به گزارش مسیر اقتصاد شرکت توسعه ایستگاه های راه آهن هند (IRSDC) اعلام کرده است که بازسازی ایستگاه راه آهن حبیب گنج در استان مادیا تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ کامل خواهد شد. این ایستگاه راه آهن نقطه عطف مهمی در اولین مشارکت عمومی خصوصی شرکت توسعه ایستگاه های راه آهن هند محسوب می شود.
بازسازی ایستگاه راه آهن حبیب گنج توسط گروه بانسال صورت می گیرد که قراردادی را برای این پروژه در جولای ۲۰۱۶ با شرکت توسعه ایستگاه های راه آهن هند امضا کرد.
این پروژه مهم ترین پروژه طرح بازسازی ۱۵.۱ میلیارد دلاری ایستگاه ها است. ایستگاه راه آهن حبیب گنج به همراه ۵۰ ایستگاه دیگر به فاز اول طرح تعلق دارند.
تامین مالی ایستگاه حبیب گنج با روش BOT
به نظر می رسد وزارت راه آهن قصد دارد این ایستگاه راه آهن را که به ۶۰۲.۷ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد با امضای قرارداد با شرکت های بخش خصوصی از طریق توافق نامه های ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) تامین مالی نماید.
تا کنون جلسات پیش از مناقصه برای ۳ ایستگاه آناند ویهار (هزینه تقریبی ۳۰.۱ میلیون دلار)، بیج واسان (هزینه ۵۲.۷ میلیون دلار) و چاندیگار (۱۹.۶ میلیون دلار) برگزار شده است.
هند در ۲۵ سال آینده برای توسعه زیرساخت های خود به ۴۵۰۰ میلیارد دلار نیاز خواهد داشت. این در حالی است که منابع عمومی در بهترین حالت تنها قادر خواهد بود ۳۹۰۰ میلیارد دلار را پوشش دهد. بنابراین دولت برای جبران کمبود بودجه به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی و با استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی است.
منبع: www.infrapppworld.com