۲۰ شهریور ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۹۰۶۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

روسیه که با تحریم‌های متعدد غرب مواجه شده است، تلاش می‌کند از رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های مالی غرب استفاده کند. بسیاری از کسب و کارها روش‌های ابتکاری یافته‌اند که حتی بانک مرکزی روسیه هم از آن بی‌خبر است. این کشور همچنین به دنبال اتصال سیستم‌های مالی کشورهای بریکس برای شکست تحریم‌هاست.

مسیر اقتصاد/ بانک مرکزی روسیه به کسب‌وکارها گفته است که باید از «راه‌حل‌های چند گزینه‌ای» برای تسهیل پرداخت‌ها با شرکای خارجی در مقابله با تحریم غرب استفاده کنند. رمزارزها و سایر دارایی‌های دیجیتال از جمله این گزینه‌‌ها هستند. این اقدامات برای مقابله با تحریم‌های غرب به خاطر جنگ اوکراین است.

تجارت پر رونق روسیه با چین، هند، امارات، ترکیه و سایر کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال نکرده‌اند، در چند هفته اخیر با شکست‌های بزرگی روبرو شده است. تحریم‌های غرب، موسسات مالی بزرگ روسیه را هدف قرار داده است. از جمله بورس اوراق بهادار مسکو و جایگزین داخلی روسیه برای سوئیفت مورد هدف قرار گرفته‌اند.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی، اعتراف کرد که مشکلات پرداخت یکی از چالش‌های کلیدی برای اقتصاد روسیه است. نابیولینا در یک کنفرانس مالی در سن‌پترزبورگ گفت: «فناوری‌های مالی جدید فرصت‌هایی را برای طرح‌هایی ایجاد می‌کند که قبلا ممکن نبود. به همین دلیل است که ما موضع خود را در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های بین المللی ملایم کردیم. همچنین امکان استفاده از دارایی‌های دیجیتال در چنین پرداخت‌هایی را فراهم کردیم.»

کسب و کارها و دولت‌ها در حال گذار از سوئیفت هستند

او گفت: «جایگزین‌های مختلفی در حال بررسی است. کسب و کارها بسیار منعطف و بسیار مبتکر شده‌اند. آنها راه‌های مختلفی برای حل این مشکل پیدا می‌کنند. ‌آنان اغلب حتی روش‌های خود را با ما به اشتراک نمی‌گذارند.»

نابیولینا گفت که شرکای تجاری روسیه در کشورهای مختلف «تحت فشار بسیار زیاد» هستند. او اضافه کرد که یک سیستم پرداخت جهانی جدید که شامل موسسات غربی نمی‌شود به تدریج ظهور خواهد کرد. زیرا بسیاری از کشورها با استفاده از تنها یک سیستم پرداخت بین‌المللی بدون جایگزین احساس آسیب‌پذیری می‌کنند.

نابیولینا گفت که روسیه و سایر کشورهای عضو گروه بریکس در حال مذاکره بر سر سیستم پرداخت پل بریکس هستند. این سیستم برای ایجاد پل ارتباطی بین سیستم‌های مالی کشورهای عضو طراحی شده است. البته او افزود که بحث ها دشوار است و ایجاد چنین سیستمی زمان می‌برد.

حساسیت غربی‌ها به ابتکارات ضد تحریم روسیه بسیار زیاد است

آندری کوستین، رئیس دومین وام دهنده بزرگ روسیه، VTB، که اخیراً تحریم‌هایی علیه شعبه‌اش در شانگهای نیز اعمال شده است،گفت: هر گونه اطلاعات در مورد مکانیسم‌هایی برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی باید توسط قانون یک «راز دولتی» باشد. کوستین اضافه کرد: «من به خوبی می بینم که در حال حاضر در جایی در سفارت ایالات متحده، یک منشی دوم نشسته است و همه اظهارات عمومی ما را می‌نویسد. شاید او حتی اینجا نشسته است. هر قدمی که برداریم، واکنش‌های بسیار سریع دریافت می‌کنیم.»

منبع: رویترز

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.