دکتر جواد نوفرستی رئیس انجمن جامعه ایمن و کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با مسیر اقتصاد بر لزوم استفاده مجدد از کارت سوخت شخصی تاکید کرد.
قاچاق بنزین بیشتر از ۱۰ میلیون لیتر در روز است
این کارشناس حوزه انرژی که مبتکر ایده کارت انرژی نیز هست، با بیان اینکه برخی آمارها قاچاق سوخت را روزانه ۲۰ میلیون لیتر برآورد می کنند، گفت: بنده آمار میدانی از میزان قاچاق ندارم و آمار رسمی ای نیز در این زمینه از سوی دولت منتشر نشده است. بنابراین این آمار را نه تایید و نه رد می کنم.
وی افزود: اما با توجه به آماری که دولت جسته و گریخته از تولید و مصرف بنزین ارائه کرده است (که حتما این آمار دقیق نیست و ملاحظاتی درآن صورت گرفته است)، قطعا قاچاق بنزین بیشتر از ۱۰ میلیون لیتر در روز است. البته وضعیت در مورد گازوئیل به مراتب بدتر است.
۶ هزار تومان یارانه برای هر لیتر بنزین
نوفرستی با انتقاد از بی تدبیری های مسئولین مربوطه در حوزه انرژی که سبب هدر رفت سرمایه های ملی می شود، گفت: با توجه به اینکه قیمت بنزین فوب خلیج فارس بیش ۵۵ سنت دلار برآورد می شود و با توجه به قیمت حدود ۱۳ هزار تومانی هر دلار، دولت در هر لیتر بنزین حدود ۶۰۰۰ تومان یارانه پرداخت می کند که قسمت اعظم این یارانه به جیب قاچاقچیان سوخت می رود.
وی تاکید کرد: موضوع اصلاح قیمت سوخت موضوعی است که باید پیش از این انجام می شد. اما ثابت نگه داشتن قیمت بنزین با دلایل سیاسی و غیر کارشناسی سبب شد تا امروز به این وضعیت بحرانی برسیم.
الزام مردم به استفاده از کارت سوخت به جای افزایش قیمت بنزین
نوفرستی با انتقاد از سیاست افزایش قیمت بنزین برای جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: شاید قبل از جهش نرخ ارز، افزایش قیمت میتوانست باعث کاهش قاچاق بنزین شود؛ اما در شرایط فعلی تنها نتیجه افزایش قیمت بنزین افزایش تورم و فشار بیشتر بر مردم است.
وی سخن خود را اینگونه تکمیل کرد: مگر دولت چقدر می تواند قیمت بنزین را افزایش دهد؟ در حالی که قیمت بنزین در کشورهای همسایه حداقل ۶۰۰۰ تومان بیشتر از قیمت بنزین در داخل کشور است، با افزایش دو یا سه برابری و یا حتی بیشتر قیمت بنزین، همچنان انگیزه برای قاچاق سوخت باقی است.
رئیس انجمن جامعه ایمن با بیان اینکه در شرایط کنونی احیای کارت سوخت شخصی تنها راهکار مقابله با قاچاق سوخت است، گفت: حتی اگر دولت سهمیه بندی سوخت نیز انجام ندهد، باز هم بازگشت کارت سوخت شخصی موجب کاهش سهولت قاچاق می شود. سهولتی که با بی استفاده شدن کارت سوخت شخصی و مهاجرت آنها به مناطق مرزی بوجود آمده است. البته این اقدام مقطعی بوده و دولت بایستی موضوع سهمیه بندی را دنبال کند.
سهمیه بندی بنزین تنها گزینه پیش روی دولت
نوفرستی در ادامه افزود: البته در شرایط کنونی چاره ای جز سهمیه بندی بنزین، برای جلوگیری از رشد مصرف و قاچاق بنزین وجود ندارد. امیدوارم که دولت با توجه به شرایط بحرانی فعلی از نگاه های سیاسی دست برداشته و موضوع سهمیه بندی بنزین را به جد دنبال کند.
انتهای پیام/ نفت و انرژی