به گزارش مسیر اقتصاد دولت آلمان به تازگی ۱۲.۵ میلیارد یورو از محل صندوق تغییرات اقلیمی به سرمایه گذاری در بخش راه آهن اختصاص داده است. به گفته وزیر راه و امور دیجیتال آلمان هدف صندوق تغییرات اقلیمی کمک به چالشهای ناشی از سیاست کاهش گازهای گلخانهای است. به طوریکه آلمان در عین برقراری جریان حمل و نقل کالا و مسافر، در زمینه فناوری قوای محرکه پاک قدرت رقابت داشته باشد.
تامین مالی سرمایهگذاری توسعه راه آهن در آلمان
پیش از این در سال ۲۰۱۹ نیز مقرر شده بود که شرکت ملی راه آهن آلمان با هدف تأمین مالی «زیرساختهای پایهای راه آهن و دیجیتالیسازی» تا سال ۲۰۲۴ سالانه ۱.۱۲ میلیارد یورو افزایش سهام دهد. علاوه بر ارقام فوق در پیشنویس قانون بودجه سال ۲۰۲۴ مقرر شد که مبلغ ۱۱.۵ میلیارد یورو نیز از محل افزایش مالیاتهای کربنی بر ناوگان سنگین باری برای سرمایهگذاری در بخش راه آهن تامین شود. همچنین مبلغ ۳ میلیارد یورو نیز توسط خود شرکت راه آهن از محل بازار سرمایه تامین خواهد شد.
به گفته وزیر امور دیجیتال و حمل و نقل آلمان، طی دهههای گذشته غفلت بزرگی در خصوص راه آهن صورت گرفته است که برای جبران آن باید تا سال ۲۰۲۷ به میزان ۴۵ میلیارد یورو در این بخش سرمایهگذاری شود. وی افزود: ما بیش از هر زمان دیگر در زیرساختهای کشور خود برای نسلهای آینده سرمایهگذاری میکنیم. چالشهای پیش روی ما بزرگ و منابع محدود هستند. با این حال راه آهن را در اولویت قرار میدهیم و این شیوه مهم از حمل و نقل را توسعه خواهیم داد و مدرن خواهیم کرد. یک شبکه راه آهن کارآمد، قابل اطمینان، مدرن و دیجیتالی پیش نیاز برخورداری از صنعت حمل و نقل قابل اطمینان و سر وقت است. با این سرمایهگذاری کلان میتوانیم راه آهن را به جایگاه حقیقی خود به عنوان مرکز یک شبکه حمل و نقل بزرگتر برسانیم.
منبع: مجله بینالمللی راه آهن
انتهای پیام/ حمل و نقل