۰۱ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۰۵۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

۴ قرارداد سرمایه گذاری داخلی و خارجی به ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان روز پنج شنبه در بندر شهید بهشتی چابهار امضا شد. امضای این قراردادها در صورتی باعث شکوفایی ظرفیت بندر چابهار خواهد شد که راه آهن چابهار-سرخس به عنوان زیرساخت ریلی بندر چابهار تکمیل گردد. همان طور که از ظرفیت بخش غیر دولتی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار استفاده می شود، واگذاری راه آهن چابهار-سرخس به بخش غیر دولتی مشکل تامین مالی و تکمیل این خط ریلی را برطرف خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد مراسم امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری داخلی و خارجی به ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان روز پنج شنبه در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد.

این قراردادها که همگی به روش BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) اجرا خواهند شد، شامل قرارداد سرمایه گذاری جمع آوری مواد زائد کشتی ها به ارزش ۱۹۵ میلیارد ریال، احداث مخازن نگهداری LPG به ارزش ۵۳۱ میلیارد ریال، احداث مخازن فرآورده های نفتی به ارزش ۹۸۰ میلیارد ریال و احداث انبار چند منظوره به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال هستند.

علاوه بر این قراردادها، تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث مینی پالایشگاه به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار نیز امضا شد.[۱]

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در مراسم امضای این قراردادها گفت: با اقدامات توسعه ای انجام شده ظرفیت بندر چابهار از ۲,۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به پیش بینی تردد سالانه ۸۰۰ هزار کامیون در جاده های چابهار افزود: با توجه به این مساله انتظار داریم زیرساخت های مورد نیاز برای این میزان تردد از سوی دستگاه های ذیربط فراهم شود.

آقایی با تاکید بر ضرورت اتصال ریلی بندر چابهار به شبکه ریلی کشور تصریح کرد: اگر اتصال بندر چابهار به ریل با سرعت صورت نگیرد، بندر چابهار قدرت رقابت پذیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه معادن افغانستان برای ترانزیت از بندر چابهار گفت: تامین زیرساخت های ریلی باعث می شود ترانزیت مواد معدنی افغانستان به عنوان برگ برنده ایران عملیاتی شود.[۲]

ضرورت اتصال چابهار به شبکه ریلی و امتداد آن تا مرز سرخس

بندر چابهار و سواحل مکران دارای ظرفیت های متعددی همچون حمل و نقل و ترانزیت، کشاورزی، شیلات و صنایع سبک و سنگین است. همچنین استان های شرقی کشور دارای ظرفیت های معدنی فراوانی هستند؛ به عنوان مثال، ۲۲۰۰ معدن در استان خراسان جنوبی و ۴۹۷ معدن در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده است.

استان خراسان جنوبی پنجمین استان معدنی کشور است و در حال حاضر، یک میلیارد تن ذخایر ذغال سنگ در این استان وجود دارد.

با توجه به ظرفیت های سواحل مکران و استان های شرقی کشور، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور و امتداد آن تا مرز سرخس سبب شکوفا شدن این ظرفیت ها و رشد و توسعه اقتصادی شرق کشور خواهد شد.

احداث خط ریلی چابهار-سرخس به عنوان شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب علاوه بر آبادانی شرق کشور، با اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد درآمدهای ترانزیتی قابل توجهی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

این خط ریلی از ۲ قطعه تشکیل شده است. قطعه اول آن به طول ۵۸۰ کیلومتر چابهار را به شبکه ریلی کشور در زاهدان متصل می کند و پس از گذشت ۸ سال حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قطعه دوم این خط ریلی به طول ۷۶۰ کیلومتر از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه ادامه دارد و پیشرفت فیزیکی آن در حد صفر بوده است.

گفتنی است تکمیل قطعه اول مسیر تنها بخشی از ظرفیت ترانزیتی شرق کشور را فعال خواهد کرد و برای فعال سازی ظرفیت ترانزیتی کشورهای CIS باید هر دو قطعه مسیر تکمیل گردد.

همانطور که از ظرفیت بخش غیر دولتی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار استفاده می شود، واگذاری راه آهن چابهار-سرخس به بخش غیر دولتی مشکل تامین مالی و تکمیل این خط ریلی را برطرف خواهد کرد.

پینوشت:

[۱]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۳۱۴۴

[۲]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۳۱۴۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.