۲۵ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۷۷۰ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

از سال ۲۰۲۲ تحولات سیستم پرداخت در کشورهای منطقه آسه‌آن سرعت گرفته است و ارزش پرداخت‌های مبتنی بر کد QR اندونزی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل آن بیش از ۳ برابر شده است. در سال ۲۰۲۲ پنج کشور این منطقه تفاهم‌نامه راه‌اندازی پرداخت فرامرزی بین خود را امضا کردند. همچنین هند نیز اتصال خود به منطقه آسه‌آن را از طریق اتصال به چهار کشور این منطقه دنبال می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد مالزی به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، سیستم پرداخت فرامرزی پاسخ سریع خود را به کامبوج، دیگر عضو این اتحادیه وصل کرد. بر این اساس بانک مرکزی مالزی[۱] و بانک مرکزی کامبوج[۲] در دو کشور این اتصال را برقرار می‌کنند. مردم و تجار دو کشور از این پس می‌توانند پرداخت‌های آنی برون مرزی خود را به کمک کد QR انجام دهند.

اتصال سیستم پرداخت‌ دو کشور در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول کاربران کامبوجی می‌توانند با اسکن کدهای نمایش داده شده توسط برنامک‌های نصب شده تلفن همراه، پرداخت‌های آنی خرده فروشی را در دسترس داشته باشند. این مرحله به تازگی عملیاتی شده است. در مرحله دوم شهروندان مالزی که به کامبوج سفر می‌کنند هم خواهند توانست بهای خریدهای خود را با اسکن کد QR بپردازند.

اتصال سیستم پرداخت مالزی و کامبوج، فرصت دسترسی ۵ میلیون تاجر مالزیایی و کامبوجی که اغلب کسب و کارهای کوچک هستند را به بازار گسترده‌تر فراهم می‌کند. در حالت گسترده این اتصال، توسعه تجارت، گسترش گردشگری و رشد اقتصادی دو طرف را می‌تواند فراهم کند.

توسعه سیستم پرداخت فرامرزی در اتحادیه آسه‌آن

سال ۲۰۲۲ در حاشیه هفدهمین نشست گروه ۲۰ که در اندونزی برگزار می‌شد، ۵ بانک مرکزی از کشورهای آسه‌آن، تفاهم‌نامه همکاری برای راه‌اندازی پرداخت فرامرزی منطقه‌ای بین خود را امضا کردند. کشورهای اندونزی، مالزی، تایلند، فیلیپین و سنگاپور اعلام کردند تا سال آینده میلادی (۲۰۲۳) اتصال سیستم‌های پرداخت این کشورها با یکدیگر برقرار خواهد شد.

همچنین برای پرداخت در سیستم جدید از کد QR استفاده می‌شود. قبل‌تر این سیستم پرداخت بین کشورهای اندونزی و تایلند راه‌اندازی شده بود. پرداخت با کد QR به سرعت در اندونزی در حال گسترش است و تنها در سال ۲۰۲۲ ارزش پرداخت‌های مبتنی بر کد QR نسبت به سال قبل آن بیش از ۳ برابر شده است.

حذف دلار از فرآیند تسویه بین بانکی کشورهای آسه‌آن

رئیس بانک مرکزی اندونزی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه اعلام کرده بود، تسویه ارزی در بین کشورهای متصل به سیستم پرداخت جدید، با ارزهای ملی انجام خواهد شد و نیازی به تبدیل به دلار آمریکا وجود نخواهد داشت. همچنین اتصال سیستم پرداخت جدید، پرداخت‌های خرده‌فروشی را پوشش داده و در مراحل بعد به دنبال گسترش آن به عمده‌فروشی و ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی هم هستند.

کمرنگ شدن ردپای شرکت‌های آمریکایی پرداخت در جنوب شرق آسیا

پرداخت‌هایی که با کارت‌های اعتباری و نقدی در کشورهای این منطقه انجام می‌شود، حتی کارت‌های صادر شده توسط بانک‌های محلی، اغلب از طریق شرکت‌های آمریکایی مانند ویزا پردازش می‌شوند که از قدرت بازار خود برای تحمیل هزینه‌های بالا به تجار و صاحبان کارت‌ها استفاده می‌کنند.

با حذف این شرکت‌های خارجی آمریکایی، کارمزدها و نرخ تسعیر ارز بین کشورها را می‌توان با توافق دوجانبه بین بانک‌های مرکزی تعیین کرد که باعث کارآمدی بیشتر و هزینه کم‌تر می‌شود.

گسترش اتصال سیستم‌ پرداخت فرامرزی از آسه‌آن به آسیا

از سوی دیگر و پیش از این، پیوستن هند به پروژه Nexus تحت نظر بانک تسویه بین‌المللی اعلام شده بود. حال این کشور از طریق همین پروژه به دنبال اتصال سیستم پرداخت سریع هند به چهار کشور آسه‌آن شامل مالزی، اندونزی، تایلند و فیلیپین است. ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی در سوئیس، موافقتنامه تقویت همکاری‌ها بین بانک تسویه بین‌المللی و بانک‌های مرکزی پنج کشور فوق امضا شد.

همچنین اندونزی و مالزی نیز در سال ۲۰۲۳، پس از حدود یک سال گذراندن مرحله آزمایشی، اتصال تجاری موفقیت آمیز سیستم پرداخت‌های فرامرزی دو کشور را اعلام کردند. این سیستم برپایه پرداخت به کمک اسکن کد QR طراحی شده است.

تایلند نیز با کمک همین سیستم، پرداخت به کمک اسکن کد QR، ارتباط خود را با لائوس، سنگاپور و کامبوج برقرار کرده است. همچنین این کشور سیستم پرداخت PromptPay خود را به کشورهای کامبوج، اندونزی، ژاپن، مالزی، سنگاپور و ویتنام متصل و امکان انتقال فوری و کم هزینه وجوه را بین خود و این کشورها فراهم کرده است.

پی‌نوشت:

[۱] Bank Negara Malaysia

[۲] National Bank of Cambodia

منبع:

technode.global

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.