دشمن به طور قطع امروز روی استارتاپها و کسب و کارهای نوین تمرکز کرده است و این مسیر را بهترین راه برای آسیب زدن در شرایط جنگ فرهنگی و اقتصادی به مردم و نظام جمهوری اسلامی میداند.
دورهمی یلدای کارآفرینان استارتآپی شب چهارشنبه ۲۹ آذرماه در سالن همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی در حالی برگزار شد که اتفاقات داخل رویداد و رخدادهای مشکوک پیرامون زنگ خطری برای مردم و مسئولان نظام به حساب میآید.
تجمل گرایی و هزینههای گزاف
در فرهنگ ایرانی-اسلامی، اصراف از بزرگترین گناهان به حساب میآید. آنهم در شرایطی که اطراف ما پر است از مشکلات معیشتی و اقتصادی گوناگون! در حالی که بخش قابل توجهی از مردم با مشکلات عجیب و غریب معیشتی دست و پنجه نرم میکنند، برگزاری یک مراسم با هزینههای گزاف و با رنگ و بوی نمایشهای تبلیغاتی چه مفهومی میتواند داشته باشد؟
مراسمی که به اعتراف مجری آن فقط ۶۵۰ میلیون ریال هزینه اجاره سالن آن برای چندساعت سخنرانی، تقدیر و تشکرهای نمایشی و غیرواقعی آن شده است. برای باقی موارد نیز چندین برابر هزینه شده بود، البته آنطور که از ظواهر رویداد به چشم میآمد. هزینههایی که معلوم نیست از کجا و برای چه منظوری تامین شدهاند.
نکته جالب توجه این که مجری به ظاهر رسانهای و خصوصی آن در یک حرکت خندهدار برای توجیه این نمایش تجملگرایانه، تمام بار را روی دوش جوانان استارتاپی انداخته بود تا در یک حرکت عجیب، بلیتهای این دوره از رویداد باقیمتهای بسیار بالایی به فروش برسد. قیمت اعلام شده چیزی حدود ۱۰ برابر گرانتر از سال قبل بود و بار تجملگرایی و منفعتطلبی را باید جوانانی بر دوش میکشیدند که تنها انگیزهشان راهاندازی و موفقیت کسب و کار فناورانه خودشان است.
اتفاق جالبتر آن بود که غرفهدارها هم که هزینههای بالایی را بابت غرفههای بسیار بیکیفیت خود پرداخت کرده بودند برای حضور در سالن مجبور به تهیه بلیت بودند.
بلیطهای این نمایش از یک میلیون و سیصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال به فروش رسید و هر متر مربع از غرفههای بیکیفیت هم برای غرفهداران هزینههای بالای ۸ میلیون ریال در برداشت.
این در حالی است که تعداد قابل توجهی از سخنرانان اعلام شده در برنامه حضور نیافته بودند. اتفاقی که بیشتر شبیه کمفروشی و کلاهبرداری است تا برگزاری یک رویداد که نمودی از جامعه استارتاپی کشور باشد.
یلدای انحصاری
در میان غرفهها، تفاوتهای میان اسپانسر رویداد و استارتآپهای عادی کاملا بارز بود. درحالی که استارتاپهای واقعی و بخشهای اصلی از بدنه اکوسیستم استارتاپی ایران زمان کافی برای تجهیز غرفهها نداشتند و تنها برای حضور فیزیکی پول پرداخت کرده بودند. استارتاپهایی که به امید دیدن سرمایهگذارهای بیشتر و دریافت پیشنهاد از سوی آنها در این نمایشگاه جانبی شرکت کرده بودند، اما بی خبر از آنکه برنامه چیز دیگری است و اصلا تمرکزی روی آنها نشده است. در ادامه این بحث را بیشتر توضیح خواهیم داد.
مشاورههای انحرافی
در این رویداد شاهد پدیدههایی در اکوسیستم بودیم که تهدید جدی را با خود به همراه دارند. از مشاوره غلط و غیر علمی مجری و سخنران اصلی گرفته تا آشفتهتر کردن فضای استارتآپی با زیر سوال بردن موازین فرهنگی جامعه. اتفاقاتی بسیار هشداردهنده که لزوم نظارت و توجه بیش از پیش نهادهای مربوطه را بیشتر به رخ میکشید.
به عنوان مثال در پنل اول، مجری پنل با استناد بر آماری غیر واقعی و خام به بررسی موقعیت خوب برای ورود استارتاپها به فضای تکنولوژی شهر هوشمند پرداخت. نوعی از تکنولوژی که پرچمدارانی همچون ایرانسل، همراه اول و شاتل قصد ورود به آنها را دارند. استارتاپها با مبانی به نام خط مقدم ساحلی آشنا هستند و میدانند که نباید همچین کاری کنند و با بازیگران کلیدی بازار خط مقدم یکسانی را اتخاذ کنند. اما عجیب بود که مجری پنل از این موضوع آگاه نبود و قصد داشت با ارائه آمارهای خام حرف خود را به کرسی بنشاند.
در یکی از پنلها از میهمانانی دعوت به سخنرانی شد که در گذشته در آمریکا مشغول به کار بودند. به زبان آوردن سخنانی از طرف یکی از سخنرانان این پنل شدیدا غرور ملی شنوندگان داخل سالن را تحت تاثیر خود قرار داد.
اتهامها، کلیگوییها و سیاهنمایی از وضعیت جامعه و مدیریت نظام مقدس جمهوری اسلامی از قبیل صحبت از مشکلات فرهنگی در ایران و به تمسخر گرفتن مردم کشور در زمینههای مختلف تنها بخشی از این نوع سخنان بود.
البته در پنلها سخنانی درباره راهاندازی و سرمایهگذاری اولیه اروپاییها درباره چند استارتاپ معدود و عدم پاسخ روشن به تخفیفهای عجیب و فعالیت بدون سود بعضی از استارتاپها، نشان داد که حرکتهای مشکوکی در این حوزه رخ میدهد.
پنلهای فرمایشی
اتفاق عجیب و بسیار واضح دیگر در یلدای کارآفرینان استارتاپی، پنلهای نمایشی و سوالهای سفارشی اسپانسرها بود.
پنلهایی که به وضوح هیچ سودی برای مخاطب نداشت و بدون اینکه اطلاعات مفیدی را در اختیارشان قرار دهد، هدف اصلی پشت پرده را دنبال میکرد.
به عنوان مثال میتوان به پنل سرمایه گذاران اشاره کرد که به طور کاملا نمایشی و به نفع اسپانسر پیش میرفت و سعی داشت اسپانسر خود را فرشتهای در میان سرمایه گذاران نشان دهد که البته با شکست بدی رو به رو شد.
البته در پنل سرمایهگذاری شاهد دیالوگهای تندی میان سرمایهگذاران سنتی و مدرن بودیم. جالب آنکه سرمایهگذار سنتی پس از شنیدن حرفهای سرمایهگذار مدرن که مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ سرمایهگذاری خطرپذیر بود، پاسخهایی ارائه داد و با تعامل و همراهی اکثریت مخاطبان حاضر نشان داد که اسپانسر اصلی برنامه تنها برای سود خود میجنگد و بر خلاف ظاهرسازیها توجهی به همراهی، همدلی و حمایت از استارتاپهای نوپای دیگر که اکثریت و بدنه اصلی اکوسیستم را تشکیل میدهند، ندارد.
شما نماینده استارتاپها نیستید
درست است که «جذب سرمایه و حمایت سرمایهای از بدنه نوپای استارتاپی» مهمترین چالش در حال حاضر اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان کشور است؛ اما این امر نمیتواند به بهانهای مضحک برای جذب تمامی امکانات و سرمایهها به چند شرکت استارتاپی معدود یا زمینه ورود و نفوذ بیگانه در جبهههای جنگ اقتصادی و فرهنگی، باشد.
صحبتهای مطرح شده در پنلهای مختلف به وضوح نشان می دهد که دشمن برای این حوزه برنامه دارد. برنامههایی به جذب «سرمایهگذاری خارجی» بدون تقویت داخلی و نفوذ بیگانه منجر میشود. در حالی که سرمایهگذاران داخلی و جوانان صاحب کسب و کارهای نوپا نیازمند حمایت بیشتر هستند. باید گفت یلدای استارتاپی نشان داد همه اکوسیستم استارتاپی چند شرکت پر نفوذ و پرقدرت نیست و بدنه اصلی این اکوسیستم، استارتاپهای نوپایی هستند که متاسفانه کسی به آنها آنچنان که باید توجه نمیکند.
چرا باید بیشتر از این مراقب باشیم؟
رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای:«مسئول اروپایی می گوید اگر برجام نبود حتما جنگ بود؛ دروغ محض! چرا می گویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [اما] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصههای کار و فعالیت و فناوری در داخل کشور است.»
اینکه دشمنان نظام و مردم به شکل هدفمند و موزیانه، جوانان و فعالیتهلی علمی-اقتصادی آنها را دنبال میکنند، یک حقیقت محض است. دشمن به طور قطع امروز روی استارتاپها و کسب و کارهای نوین تمرکز کرده است و این مسیر را بهترین راه برای آسیب زدن در شرایط جنگ فرهنگی و اقتصادی به مردم و نظام جمهوری اسلامی میداند.
هرگز نمیگوییم ظهور و وجود استارتاپها و کسب وکارهای اینترنتی متعدد کار دشمن یا برنامهریزی موذیانه آن است بلکه این حوزه به دلیل ظرفیتها و ویژگیهایی که دارد، کاملا هدفمند از طرف دشمن پیگیری میشود.
در حال حضر جوانان و کسب و کارهای نوپای واقعی از همه طرف مورد تهدید هستند و امروز به شکل عجیبی شاهد وجود منشا این تهدید و نفوذ درون خود اکوسیستم استارتاپی هستیم.
این جفنگیات چیه نوشتین...
دشمن کجا بود، اگه مشکلاتی هم هست از حماقت همین من و شماست. توهم توطعه دارینا..
ان شاءالله که بهت چشم بصيرت بده...