به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای مختلف به منظور حمایت از کسب و کارهای داخلی و ترویج محصولات کشورشان اقدامات مؤثری انجام داده اند.
از جمله فواید حمایت از کسب و کارهای داخلی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- گسترش و ایجاد مشاغل جدید به واسطه فراهم شدن تقاضای جدید
- کاهش قیمت تمام شده محصولات به واسطه تولید انبوه
- افزایش درآمدهای مالیاتی و رقابتی شدن فضای کسب و کار
بررسی ها نشان می دهد «اجاره تجهیزات و زمین به واحدهای صنعتی»، «الزام ادارات دولتی به تأمین تجهیزات خود از شرکت های داخلی» و «برگزاری نمایشگاه های صادراتی» سه اقدام عملیاتی کشورها به منظور حمایت از کسب و کارهای داخلی است.
اجاره تجهیزات و زمین به واحدهای صنعتی
مسئولین کشورها برای حمایت از تولید داخلی، در وهله اول بایستی امتیازات ویژه ای برای تولیدکنندگان داخلی در نظر گیرند تا آن ها را به تولید کالاهای داخلی که از سطح رقابت پذیری مناسبی برخوردار هستند، تشویق نمایند.
در این راستا، یکی از سیاست های تشویقی که در دستور کار دولتمردان بعضی کشورها قرار گرفته است، اجاره تجهیزات و زمین به واحدهای صنعتی است. در واقع این کشورها برای حمایت از تولید داخلی، اجاره زمین و تجهیزات به واحدهای صنعتی را در قالب قراردادهای بلندمدت در نظر می گیرند.
به عنوان نمونه نظیر این اقدام در دستور کار دولت هند قرار گرفته است. دولت این کشور زمین و واحدهای صنعتی را در قالب قراردادهای بلندمدت به واحدهای صنعتی اجاره می دهد. این اقدام دولت هند علاوه بر اینکه منجر به کاهش زمان در راه اندازی واحدهای صنعتی می شود، مشوقی برای واحدهای واقع در خوشه های صنعتی است تا بتوانند زیرساخت ها را به اشتراک بگذارند. دولت هند معتقد است با اجرای این سیاست تشویقی، ۱۰ میلیون شغل پایدار ایجاد خواهد شد.
دولت ترکیه نیز اقدامی مشابه دولت هند برای حمایت از تولید انجام داده است. اختصاص زمین برای سرمایه گذاری با شرایط بسیار آسان و در بعضی مواقع واگذاری برای مدت های طولانی (اجاره ۴۹ ساله زمین به تولید) از اقدامات دولت ترکیه برای حمایت از تولیدکنندگان است.
الزام ادارات دولتی به تأمین تجهیزات خود از شرکت های داخلی
یکی از راهکارهای مؤثر در حمایت از تولید داخلی، الزام ادارات دولتی به تأمین مایحتاج خود از شرکت های داخلی است. این اقدام علاوه بر اینکه موجب می شود تا تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند، مردم را نیز به خرید کالاهای داخلی تشویق می نماید.
در کشورهای مختلف جهان، ادارات دولتی ملزم به تهیه لوازم و تجهیزات از محصولات داخلی هستند. به عنوان نمونه می توان به دولت آمریکا اشاره کرد. سازمان های فدرال آمریکا هر ساله تقریبا ۵۰۰ میلیارد دلار برای خرید کالاها و خدمات از بخش خصوصی هزینه می کنند.
البته در ایران نیز طی سالیان متمادی قوانین زیادی برای الزام دستگاه های دولتی به خرید کالاهای داخلی وضع شده؛ اما شواهد نشان می دهد این قوانین ضمانت اجرایی نداشته است. بطوریکه در سال ۹۰ و همچنین سال ۹۷ برای چندمین بار «قانون ممنوعیت خرید کالاهای مشابه داخلی برای دستگاه های دولتی» تصویب شده است.
برگزاری نمایشگاه های صادراتی با هدف بهبود رقابت پذیری
به عنوان راهکاری دیگر، کشورها برای حمایت از تولید داخلی علاوه بر اینکه امتیازات ویژه ای برای گسترش و بهبود کیفیت تولیدات در بازارهای داخلی در نظر می گیرند، به فکر توسعه صادرات محصولات تولیدکنندگان در بازارهای خارجی نیز هستند.
در این راستا بسیاری از کشورها برگزاری نمایشگاه های صادراتی را عامل اصلی بهبود رقابت پذیری صنایع داخلی می دانند. به عنوان نمونه آمریکا در سال ۲۰۱۰، برنامه ای به منظور حمایت از صادرات در نظر گرفت. در این برنامه، دولت و اداره تجارت خارجی آمریکا تلاش های بسیاری برای افزایش صادرات از طریق ایجاد روابط بین صادرکنندگان آمریکا و خریداران خارجی با برگزاری نمایشگاه های صادراتی صورت داد.
همچنین دولت چین هر ساله دو مرتبه نمایشگاهی را در شهر گوانجو این کشور با هدف شناساندن صادرکنندگان برگزار می کند. این نمایشگاه که بیش از ۶۰ سال قدمت دارد، از نظر وسعت و بزرگی نیز یکی از بزرگترین نمایشگاه های جهان محسوب می گردد. متولی و مسئول اصلی این نمایشگاه، وزارت بازرگانی چین و استانداری ایالت گواندونگ (بصورت مشترک) می باشند.
این نمایشگاه به واسطه طیف گسترده محصولاتی که ارائه می دهد، از اعتبار قابل توجهی برخوردار است و در هر دوره آن میلیون ها دلار قرارداد تجاری امضا می شود. در فازهای گوناگون این نمایشگاه محصولات گوناگونی از قبیل تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات نورپردازی و روشنایی، وسایل نقلیه و قطعات یدکی و انواع ماشین آلات تولیدکنندگانی که توانایی صادرات دارند، ارائه می شود.
انتهای پیام/ تولید و اشتغال