازه ۸٫۵% تا ۲۰% قرار داشت.
ابزار حمایتی دیگر بیمههای صادراتی بود که از طریق تصویب قانون بیمه صادرات، در سال ۱۹۶۹ به افزایش صادرات کمک کرده است (بیمه در برابر خطرات احتمالی). در ادامه، صندوق بیمه صادرات برای حمایت از اجرای قانون بیمه صادرات تأسیس شد. این صندوق در سال ۲۰۰۸ هزار و پانصد میلیارد وون (۱٫۳میلیارد دلار) انباشت سرمایه داشته است.
دیگر ابزار حمایتی برای توسعه صادرات در کره، مناطق آزاد بودهاند. مناطق آزاد تجاری، مناطقی بیرون از مرزهای گمرکی هستند که از الزامات و اقتضائات گمرکی مستثنی هستند. در این مناطق سازوکارهای وارداتی معافیت تعرفههای وارداتی و تخفیفات مالیاتی شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شرکتها اعمال میشد. در کره جنوبی برای ورود به مناطق آزاد، باید بیش از ۵۰% از فروش شرکت صادرات و میزان سرمایهگذاری باید بیش از ۵۰ میلیون وون باشد.
مجموعه این اقدامات در کره جنوبی نشان می دهد که صادراتی شدن این کشور و ایجاد مزیت رقابتی در آن به ویژه در صنعت خودرو، با اقدامات هوشمندانه و حمایت های برنامه ریزی شده رخ داده است. در این زمینه، صندوق های تامین مالی و ضمانتی نقش مهم و اثرگذاری داشتند که الگوبرداری از آن در داخل کشور، نهادهای لازم برای حمایت از صنایع پیشرو را فراهم می کند.
[۱] Korea Credit Guarantee Fund یک موسسه عمومیاعتباری است که در سال ۱۹۷۶ راه اندازی شد. هدف از تأسیس این صندوق حمایت از توسعه متوازن اقتصاد ملی از طریق ارائه وثائق برای تعهدات شرکتهای کوچک و متوسط که برای امور مالی وثیقه مناسب ندارند است.