۲۳ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۰۵۱۷ ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دو کشور هند و روسیه در تلاشند با ایجاد یک نرخ ارز مرجع مشترک بین روبل روسیه و روپیه هند، تجارت مستقیم بین دو کشور را تسهیل کنند. هدف اصلی از این اقدام، دور زدن تحریم‌های غربی علیه روسیه و کاهش وابستگی به دلار آمریکا در مبادلات تجاری است. با آغاز جنگ اوکراین، هند به شریک تجاری اصلی روسیه تبدیل شده است و تجارت دو کشور در سال گذشته به ۶۵.۷ میلیارد دلار رسید که رشدی ۳۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد هند و روسیه در حال بررسی ایجاد یک نرخ مبادله مرجع بین روپیه و روبل هستند تا بتوانند تجارت مستقیم بین دو کشور را تسهیل کنند و با دور زدن دلار آمریکا، از تحریم‌های غربی علیه مسکو اجتناب کنند.

پاسخ هند و روسیه به تحریم‌ها با ایجاد نرخ مبادله مستقیم روپیه-روبل

این اقدام به دلیل نیاز به غلبه بر موانع در تجارت مبتنی بر دلار، به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از بانک‌های روسی از سیستم SWIFT (سیستم جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی) حذف شده‌اند، صورت می‌گیرد. در حال حاضر این موضوع در جریان بازدید معاون بانک مرکزی هند و مقامات ارشد بانک‌های دولتی هند از مسکو در حال بررسی است.

تجارت هند با روسیه، به ویژه در واردات نفت خام، به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که کالاهای روسی به هند از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۸۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر، معاملات تجاری بین دو کشور بر اساس نرخ مبادله دلار انجام می‌شود، اما ایجاد یک نرخ مبادله روپیه-روبل می‌تواند یک جایگزین، به ویژه برای پرداخت‌های مربوط به نفت و واردات سنگین، ارائه دهد. علاوه بر این، بانک مرکزی هند و بانک مرکزی روسیه می‌توانند نرخ مرجع مبادله روپیه-روبل را بر اساس شرایط بازار تعیین و تنظیم کنند.

تعادل تجاری چالش اصلی روابط اقتصادی هند و روسیه

همچنین، گفتگوها شامل راه‌های استفاده از مانده‌های روپیه انباشته شده در حساب‌های ویژه بانک‌های روسی در هند است که به دلیل عدم تعادل بین واردات هند از روسیه و صادرات هند به روسیه افزایش یافته است.

این اقدام بخشی از روند گسترده‌تری است که در آن روسیه و شرکای تجاری آسیایی آن، مانند چین، به طور فزاینده‌ای از ارزهای ملی برای معاملات در پاسخ به تحریم‌ها استفاده می‌کنند.

روسیه و هند از زمان جنگ سرد روابط دوجانبه قوی داشته‌اند و دهلی نو از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین به عنوان شریک تجاری اصلی مسکو عمل کرده است. با این حال، رابطه بین دو کشور به دلیل توسعه روابط نزدیک روسیه با چین، رقیب اصلی هند، دچار تنش شده است.

افزایش چشمگیر تجارت دو کشور و تلاش برای کنترل مسیر دریایی شمالی

دهلی نو به یکی از خریداران برجسته نفت روسیه در میان تحریم‌های غربی علیه مسکو تبدیل شده است. تجارت بین هند و روسیه در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۴ به ۶۵.۷ میلیارد دلار افزایش یافت که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هند و روسیه در حال تلاش برای تأمین دسترسی دائمی به مسیر دریایی شمالی هستند که از سواحل شمالی روسیه می‌گذرد و کوتاه‌ترین مسیر دریایی بین شرق آسیا و اروپا است. هدف آن‌ها تقویت حمل و نقل کالا به بازارهای نوظهور با استفاده موثر از مسیرهای تجاری است.

ماه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، نشستی را در مسکو برگزار کردند و طی آن درباره گسترش همکاری‌های تجاری و مالی خود بحث کردند.

منبع: english.almayadeen

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.