به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان پیشران اقتصاد، نقش قابل توجهی در اشتغال زایی ، نوآوری، آموزش نیروی کار، توسعه صادرات و سرمایه گذاری و در نهایت رشد اقتصادی کشورها دارند گفت: در شرایط کنونی اقتصاد جهانی بسیاری از کشورها با اقدامات مختلف حمایتی، سیاست تقویت و توسعه این بنگاه ها را دنبال می کنند.
آشنایی با اقدامات و برنامه های کشورهای موفق در این زمینه می تواند به تصمیم سازان و سیاستگذاران برای هدایت و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط کشور کمک شایانی نماید. بدین منظور در مجموعه گزارش هایی به تجربیات کشورها در زمینه سیاستگذاری و برنامه ریزی برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط پرداخته خواهد شد تا در نهایت با مقایسه و جمع بندی و نیز تطبیق با شرایط بومی و نهادی کشور بتوان به الگویی برای حمایت موثر از بنگاه های کوچک و متوسط در ایران دست یافت.
در این مطالعه در چارچوب مفهوم «انتقال خط مشی» و «درس آموزی»، تجربه موفق حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در آلمان به صورت تحلیلی شامل نهادها، سازوکارها و برنامه های متعدد برای توسعه این بنگاه ها و همچنین راهبردهای اساسی دولت های فدرال و ایالتی برای استمرار این موفقیت مورد ارزیابی قرار گرفته است.
این گزارش می افزاید: در آلمان بیش از ۹۹ درصد بنگاه ها (از نظر تعداد) در قالب کوچک و متوسط فعالیت می کنند که ۶۰ درصد از اشتغال این کشور و ۴۷ درصد از ارزش افزوده اقتصاد به آنها اختصاص دارد. این بنگاه ها جزء نوآورترین بنگاه ها در سطح اروپا هستند به طوری که در دوره ۲۰۰۸-۲۰۱۰ ، در حدود ۵۴ درصد آنها موفق به ارائه محصولات جدید به بازار شده اند.
این بنگاه ها به راحتی نیروی کار ماهر و فارغ التحصیلان را جذب می کنند و تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار می دهند به نحوی که ۸۹ درصد از آموزش های فنی و حرفه ای کشور توسط بنگاه های کوچک و متوسط ارائه می شود.
بر اساس این گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، آژانس کار فدرال و بانک سرمایه گذاری آلمان (kfw) سه نهاد اصلی حمایتی بنگاه های کوچک و متوسط در سطح فدرال هستند که انواع خدمات آموزشی، مشاوره ای و تامین مالی آنها با برنامه ای نهادهای ایالتی تکمیل می شوند.
بررسی ۳۹ برنامه مختلف حمایتی ارائه شده از سوی ۶ نهاد حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط در سطح فدرال و ایالتی نشان می دهد که ساختار مناسب تامین سرمایه، تشکیلات صنفی گسترده و متنوع، دیدگاه مدیریتی آینده نگر و مبتنی بر مشتری، حمایت از نوآوری و فعالیت های تحقیق و توسعه و همچنین آموزش های فنی و حرفه ای قوی از دلایل اصلی موفقیت برنامه های حمایتی بنگاه های کوچک و متوسط در آلمان است.
همچنین حمایت ها صرفا محدود به برنامه های مالی نبوده؛ بلکه خدمات مشاوره گسترده در زمینه های متعدد، برنامه های آموزش شغلی و تضمین وام و اعتبارات از سوی نهادهای بخش خصوصی از ویژگی های اصلی برنامه های حمایتی از بنگاه های کوچک و متوسط در این کشور است.
علاوه بر اقدامات دولت فدرال ، برنامه های متعددی نیز با رویکرد توازن منطقه ای از سوی نهادهای منطقه ای مانند بانک نور در این وستفالن و بانک توسعه کسب و کار بایرن صورت می گیرد که از دیگر موارد قابل توجه در حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط آلمان است.