مسیر اقتصاد/ مطالعه پیشینه نوشهرها در کشورهای مختلف، بهویژه ایران، نشاندهنده اهمیت این شهرها در تمرکززدایی از کلانشهرها است. بر اساس مطالعات فرادست شهر تهران از نظر ظرفیت جمعیتی اشباع شده، ایجاد شهرهای جدید برای توزیع مناسب جمعیت و بهبود کیفیت زندگی ضروری است. شهر جدید پرند به دلیل موقعیت و ویژگیهای خود از اهمیت ویژهای در ساماندهی جمعیت و فعالیتهای منطقهای برخوردار است.
کدام سناریوی تحول شهری برای پرند در نظر گرفته شده است؟
به منظور آیندهنگری در مورد نقش شهر پرند در مجموعه شهری تهران، سناریوهای مختلفی برای نقشهای متنوعی که این شهر میتواند ایفا کند، بدون در نظر گرفتن ضریب تحققپذیری آنها ارائه میشود:
- الگوی خوابگاهی: در طرح مجموعه شهری تهران، شهرهای جدید، بهویژه شهر جدید پرند، بهعنوان مراکز جذب سرریز جمعیتی با ویژگیهای خوابگاهی در نظر گرفته شدهاند. این شهرها به دلیل محدودیتهای مقیاس و فاصله از کلانشهر مادر، فاقد حلقههای فعالیتی لازم هستند و این امر موجب بیگانگی آنها از مراکز اشتغال و خدمات میشود. نتیجه این بیگانگی، کاهش کیفیت سکونت و فرسودگی شهرهای خوابگاهی است که نتوانستهاند مدنیت شهری را برای ساکنان خود به ارمغان بیاورند.
- الگوی صنعتی: تحقق سناریوی صنعتی برای شهر پرند به معنای فعالیت کارگاههای صنعتی قابل توجه در ناحیه صنعتی این شهر است که با مراکز صنعتی اطراف در تعامل خواهند بود. بر اساس این سناریو، بسیاری از شاغلان شهر در فعالیتهای صنعتی مشغول به کار خواهند شد.
- الگوی خدماتی-منطقهای: همچنین، سناریوی خدماتی-منطقهای، که ترکیبی از گزینههای خوابگاهی، خدماتی و صنعتی است، سهم سکونت را حداکثر دو سوم و سهم فعالیتهای خدماتی و صنعتی را یک سوم اراضی شهر تعیین میکند. در این گزینه، سهم فعالیتهای خدماتی بسیار چشمگیر خواهد بود.
شهر پرند در نقش خوابگاه تهران
بر اساس سه سناریوی موجود برای شهر پرند در طرح جامع، تعداد شاغلین برونشهری در الگوی برنامهای (خوابگاهی)، الگوی شهر صنعتی و الگوی کلانشهر خدماتی- منطقهای در افق برنامهریزی ۱۴۰۰ و بر اساس جمعیت ۵۰۰ هزار نفری به ترتیب برابر با ۶۷۶۵۰، ۲۵۲۰۰ و ۳۵۲۵۰ نفر است.
جمعیت کنونی پرند حدود ۴۰۰ هزار نفر برآورد شده است که طبق آمار ترافیکی اردیبهشت ۱۴۰۳، روزانه بیش از ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند رفتوآمد میکنند. برای دستیابی به برآوردی دقیقتر از حجم ترددهای روزانه این شهر، نیاز است علاوه بر آمار تردد با تهران، میزان رفتوآمد به شهرهای اطراف همچون اسلامشهر نیز محاسبه شود، که این تعداد را به بیش از ۵۰ هزار نفر میرساند. بر اساس جدول بالا، تعداد شاغلان خوابگاهی، برای جمعیت ۴۰۰ هزار نفری پرند، حدود ۵۴,۱۲۰ نفر تخمین زده میشوند. با توجه به این رقم و حجم تردد روزانه، میتوان نتیجه گرفت که نقش فعلی پرند عمدتاً خوابگاهی است که یکی از دلایل آن، کمبود فعالیتهای خدماتی و صنعتی در شهر است.
منبع:
گزارش پژوهشی «مقایسه سامانههای حملونقل حومهای ریلی تهران-پرند از منظر اقتصادی و عملکردی» اندیشکده اقتصاد مقاومتی
انتهای پیام/ مسکن