۰۶ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۴۵۴۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ دسته: حمل و نقل کارشناس: حسین جعفری حقگو
۰

به منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی حوزه حمل و نقل روزانه برون‌شهری، نیاز است تمامی ابعاد و مشخصه‌های این حوزه مورد توجه قرار گیرد. هزینه بلیط، دسترسی، سرعت، راحتی، ایمنی و فاصله اعزامی حرکت از مهم‌ترین معیارهای مردم در انتخاب سیستم‌های حمل و نقل مسافری جهت انجام سفرهای حومه‌ای است.

مسیر اقتصاد/ با توجه به گزارش «حمل و نقل روزانه برون‌شهری در ایران چه ابعادی دارد؟» و اتکا به ابعاد احصاء شده «شبکه‌زیرساخت ریلی و جاده‌ای، مسافران روزانه، بهره‌وری، اقتصاد، مخاطرات و محیط‌زیست» می‌توان به مشخصه‌ها و معیارهای اثرگذار بر این سیستم‌ها دست یافت. بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود ۱۱۲ مشخصه از ۷ بُعد سیستم‌های حمل و نقل مسافری روزانه برون‌شهری احصاء گردید. بر اساس افکارسنجی انجام شده، مولفه اثرگذار در انتخاب حمل و نقل از منظر مردم، مقرون به صرفه بودن از لحاظ هزینه، زمان سفر و همچنین دسترسی مناسب است.

«اقتصاد» مهم‌ترین چالش مدیریت مطلوب حمل و نقل

یکی از چالش‌های هر سیستم حمل و نقلی اقتصاد است. در واقع برای آنکه سیستم‌های حمل و نقل مسافری روزانه برون‌شهری بتوانند به صورت مطلوب مدیریت شوند، نیاز است منابع درآمدی، هزینه‌ای، یارانه‌ای و میزان وابستگی آن سیستم‌ها به منابع یارانه‌ای دولت بررسی شود.

به طور مثال یکی از مولفه‌های مهم انتخاب روش سفرهای روزانه برون‌شهری توسط اپراتور و کاربر، هزینه تامین سوخت آن سیستم است. در واقع اپراتور با بررسی این هزینه، سیستم بهینه را برای انجام سفر حومه‌ای ایجاد می‌نماید. همچنین کاربر با توجه به همین مولفه و ارزیابی هزینه سفر با هر یک از روش‌ها، وسیله نقلیه را انتخاب می‌نماید.

افزایش کارایی حمل و نقل با زمان سفر بهینه و دسترسی مطلوب

دسته‌ای از مشخصه‌های ابعاد شبکه زیرساخت که مسافران ارتباط مستقیمی با این مشخصه‌ها دارند و بهبود آن‌ها در انتخاب سیستم‌های حمل و نقل مسافری جهت انجام سفر روزانه برون‌شهری توسط کاربران موثر است، زمان‌سفر بهینه و ارائه خدمات رفاهی جهت راحتی سفر است. به طور مثال منظور از مشخصه زمان سفر یعنی زمان سفری که نیاز است با این سیستم به سمت مقصد حرکت کرد. بنابراین یکی از معیارهای انتخاب سیستم‌های حمل و نقل مسافری حومه‌ای توسط مسافران که ارتباط مستقیمی با سرعت حرکت، تاخیرات موجود در سیستم و غیره دارد، مشخصه زمان سفر است.

قابلیت اطمینان، دسترسی مطلوب و استمرار روزانه سفر دسته‌ای دیگر از مشخصه‌های سیستم‌های حمل و نقل مسافری روزانه برون‌شهری است که کارشناسان این حوزه بر آن‌ها تاکید دارند. همچنین بر اساس افکارسنجی انجام شده مشخصه دسترسی مطلوب بر کارایی این سیستم و انتخاب آن توسط مسافران اثرگذار است.

هزینه بلیط، دسترسی و سرعت؛ مهم‌ترین مشخصه از منظر مردم

پس از احصاء مشخصه‌ها و انجام افکارسنجی مردمی، معیارهای سیستم‌های حمل و نقل مسافری روزانه برون‌شهری از دیدگاه مردم به منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کالبدی شهری انتخاب می‌شوند. با توجه به نتایج افکارسنجی که در نمودار زیر نشان داده شده است، «هزینه بلیط، دسترسی، سرعت، راحتی، ایمنی و فاصله اعزامی حرکت» از مهم‌ترین معیارهای مردم در انتخاب سیستم‌های حمل و نقل مسافری جهت انجام سفرهای روزانه برون‌شهری است. بنابراین مشخصه‌های مورد اشاره به عنوان معیارهای اصلی از نگاه مردم در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی این حوزه حمل و نقلی انتخاب شدند.

 

منبع:

گزارش پژوهشی «تعیین استانداردهای حمل و نقل مسافری حومه‌ای در کلانشهر تهران»، اندیشکده اقتصاد مقاومتی

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.