۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۰۵۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ دسته: مالیات
۰

به گفته یکی از مسئولین سازمان امور مالیاتی، براساس سازوکاری که در دست اجراست، از خریدارانی که بیش از یک دستگاه خودرو خریداری و به منظور کسب درآمد آن را بفروشند، مالیات گرفته خواهد شد. این در حالی است که هنوز از سوداگران بازار مسکن به عنوان یک کالای اساسی، مالیات بر عایدی سرمایه اخذ نمی‌شود و قانون مالیات بر عایدی مسکن در مراحل تصویب به سر می برد.

به گزارش مسیر اقتصاد یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت: اجرای ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تحویل خودروهای ثبت نامی به مردم با قیمت‌های گذشته باعث می‌شود خریداران به دلیل تفاوت قیمت خودروهای ثبت نامی و بازار آزاد، سود قابل توجهی را کسب کنند.

خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

وی افزود: در این میان کسانی هستند که بیش از یک خودرو ثبت نام کرده و به نوعی مصرف کننده نهایی خودرو نیستند و با هدف کسب سود و درآمد در طرح های فروش اینترنتی شرکت کرده اند.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی با اشاره به توافق‌های اولیه میان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارائی و صنعت، معدن و تجارت، گفت: مطابق این توافق فهرست، مشخصات و کدملی خریدارانی که در طرح های پیش فروش شهریور تا دی ماه خودروسازان شرکت کرده اند، از سوی وزارت صمت در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارائی قرار می‌گیرد تا براساس آن، خریدارانی که بیش از یک دستگاه خودرو خریداری کرده‌اند مشمول پرداخت مالیات از محل کسب درآمد از این محل خواهند شد.

کسب درآمد کاذب توسط سودجو‌ها با معاملات خودرو

وی تصریح کرد: نابسامانی ماه‌های اخیر بازار خودرو، باعث شده تا عده ای سودجو روی این موج سوار شده و برای کسب سود و درآمدهای کاذب به خرید و فروش خودرو روی آورند.

این مسئول سازمان امور مالیاتی افزود: این اقدام در نگاه نخست یک ناهنجاری اقتصادی به شمار می‌آید که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود اما تا آن زمان، سازمان امور مالیاتی به این حوزه ورود کرده و از فعالان آن مالیات دریافت خواهد کرد. البته دیگر اطلاعات مالی این افراد نیز بررسی می شود تا در صورت انجام اقدامات مشابه، ملزم به پرداخت مالیات شوند[۱].

CGT در بخش مسکن هنوز اجرایی نشده است

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی مسکن نیز به عنوان پایه مالیاتی جدید اوایل سال ۹۷ برای کنترل قیمت و نوسانات بازار مسکن از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه گردید. با توجه به سازوکار این طرح تنها سوداگرانی که بیش از تعداد مصرف واقعی خود دارای خانه بوده و با خرید و فروش مکرر یا احتکار، نبض بازار را در دست گرفته‌اند، مشمول مالیات از خرید و فروش ملک خود خواهند شد و عموم مردم از این قانون مستثنا هستند.

کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، آبان ماه سال جاری در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و بررسی جزئیات و اصلاح آن به جلسات کمیته مالیاتی این کمیسیون محول شد؛ اما پس از گذشت حدود ۳ ماه هنوز این کمیته به جمع بندی نهایی نرسیده و در این بین نیز دولت قصد دارد تا آخر سال لایحه‌ای برای مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس ارائه کند.

امید است با توجه به راه اندازی مالیات بر عایدی در بخش خودرو، سایر بازار‌ها از جمله بازار مسکن، به عنوان یک کالای اساسی و مورد نیاز که در حال حاضر شرایط مناسبی را طی نمی کند، هر چه سریع تر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه گردند تا متقاضیان مصرفی با مشکل تهیه سرپناه متناسب با نیاز خود رو برو نباشند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم، کدخبر: ۱۹۳۷۲۴۴

انتهای پیام / راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.