۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۰۰۹ ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه
۰

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کل کشور در خصوص نحوه طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه، دامنه شمول این پایه مالیاتی باید تمام انواع دارایی را دربرگیرد. اما بررسی نظام های مالیاتی دیگر کشورها نشان می دهد که املاک و مستغلات، بخش اصلی و قابل توجه شمولیت مالیات در CGT است.

به گزارش مسیر اقتصاد معاونت پژوهش سازمان امور مالیاتی کل کشور به تازگی گزارشی منتشر نموده و در آن درخصوص لزوم اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و ارائه الگوی مناسب برای ایران اظهار نظر کرده است.

در این گزارش که با عنوان «راهنمای طراحی مالیات بر عایدی سرمایه (مروری بر مبانی نظری، تجارب جهانی و الگویی برای ایران)» منتشر شده، نظرات این سازمان پیرامون نحوه طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه بیان شده است.

مسائل و ملاحظات کلی طراحی قانون مالیات بر عایدی سرمایه

قبل از ورود به جزئیات طراحی نظام مالیات بر عایدی سرمایه، لازم است به برخی نکات کلی که بایستی در طول طراحی این سیستم مورد توجه قرار گیرند، اشاره شود:

  • لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس عدالت افقی و عمودی؛
  • بده-بستان بین کارایی اولیه و منافع حاصل از کاهش تفاوت نرخ های مؤثر مالیاتی سرمایه گذاری های رقیب و هزینه های کارایی نظیر قفل شدن دارایی؛
  • وضع مالیات بدون کاهش قدرت کلی تصاعدی بودن نظام مالیاتی؛
  • مسائل و مشکلات اداری و تمکین مرتبط با مالیات بر عایدی سرمایه، منافع ناشی از کارایی و عدالت در این نوع مالیات را کاهش می دهد.

ضرورت شمول همه انواع دارایی برای جلوگیری از انحراف سرمایه گذاری

به لحاظ نظری، هرگونه تلاش برای محدود کردن یا حذف برخی از اقلام دارایی اشخاص از تور مالیاتی، منجر به تحریف تصمیمات سرمایه گذاری افراد می شود.

لذا بهترین گزینه این است که تمام انواع دارایی ها در پایه مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ شوند؛ چراکه در غیر اینصورت امکان انحراف سرمایه گذاری به سمت دارایی هایی که از مالیات معاف هستند وجود دارد.

املاک و مستغلات بخش اصلی مالیات بر عایدی سرمایه در کشورها

اگرچه دامنه انواع دارایی های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه، با توجه به اهداف مدنظر کشورها متفاوت است، اما بررسی نظام های مالیاتی برخی از کشورها نشان می دهد که طیف وسیعی از دارایی ها با در نظرگرفتن برخی استثنائات، در پایه مالیات بر عایدی سرمایه قرار دارند. با این وجود، املاک و مستغلات و همچنین سهام، دو دارایی عمده ای هستند که تقریباً در تمام کشورها، در پایه مالیات عایدی سرمایه حضور دارند.

بر این اساس فهرست دارایی های مشمول این مالیات در اغلب کشورها، به شرح زیر می باشد:

  • املاک و مستغلات(زمین و ساختمان)
  • سرقفلی
  • ارزهای خارجی
  • طلا ، جواهر و زیورآلات (با هدف سرمایه گذاری و غیرمصرفی)
  • و …

توجه به وزن دارایی در سبد دارایی افراد برای طراحی قانون

هرچند املاک و مستغلات و سهام به عنوان بخش لاینفک پایه این نوع مالیات در همه کشورها می باشد ولی وجود سایر دارایی ها نظیر طلا و ارز به اهمیت و وزن این نوع دارایی ها در سبد دارایی افراد بستگی دارد.

به طورکلی، در شرایط فعلی کشور، توجه به این موضوع در هنگام تصمیم گیری راجع به پایه مالیات بر عایدی سرمایه بسیار ضروری است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.