به گزارش مسیر اقتصاد، مجتبی خالصی رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد و امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: برای اجرای سیاست های اقتصاد کلی اقتصاد مقاومتی که به دنبال پیشرفت کشور است دستگاه های مختلفی مد نظر بودند اما سازمان برنامه و بودجه به دلیل وظیفه ذاتی اش مبنی بر مدیریت اقتصاد به عنوان متولی این امر در نظر گرفته شد.
وی گفت: در این همایش نمی خواهم اقتصاد مقاومتی را تعریف نمایم زیرا اکنون به خوبی این بحث گفتمان سازی شده است.
خالصی با بیان اینکه برای بررسی میزان تحقق اقتصاد مقاومتی باید اهداف اقتصاد مقاومتی را در ابتدا بشناسیم و گفت: رشد اقتصادی، بهبود شاخص های اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ مهمترین اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سال های برای رشد اقتصادی و بهبود شاخص های اقتصادی برنامه داشته ایم، گفت: اما مهم استمرار تولید است؛ یعنی تکانه ای در اقتصاد نتواند به شاخص های کلان اقتصادی و رشد اقتصادی آسیب برساند. این مقاومت اقتصادی جزو اهداف مهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.
خالصی افزود: مثلا اجرای این سیاست ها در سال های اخیر موجب شده رشد منفی ۶.۸ درصد به مثبت ۸.۲ درصد برسد، تورم دو رقمی به کاهش یافته و تک رقمی شود، رتبه محیط کسب و کار کشور از ۱۵۴ به ۱۲۰ برسد، شاخص رقابت پذیری از ۱۲۶ به ۷۹ برسد یا شاخص ریسک پذیری کشور از ۶ به ۵ برسد. بنابراین اجرای این سیاست ها نتایج مطلوبی داشته است.
وی با بیان اینکه مهمترین خاصیت سیاست های کلی اقتصاد ایجاد اجماع بین اقتصاد دانان بود، گفت: این سیاست ها توانستند محوری در بین دستگاه ها و قوا برای عملکرد شود.
خالصی در ادامه با بیان اینکه شورای اقتصاد برای هماهنگی و برنامه ریزی اقتصادی ار حدود ۶۰ سال پیش تشکیل شد و سازمان برنامه و بودجه عملا برای سرویس دهی به این شورا در حدود ۵۰ سال پیش تشکیل شد، گفت: با وجود حضور سازمان برنامه اما رهبری تأکید داشتند یک ستاد نافذالکلمه ای شکل بگیرد تا بتواند به خوبی فرماندهی اقتصاد را انجام دهد.
وی افزود: شکل گیری ستاد نظام جدیدی را نسبت به ساختار قبلی ایجاد نمود و نگاه پروژه ای که به نتایج ملموس برسد را به کار گرفت.
خالصی گفت: ستاد برای تعریف این پروژه ها از روی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ۱۲ برنامه ملی تعریف نمود و برای هر برنامه کارگروهی تعریف کرد. این کارگروه ها با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز پروژه های کوتاه، میان و بلند مدت تعریف کرد و برای هر پروژه منشور پروژه ای تعریف شد که دارای زمان انجام، محل انجام، هزینه هاو دیگر جزییات پروژه بود.
وی با بیان اینکه تحول دیگر ایجاد شده در ساختار جدید، ایجاد نظام نظارتی جند لایه بود، گفت: برای نظارت بر پروژه ها نقشه راه و سامانه یکپارچه ای تشکیل شد.
خالصی در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات ستاد، گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در طول این دو سال بسته ها و پروژه های مهم و اثرگذاری را تصویب کرده است. به عنوان مثال بسته های رونق تولید و اشتغال که از ۵ بسته تشکیل شده بود در ۳۱ فروردین امسال و با یک کار جهادی و در مدت کوتاه تصویب شد و امروز پس گذشت ۱۰ ماه نتایج مطلوبی داشته، به طوری که رشد بخش غیرنفتی بیش از بخش نفتی بوده است.
وی افزود: در ستاد تمرکزمان بر روی پیشران های اقتصادی بود تا تحول گسترده ای ایجاد شود، به عنوان مثال در بخش ریلی که یک بخش زیرساختی و با اهمیت است، در سال گذشته و امسال بیش از ۵۰۰ کیلومتر ریل کشیده شد در حالی که متوسط ایجاد ریل در سال های گذشته ۲۵۷ کیلومتر بوده است.
خالصی با بیان اینکه برخی می گویند اگر اقتصاد مقاومتی نبود دولت چه می کرد، اکنون هم همان کارهای معمول را دارد انجام می دهد، گفت: اگر به سیاست های اقتصاد مقاومتی نگاه کنید مشاهده می کنید بسیاری از بندهای به اقدامات جاری دستگاه ها برمی گردد، به عنوان مثال بند ۱ سیاست ها بر به کارگیری همه ظرفیت های دستگاه ها برای تولید تأکید دارد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به دنبال تمرکز بر روی اولویت ها، شتاب بخشی و مقابله با تهدید ها است و تفاوتی که ایجاد می کند در این موارد است.
خالصی در انتها با ابراز خوشحالی از انتشار کتابچه «مسیر فرمانده اقتصاد ایران» که به نقد عملکرد ستاد پرداخته است، گفت: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی می تواند ستاد را در بخش ارزیابی اقتصاد مقاومتی کمک نماید.