۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۴۳۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ دسته: انرژی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

شرکت های بزرگ نفتی جهان، از جمله آرمکو عربستان قصد دارند در دهه های آتی بیشترین درآمد خود را نه از راه خام‌فروشی نفت خام، بلکه از مسیر فرآوری و تبدیل آن به محصولات ارزشمندی چون پلاستیک ها بدست آورند. آرمکو برای رسیدن به این مقصود چشم انداز ۲۲ ساله ای در نظر گرفته است و قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ به رهبر بازار پتروشیمی جهان تبدیل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت پلاستیک و پتروشیمی آینده ماده استراتژیک نفت را رقم خواهد زد؛ البته منظور از این آینده هم آینده نزدیک و هم آینده های دور است. اغلب کارشناسان بازار نفت معتقدند بیشترین منبع درآمد نفت تا چند دهه آینده، در بخش فروش به عنوان سوخت حاصل خواهد شد؛ اما بعد از آن بیشترین درآمد نفت ناشی از صنایع پایین دستی بخش های پتروشیمی و پالایشگاه ها خواهد بود.

عربستان به دنبال سرمایه گذاری در پروژه های پایین دستی نفت در سراسر جهان

آرمکو عربستان، به عنوان یکی از بزرگترین غول های نفتی جهان، به منظور حفظ بازار فروش نفت خام خود در طولانی مدت، همواره به دنبال پروژه های پالایشگاهی و پتروشیمی دنیا است. عربستان با سرمایه گذاری در این پروژها مالکیت بخشی از آن ها را بدست می آورد و در آینده می تواند خود تنها تأمین کننده خوراک آن ها شود.

براساس آخرین اخبار توافقی بین آرمکو و شرکت صاحب فناوری کالیفرنیا انجام شده است که براساس آن شرکت آرمکو قصد به کارگیری فناوری جدید این شرکت را در فرایند های پتروشیمی خود دارد.

اتیلن و پروپیلن دو خوراک عمده برای پتروشیمی ها هستند. هم اکنون با استفاده از روشی که در جهان و همچنین در کشورهایی همچون ایران نیز متداول است، از هر بشکه نفت خام ۱۵ تا ۲۰ درصد خوراک پتروشیمی بدست می آید؛ اما به کارگیری این فناوری جدید می توان این درصد را به رقمی حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد رساند.

دو برابر کردن تولیدات پالایشگاهی و پتروشیمیایی

یکی از مدیران صنایع پایین دستی آرامکو در مصاحبه با رویترز گفت: هم اکنون آرمکو روزانه ۵ میلیون بشکه فرآورده های نفتی از پالایشگاه های خود تولید می کند و قصد دارد این مقدار را به ۸ تا ۱۰ بشکه در روز برساند.

همچنین مدیر شرکت آرمکو اظهار کرد: این شرکت می خواهد تولیدات پتروشیمیایی خود را تا سال ۲۰۲۳ دو برابر مقدار کنونی کند. شرکت آرمکو هدف خود را کسب مقام اول تولید محصولات پتروشیمی در جهان، تا سال ۲۰۴۰ بیان کرده است.

کمپانی سعودی در راستای گسترش تولیدات پتروشیمیایی خود و سرمایه گذاری در پروژه های خارجی برای حفظ بازار نفت خام خود میلیون ها دلار در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرده است. از جمله این سرمایه گذاری ها می توان به ۴۴ میلیارد دلار در یک پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی در هند و ۷ میلیارد دلار در مجتمع پتروشیمی در مالزی اشاره کرد.

شرکت های نفتی جهان به سمتی پیش می روند که کسب و کار اصلی آن ها دیگر فروش نفت خام نیست؛ بلکه فعالیت در صنعت پتروشیمی و پلاستیک در اولویت انتخاب آن ها قرار دارد. اما تنها تهدیدی که در این میان برای شرکت های نفتی وجود دارد مخالفت با مصرف پلاستیک های یکبار مصرف است.

مشکل جهانی پلاستیک ها سبب شده تا مخالفت های سر سختانه ای با گسترش مصرف پلاستیک های یکبارمصرف شکل بگیرد. این مخافت ها موجب شده است تا در اروپا مصرف لوازم یکبار مصرف همچون قاشق، چنگال، لیوان و بشقاب یکبار مصرف ممنوع بشود؛ البته اروپا در این میان تنها نیست و هند نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ چنین کاری انجام دهد.

خامفروشی بلای جان صنعت پتروشیمی

یکی  از مزیت های که ایران در زمینه صنعت پتروشیمی دارد در اختیار داشتن منابع فراوانی از گازهای مختلف است که سبب می شود هزینه ی تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی ایران، در مقایسه با کشورهای رقیب کمتر باشد. اما استفاده صرف از خوراک گاز سبب می شود زنجیره ارزش نفت ادامه داده نشود و این ماده به صورت خام و با کمترین ارزش افزوده به فروش برسد.

یکی از دلایل که همواره سیاست گذران صنعت پتروشیمی کشور برای توجیه عدم گسترش کشور بیان کرده اند اقتصادی نبودن آن بوده است. به هرحال بزرگترین رقیب منطقه ای ایران که برخلاف کشورمان از منابع گازی بسیار کمتری برخوردار است با به کار گیری این فناوری جدید در زمینه تولید خوراک پتروشیمی به دنبال فاصله گرفتن از فروش صرف نفت خام است.

منبع: OILPRICE



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.