۲۰ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۵۰۳ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

شرکت تایسون با تولید ۹ میلیون تن گوشت مرغ در سال ۲۰۲۳ تامین کننده حدود ۴۰ درصد گوشت مرغ در آمریکا است. ویژگی متمایز تایسون در انحصار داشتن کامل نژاد کاب و همچنین مدیریت یکپارچه زنجیره از لاین تا توزیع نهایی است که در این مسیر با بیش از ۶۵۰۰ مرغدار به صورت قراردادی کار می‌کند. تایسون از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های زنجیره‌ای محلی فعالیت‌ خود را در سراسر جهان توسعه داده است.

مسیراقتصاد/ تایسون بزرگ‌ترین تولید کننده گوشت مرغ در آمریکا در سال ۱۹۳۵ توسط جان دبلیو تایسون در آمریکا تأسیس شد، این شرکت تحت رهبری چهار نسل از خانواده تایسون رشد کرده است و دارایی‌های گسترده‌ای از محصولات و برندها از جمله تایسون، جیمی دین، هیلشایر فارم، بال پارک، رایت، ایدلز، آی‌بی‌پی و استیت فیر را تحت مالکیت خود دارد و در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند.

شرکت تایسون فودز در سال ۲۰۲۳ با درآمد ۵۲.۹ میلیارد دلار و داشتن ۱۳۵ هزار کارمند، یکی از بزرگترین شرکت‌های غذایی جهان نیز شناخته شد. این شرکت از طریق انعقاد قرارداد با حدود ۶۵۰۰ مرغدار، سالانه ۹ میلیون تن گوشت مرغ به ارزش ۱۷ میلیارد دلار تولید کرده است و از این جهت یک شرکت شناخته شده است.

انحصار نژاد کاب توسط تایسون

تایسون زنجیره یکپارچه‌ای از همه مراحل تولید گوشت مرغ شامل لاین، اجداد، مادر، مرغداری، کشتارگاه، فرآوری و توزیع را مدیریت می‌کند. در دهه ۹۰ به سبب اهمیت بخش لاین در توسعه زنجیره مرغ، تایسون شرکت کاب ونترس را به صورت کامل خریداری کرد، این شرکت با دارا بودن صفات خالص نژادهای مختلف یکی از پیشروترین شرکت‌ها در زمینه ژنتیک و تولید مرغ گوشتی است. محصولات اصلی کاب ونترس شامل نژادهای مختلف مرغ گوشتی است که به دلیل ویژگی‌های مطلوب ژنتیکی خود در سراسر جهان شناخته شده‌اند. برخی از نژادهای معروف این شرکت عبارتند از:

  • کاب ۵۰۰: نژادی با رشد سریع و ضریب تبدیل پایین است.
  • کاب ۷۰۰: نژادی با بازدهی بالا در تولید عضله سینه است.
  • کاب آوین ۴۸: نژادی با عملکرد بالا و مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف است.

تلاش طولانی‌مدت تایسون برای بدست آوردن شرکت کاب، اهمیت پرورش و تولید نژادهای خالص جوجه یک روزه را نشان می‌دهد، کاب ونترس هم اکنون به بخش کلیدی از استراتژی گسترش جهانی تایسون تبدیل شده است.

فرآیند تولید و توزیع گوشت مرغ در تایسون

فرآیند تولید یکپارچه مرغ در تایسون از گله‌های پرورشی اجدادی شروع می‌شود و به گوشت مرغ برای فرآوری و مصرف ختم می‌شود. گله‌های اجداد در مزارع پرورش تا بلوغ و مرحله تخم‌گذاری پرورش داده می‌شوند. از تخم‌های نطفه‌دار گله‌های اجدادی، جوجه‌های یک روزه مرغ مادر تولید می‌شود. این جوجه‌ها تا سن ۲۰ هفتگی پرورش داده می‌شوند و سپس به مزارع مرغ مادر فرستاده می‌شوند، در ادامه تخم‌های نطفه‌دار حاصل از گله‌های مرغ مادر به جوجه‌‌کشی‌ها فرستاده می‌شوند تا تبدیل به جوجه یک روزه گوشتی گردند.

جوجه‌ها به مرغداری‌ها فرستاده می‌شوند و در آنجا، پرورش‌دهندگان قراردادی جوجه‌ها را طبق استانداردها و با مشاوره از پرسنل خدمات فنی تایسون پرورش می‌دهند و زمانی که به وزن مناسب کشتار برسند پرندگان به کشتارگاه ارسال می‌شوند تا به محصول نهایی یعنی گوشت مرغ تبدیل شوند. در پایان این محصول به مراکز توزیع فرستاده شده و از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظیر والمارت به مشتریان تحویل داده می‌شود. لازم به ذکر است در حالی که عملیات مرغداری در شرکت تایسون به صورت یکپارچه عمودی است اما اکثر پرندگان توسط پرورش‌دهندگان مستقل تحت قرارداد پرورش داده می‌شوند که عملی رایج در این صنعت است.

بیش از ۹۰ درصد جوجه‌های یک‌روزه توسط مرغدارانی که تحت قرارداد با تایسون کار می‌کنند، پرورش می‌یابند. پرورش‌دهندگان، مرغداری‌ها را ساخته و نگهداری می‌کنند و مسئول زمین، بستر، تجهیزات، مالیات و اکثر امکانات و بیمه‌های مرتبط با پرورش جوجه‌های گوشتی هستند. در همین حال، تایسون جوجه‌های یک روزه، خوراک، دارو و کمک‌های فنی را به پرورش‌دهنده ارائه می‌دهد. شرکت، مالکیت پرندگان را در طول مرحله پرورش حفظ می‌کند و مرغدار سرمایه کافی برای کار و امکانات دریافت می‌کند. پس از شش هفته، زمانی که جوجه‌های یک روزه به سن بازار می‌رسند، توسط شرکت به کشتارگاه منتقل می‌شوند. در نهایت تایسون مرغ‌ها را برای برندهای خرده‌فروشی‌ها بر اساس نیازهای خریداران و همچنین برای برندهای خودشان فرآوری می‌کند.

زنجیره تایسون

شیوه توسعه نژاد کاب و تایسون در جهان

کاب ونترس تخم مرغ نطفه‌دار اجداد کبیر خود را به توزیع‌کنندگان منطقه‌ای می‌فروشد که برای تأمین ذخیره مرغ مادر و فروش جوجه یک روزه به شرکت‌های محلی دنیا، آن‌ها را پرورش می‌دهند. به طور مثال شرکت برزیلی آگروژن، یکی از توزیع‌کنندگان منطقه‌ای کاب، بزرگترین مرکز پرورش اجداد در آمریکای لاتین را برای کاب ۵۰۰ اداره می‌کند و جوجه های مادر را در اختیار شرکت‌های محلی تولیدکننده گوشت مرغ قرار می‌دهد.

سرمایه‌گذاری مشترک[۱] اصلی‌ترین استراتژی تایسون برای ورود به بازارهای جهانی است، در حقیقت به دلیل ویژگی‌های فنی سویه کاب و پشتیبانی مناسب شرکت تایسون از تولیدکنندگان زیرمجموعه خود بسیاری از شرکت‌های محلی در مناطق مختلف دنیا حاضر به مشارکت با تایسون در مراحل مختلف تولیدشان می‌شوند.

به طور مثال در سال ۲۰۲۲ تایسون بخشی از سهام شرکت التنمیه از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تولید گوشت مرغ عربستان را به عنوان یک شریک استراتژیک خریداری کرد تا از این طریق بتواند بخش بزرگی از مرغ اجداد و مادر منطقه غرب آسیا را تامین کند.

پینوشت:

[۱] Joint venture

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.