۲۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۳۶۴ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: محمدهادی بیات
۰

کشور هند برای عملی‌شدن هدف‌گذاری صادرات ۲ هزار میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۰، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی ارائه کرده است. یکی از طرح‌های ارائه‌شده، طرح «نیریات باندو» است که با هدف تسهیل صادرات و آموزش آن برای کسب‌و‌کارهای کوچک و علاقه‌مندان به تجارت دنبال می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد قانون توسعه و تنظیم تجارت خارجی هند[۱]، مصوب سال ۱۹۹۲، دولت را مکلف کرده است که هر پنج سال یکبار سیاست صادرات و واردات این کشور را مشخص کند. هدف سیاست پنج ساله تجاری هند، تنظیم و توسعه تجارت خارجی به همراه تسهیل صادرات و واردات هند است. ذیل سیاست تجارت خارجی ۵ ساله ۲۰۰۹-۲۰۱۴، در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار طرحی برای ترویج و آموزش صادرات تحت عنوان نیریات باندو (Niryat Bandhu) توسط اداره کل تجارت خارجی[۲]، زیرمجموعه وزارت بازرگانی و صنعت هند[۳] معرفی شد.

ترویج و تسهیل صادرات از طریق آموزش

در سند تجارت خارجی هند ۲۰۱۵-۲۰۲۰، توجه بیشتری به این طرح شد؛ به طوری که در آخرین سند تجارت خارجی هند که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، ذیل فصل تسهیل تجارت، برای طرح نیریات باندو دو هدف عمده ذکر شده است. این دو هدف عبارتند از:

  • راهنمایی و کمک به صادرکنندگان جدید و بالقوه از طریق مشاوره، آموزش و برنامه‌های توسعه، از جمله طرح «مناطق قطب‌های صادراتی» با همکاری «شرکای صنعتی»، «شرکای دانشی» و سایر ذینفعان برای ایجاد یک اکوسیستم دانشی فعال و مرتبط با شهرستان، محصول و بازار.
  • افزایش صادرات از هند به کمک تربیت تجار جدید.

این طرح به عنوان یک تجربه عملی برای تجار جوان در کسب و کار بین‌المللی نقش آفرینی می‌کند. در واقع با ترویج و تسهیل صادرات به کمک این طرح، سمت عرضه صادرات هند رشد می‌یابد و از این طریق تجارت خارجی هند توسعه می‌یابد.

تاکید بر تجارت الکترونیک در برنامه‌های آموزشی

در سند سیاست تجارت خارجی ۲۰۲۳، اداره کل تجارت خارجی هند مکلف شده است در طرح نیریات باندو، مولفه‌هایی برای ترویج تجارت الکترونیک و سایر راه‌های نوظهور صادرات در نظر بگیرد. همچنین اداره کل تجارت خارجی باید با همکاری مقامات گمرکی، اداره پست، شرکای صنعتی و شرکای دانشی، کارگاه‌هایی برای ترویج صادرات تجارت الکترونیک برگزار کند.

علاوه بر این موارد، اداره کل تجارت خارجی موظف شده است، افزون بر فعالیت‌های توسعه‌ای، تمرکز ویژه‌ای بر ایجاد محتوای الکترونیکی داشته باشد. نشست‌های متعددی برای محقق کردن اهداف ذکر شده و تسهیل صادرات به شکل‌های جدید توسط این اداره برگزار شده است.

دسترسی عمومی رایگان به آموزش‌های صادرات

موسسه تجارت خارجی هند[۴] از سال ۱۹۶۳ به عنوان یک مدرسه کسب و کار در هند فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۵ این موسسه با همکاری اداره کل تجارت خارجی هند یک برنامه آموزشی برخط به همراه گواهی معتبر را طراحی نمود که تحت عنوان «نیریات باندو در میزکار شما»[۵] معرفی شد.

آموزش‌های برنامه‌ریزی شده، موارد مهم در تجارت خارجی مثل شناخت فرصت‌های بازار، قراردادهای تجارت خارجی، مدیریت پرداخت‌های بین‌المللی، مدیریت ریسک ارز و… را با هدف تسهیل صادرات در بر می‌گیرد. همچنین بستری برای اتاق‌های گفتگوی برخط که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانند سوالات خود را بپرسند و به مباحثه بپردازند در کنار آموزش‌های تجارت فراهم شده است. این ابتکار به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​و کارآفرینان جوان، دانش لازم در رابطه با پیچیدگی‌های تجارت جهانی را اعطا می‌کند.

نگاه راهبردی، اقدامات عملیاتی برای تسهیل صادرات

با توجه به اهمیت تجارت خارجی برای هندی‌ها، دستورات تسهیل صادرات و واردات در اولین فصل از جدیدترین سند سیاست تجارت خارجی هند بیان شده است. از سال ۲۰۱۶ نیز یک نهاد بین‌بخشی به عنوان کمیته ملی تسهیل تجارت برای هماهنگی بهتر دستگاه‌های مرتبط فعالیت می‌کند.

اقداماتی همچون عبور سریع محموله‌های صادراتی، جلوگیری از مختل‌کردن برنامه‌های صادرات، ارائه اطلاعات مربوط به مقررات و صادرات به صورت آنلاین و در یک بستر مشخص، الکترونیکی‌کردن فرایندهای تجارت و… همگی شبکه‌ای از طرح‌ها و اقدامات دولت هند برای رسیدن به اهداف صادراتی تعریف شده را نشان می‌دهند.

پی‌نوشت:

[۱] foreign trade development and regulation act 1992

[۲] Director General of Foreign Trade

[۳] ministry of commerce and industry

[۴] Indian Institute of Foreign Trade

[۵] Niryat Bandhu @ Your Desktop

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.