۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۳۰۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

مسیر ریلی چین به ایران یکی از گزینه های مناسب چین برای انتقال بار به کشورهای غربی در پروژه جاده ابریشم جدید است. اما در صورت عدم حضور فعالانه ایران، کشور چین دیگر مسیرها را مورد استفاده قرار خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از شینهوا هفته گذشته راه آهن مستقیم از استان شانجی در شرق کشور چین به شهر پاولودار قزاقستان در شمال این کشور راه اندازی شد.

قطار این خط ریلی بیش از ۴۱ کانتینر را حمل می کند و با طولی بالغ بر ۳۷۰۰ کیلومتر مسیر مناسبی برای حمل بار مستقیم از چین به قزاقستان محسوب می شود.

طول زمان حرکت این قطار در حدود ۷ روز است و استفاده از آن، زمان و هزینه دسترسی چین به قزاقستان و دیگر کشورهای آسیای میانه را کاهش داده است.

آیا ایران از جاده ابریشم ریلی بیرون مانده است؟

طبق اعلام مسئولین دو کشور، این مسیر ریلی که اولین مسیر ریلی مستقیم از استان شانجی به آسیای میانه است، بخشی از جاده ابریشم جدید چین است و می تواند در انتقال بار از چین به کشورهای اوراسیا و کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار بگیرد

گفتنی است مسیر ریلی چین به ایران نیز یکی از گزینه های مناسب چین برای انتقال بار به کشورهای غربی است. اما در صورت عدم حضور فعالانه ایران، کشور چین دیگر مسیرها را مورد استفاده قرار خواهد داد.

در واقع هدف چین از سرمایه گذاری در راه اندازی خطوط ریلی در قالب جاده ابریشم تسهیل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپایی است.

اما تا به حال یک نقشه یکتا برای مسیر مد نظر چین منتشر نشده و هر کشوری که حضور فعال تری داشته باشد می تواند نقش پر رنگ تری در پروژه های جاده ابریشم داشته باشد و سرمایه های بیشتری از کشور چین را به کشور خود جذب نماید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.