۱۰ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۷۸۳ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

روسیه با هدف افزایش سهم خود در بازار جهانی گندم، صادرات گندم خود به کشورهای مختلف آفریقایی را به طور قابل توجهی افزایش داده است. به طوری که صادرات گندم از منطقه کراسنودار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۴ درصد رشد داشته است. وزارت کشاورزی روسیه برنامه‌هایی بلندمدت برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی دارد و پیش‌بینی می‌کند که صادرات غلات تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۵۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد مرکز تضمین کیفیت غلات روسیه گزارش داد که صادرات گندم از منطقه کراسنودار روسیه به ۲۵ کشور آفریقایی بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۴ به میزان ۱۴.۴ درصد افزایش یافته و به مجموع ۱۴.۸ میلیون تن رسیده است.

روسیه به دنبال تقویت حضور در بازار غلات آفریقا

مرکز تضمین کیفیت غلات روسیه اعلام کرد که پنج کشور برتر واردکننده گندم روسیه در آفریقا از نظر حجم عبارتند از: مصر (۶.۸ میلیون تن)، الجزایر (۱.۳ میلیون تن)، کنیا (۱.۲میلیون تن)، لیبی (۱ میلیون تن) و سودان (۰.۶ میلیون تن).

بین روز‌های ۲۵ تا ۳۱ آگوست، اولین محموله‌های گندم روسیه از برداشت امسال از بنادر منطقه کراسنودار به جمهوری دموکراتیک کنگو و اریتره به عنوان صادرات ارسال شد. جمهوری دموکراتیک کنگو ۱۷.۲ هزار تن و اریتره ۳۱.۵ هزار تن گندم دریافت کردند. سرویس مطبوعاتی مرکزی اعلام کرد: «امسال، محموله‌های گندم به گامبیا، جیبوتی و اتیوپی از سر گرفته شد.»

تضمین کیفیت جهانی، آزمایش‌های دقیق گندم روسی قبل از صادرات

بر اساس بیانیه منتشر شده، گندم صادراتی قبل از ارسال به خارج از کشور، تحت آزمایش‌های دقیق کیفیت و ایمنی قرار می‌گیرد. این آزمایش‌ها شامل بررسی عناصر سمی مانند سرب، کادمیوم، آرسنیک، جیوه، مایکوتوکسین‌ها و آلودگی ناشی از ناخالصی‌ها می‌شود.

مرکز تضمین کیفیت غلات، ۱۶ شعبه و ۱۸ آزمایشگاه تست را در مناطق اصلی تولید غلات روسیه اداره می‌کند. این مرکز، ارزیابی محصولات را طبق پروتکل‌های دقیق تست انجام می‌دهد و گواهینامه‌های ایمنی، کیفیت و غیرتراریخته را به صادرکنندگان اعطا می‌کند. همچنین، این مرکز اطمینان حاصل می‌کند که تمام محموله‌ها، الزامات دقیق کشورهای واردکننده را برآورده می‌کنند.

در ماه مه، وزیر کشاورزی روسیه در نشست عمومی امنیت غذایی در نمایشگاه بین‌المللی «روسیه» اعلام کرد که انتظار می‌رود صادرات غلات تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۵۵ میلیارد دلار افزایش یابد. وی افزود: وزارتخانه همچنین پیش‌بینی می‌کند کشاورزان روسی تولید خود را در عرض شش سال ۲۵ درصد افزایش دهند تا به اهداف رئیس جمهور برسند. وزیر بعداً اعلام کرد که صادرکنندگان غلات داخلی تمرکز خود را به بازارهای کلیدی در شمال آفریقا معطوف خواهند کرد.

روسیه، تأمین‌کننده اصلی گندم مراکش

روسیه در همان ماه، با پیشی گرفتن از فرانسه که از سال ۲۰۱۹ این مقام را در اختیار داشت، به اصلی‌ترین تأمین‌کننده گندم مراکش تبدیل شد. یک خبرگزاری محلی گزارش داد که مراکش در ماه مه بیش از ۶۱ هزار و ۸۰۰ تن گندم از روسیه وارد کرد که تقریباً ۲۶ درصد از کل واردات گندم این کشور را تشکیل می‌دهد. لهستان به دومین تأمین‌کننده بزرگ تبدیل شد و فرانسه به رتبه سوم سقوط کرد.

در ماه آوریل ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از بخش کشاورزی کشور خواست تا صادرات را تا سال ۲۰۳۰ نسبت به آمار ثبت شده در سال ۲۰۲۱، ۵۰ درصد افزایش دهد. صادرات محصولات کشاورزی این کشور در آن سال به ۳۷ میلیارد دلار رسید.

در یک دیدار با رئیس‌جمهور در ماه فوریه، دیمیتری پاتروشف، وزیر وقت کشاورزی، گزارش داد که مسکو با موفقیت، ۲۰۰ هزار تن گندم را به صورت رایگان به شش کشور آفریقایی کم‌درآمد تحویل داده است و این بزرگترین اقدام بشردوستانه‌ای است که تاکنون توسط روسیه انجام شده است.

منبع: راشا تودی

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.