۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۱۰۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ دسته: انرژی
۰

عارفی گفت: بهترین گزینه برای مدیریت بحران افزایش مصرف بنزین در کوتاه مدت، سیاست های اصلاح قیمت و سهمیه بندی است. در میان مدت نیز توسعه CNG از راهکارهای مطلوب است.

سعید عارفی، مشاور سامانۀ هوشمند شرکت پخش فراورده های نفتی، در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد ) گفت: نمی توان یک عامل را به عنوان علت اصلی افزایش مصرف بنزین در کشور ذکر کرد و این موضوع از عوامل گوناگونی نشات می گیرد.

نمی توان قاچاق بنزین را انکار کرد

عارفی اظهار داشت: خودروها، افزایش سطح رفاه عمومی، ثابت ماندن قیمت بنزین در مقابل افزایش تورم و سفرهای تابستانی را می توان از عوامل افزایش مصرف بنزین دانست.

وی ضمن ابراز بی اطلاعی از بحث افزایش قاچاق بنزین گفت: در حالت کلی با توجه به قیمت عرضه ی بنزین و گازوئیل، به نظر می رسد گازوئیل جذابیت بیشتری برای قاچاقچیان دارد؛ هرچند نمی توان موضوع قاچاق بنزین را نیز انکار کرد.

خسارت های ناشی از افزایش مصرف بنزنین

عارفی اظهار کرد: در حال حاضر روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می شود که البته قرار بود با افتتاح پالایشگاه ستاره ی خلیج فارس این نیاز مرتفع شود، اما تاکنون متاسفانه این مهم محقق نشده است.

وی با بیان اینکه نیاز به واردات بنزین برای کشور یک تهدید محسوب می شود و می تواند یک حربه ی فشار بر کشور باشد، گفت: علاوه بر این، با توجه به تفاوت قیمت چشمگیر بین قیمت تمام شده بنزین و قیمت عرضه ی آن به سادگی می توان دریافت که چه خسارت هنگفتی به کشور وارد می شود.[۱]

راهکارهای حل مسئله افزایش مصرف بنزین

مشاور سامانۀ هوشمند شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه برای حل مسئله بنزین باید همزمان به دنبال راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت بود گفت: سوق دادن مردم به حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل ریلی، تنوع بخشی به سبد سوخت با توسعه ی CNG، و مدیریت جابه جایی های مردم به کمک دولت الکترونیک را می توان از سیاست ها و اقداماتی در نظر گرفت که در بلند مدت می تواند مسئله مصرف بالای سوخت را در کشور حل کند.

وی افزود: در کوتاه مدت، بهترین گزینه برای مدیریت این بحران، سیاست های اصلاح قیمت و سهمیه بندی است. طرح سهمیه بندی که در سال ۸۶ اعمال شد نتایج ملموسی در کاهش میزان مصرف بنزین داشت که می توان از آن به عنوان یک تجربه خوب مجددا استفاده کرد.

عارفی گفت: باید توجه داشت که این موضوع به عنوان یک اقدام کوتاه مدت باید تلقی شود و برای حل ریشه ای موضوع باید به سمت اقدامات بلندمدتی که ذکر شد حرکت کنیم.

وی افزود: با توجه به مزیت نسبی کشور ما در تولید گاز، اگر مسئولین در بحث توسعه ی CNG بتوانند مشکلات فنی و سرمایه گذاری آن را حل کنند، بی شک کشور می تواند گام بسیار خوبی در زمینه کنترل و مدیریت مصرف بنزین بردارد.

کارت سوخت، زیرساختی که باید حفظ شود

وی با انتقاد از تلاش برخی مسئولین برای حذف کارت سوخت گفت: کارت سوخت یک ابزار مفید برای مدیریت دقیق مصرف سوخت در کشور است. همچنین کارت سوخت ابزاری برای اصلاح قیمت سوخت بدون ایجاد تنش در جامعه است که برای برقراری زیرساخت های آن هزینه های کلانی شده است.

عارفی افزود: با توجه به این توضیحات در شرایط کنونی اولا حذف کارت سوخت معقول نیست چراکه این سامانه در حال حاضر در مسائل مربوط به قاچاق سوخت خصوصا در زمینه قاچاق گازوئیل در حال استفاده است و موفقیت های چشمگیری در بحث کنترل قاچاق سازمان یافته ی سوخت با استفاده از این سامانه حاصل شده است. ثانیا توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که حذف این زیرساخت نیز هزینه دارد. چرا که باید دستگاه های کارت سوخت از جایگاه ها خریداری شود.

پینوشت:

[۱]: قیمت واقعی بنزین در کشور ۲۰۰۰ تومان است



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.