۲۹ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۲۴۶۱ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ دسته: مسکن کارشناس: شهاب الدین فتحی
۰

با وجود برخی پیشرفت‌های اقتصادی در اتحادیه اروپا، تامین مسکن مقرون‌به‌صرفه برای ساکنان کلانشهرهای عضو این اتحادیه دشوار است. فرصت‌های شغلی بیشتر در کلانشهرها موجب جذب جمعیت و در پی آن افزایش قیمت مسکن شده است.

مسیر اقتصاد/ دسترسی به مسکن مناسب با قیمت معقول، به دغدغه اصلی بسیاری از ساکنان اروپا تبدیل شده است. بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، در تمامی پایتخت‌های اتحادیه اروپا به جز دو مورد، اکثر مردم با این گزاره که «پیدا کردن خانه‌ خوب با قیمت مناسب کار ساده‌ای است» مخالفت کرده‌اند. مسکن هم‌اکنون در لوکزامبورگ و ایرلند به عنوان مهم‌ترین معضل ملی شناخته می‌شود. همچنین، نگرانی از این جهت در اتحادیه اروپا افزایش یافته است، که در صدر این فهرست هلند و مالت قرار دارند.

اتحادیه اروپا، شاهد افزایش شکاف‌های اقتصادی

با وجود برخی موفقیت‌های اتحادیه اروپا در رشد اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی در کشورهای عضو، این اتحادیه شاهد افزایش شکاف‌های اقتصادی است. ثروت در دستان ثروتمندان است و درآمد افراد با درآمد بالا همچنان در حال افزایش است. این شکاف حتی در سطح منطقه‌ای نیز مشهود است، در برخی مناطق رونق اقتصادی و تمرکز زیاد کارگران ماهر و شرکت‌های پیشرو وجود دارد. در حالی که برخی دیگر از توسعه‌ عقب مانده‌اند. این روند نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا با چالش‌های جدی در زمینه‌ توزیع عادلانه‌ی منابع اقتصادی روبرو است.

مشاغل با بهره‌وری بالا، پر تعداد در مناطق کلانشهری

شکاف اقتصادی در سطح درآمد و فرصت‌های شغلی، اغلب در مناطق مختلف کشورهای اتحادیه اروپا دیده می‌شود. مشاغل با بهره‌وری بالا عمدتا در مناطق کلانشهری متمرکز شده‌اند، در حالی که قیمت مسکن در این مناطق به یک مانع جدی برای ورود به این فرصت‌های شغلی تبدیل شده است.

زمین و املاک مهم‌ترین دارایی برای حفظ سرمایه در بین خانوارهای سراسر اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. در نمودار زیر بهره‌وری نیروی کار در کلانشهرهای اتحادیه اروپا نمایش داده شده است. همان گونه که قابل مشاهده است، رشد بهره‌وری که دستمزدهای بالاتر و مشاغل را شامل می‌شود، در شهرها و قطب‌های صنعتی متمرکز شده است. اما قیمت مسکن در این مناطق بسیار بالا است. به عنوان مثال، بهره‌وری نیروی کار در بخارست هم‌اکنون با وین یا کپنهاگ در یک سطح قرار دارد و بیش از دو برابر میانگین کشوری رومانی است.

بهره‌وری نیروی کار در کلانشهرهای اتحادیه اروپا

بهره‌وری نیروی کار در کلانشهرهای اتحادیه اروپا

تاثیر GDP بر روی قیمت مسکن در کلانشهرهای اتحادیه اروپا

این گزارش و نمودار زیر نشان می‌دهد در اتحادیه اروپا دستمزدها و فرصت‌های شغلی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها افزایش یافته، که با تقاضای بیشتر و جذب جمعیت همراه بوده است. بنابراین یک دور باطل شکل می‌گیرد، افزایش GDP موجب ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر و در نتیجه افزایش تقاضا برای مسکن می‌شود. اما همین تقاضای بالا، باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود و در نهایت، دسترسی به مسکن را برای بسیاری از افراد، به ویژه نسل جوان و کم درآمد، دشوار می‌کند. به عنوان مثال،  GDP در دوبلین بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، ۱۳ درصد رشد داشته است، در‌ حالی‌که قیمت واقعی مسکن در همین دوره ۳۵ درصد افزایش یافته است.

ارتباط میان GDP و افزایش قیمت مسکن در کلان‌شهرهای اتحادیه اروپا

ارتباط میان GDP و افزایش قیمت مسکن در کلان‌شهرهای اتحادیه اروپا

منبع:

مطالعات کارشناسان بانک جهانی

 

انتهای پیام/مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.