۰۳ آبان ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۳۲۰۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

روپیه هند به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار رسیده که این کاهش ارزش، ناشی از خروج سرمایه‌های خارجی از بازارهای هند و تغییر سیاست‌های بانک مرکزی این کشور است. به گزارش بلومبرگ، تحلیلگران بر این باورند که سطح فعلی روپیه در برابر دلار یک نقطه عطف مهم است و مداخله بیشتر بانک مرکزی در این سطح ضروری است. با این حال، ذخایر ارزی بالا ۷۰۰ میلیارد دلاری هند، برای مقابله با نوسانات ارزی به میدان آمده است.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از بلومبرگ، روپیه هند برای اولین بار به زیر ۸۴ روپیه در برابر دلار سقوط کرد. این کاهش به دلیل خروج سرمایه خارجی از بازارهای سهام و اوراق قرضه و همچنین سیاست کمتر سختگیرانه بانک مرکزی هند رخ داده است.

آیا بانک مرکزی هند می‌تواند از سقوط ارزش روپیه جلوگیری کند؟

این ارز تا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به رکورد جدید ۸۴.۰۹۷۵ رسید. طبق داده‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ، سرمایه‌گذاران خارج از کشور در این ماه ۵.۷ میلیارد دلار از سهام فروخته‌اند و ۱۲۵ میلیون دلار از اوراق قرضه خارج کرده‌اند. با توجه به اینکه سطح ۸۴ تحت نظارت دقیق معامله‌گران قرار داشت، تحلیلگران انتظار داشتند که بانک مرکزی پس از شکسته شدن این سطح، مداخله خود را افزایش دهد.

کونال سودانی، معاون رئیس بانک شینهان هند، گفت: «اخیرا نیز مداخلاتی در سطوح ۸۳.۹۸ و ۸۳.۹۹ صورت گرفت اما خروج از دارایی‌ها، به ویژه از سهام، بسیار قوی بوده است. پس از این شکست ۸۴، نظارت بر نحوه مداخله بانک مرکزی هند مهم خواهد بود.»

ذخایر ارزی هند، سدی در برابر نوسانات روپیه خواهد شد؟

روپیه امسال به طور پیوسته تضعیف شده و رکوردهای جدید پایین را ثبت کرده است، در حالی که در محدوده باریکی باقی مانده است زیرا بانک مرکزی بر ثبات ارز تمرکز کرده است. RBI در روز چهارشنبه موضع خود را از برداشتن اقامت تهاجمی به خنثی تغییر داد و باعث افزایش شرط‌بندی‌ها شد که این کشور در مسیر کاهش نرخ بهره است.

مایکل وان، تحلیلگر ارشد ارز در بانک MUFG، می‌گوید: از نظر بانک مرکزی هند (RBI)، تا زمانی که این حرکت شدید نباشد، بانک مرکزی می‌تواند همچنان برخی از رقابت‌گزینی ارز خارجی را در برابر ارزهای دیگر حفظ کند. ذخایر ارزی این کشور تا ۴ اکتبر، طبق آخرین داده‌های منتشر شده روز جمعه، به ۷۰۱.۲ میلیارد دلار رسیده است که نشان دهنده قدرت بالای ذخایر ارزی بانک مرکزی هند در حفظ ثبات ارز این کشور است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.