۰۹ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۰۳۷ ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

تولیدکنندگان موز و دوریان از پهپاد برای رفع کمبود نیروی کار و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند که در راستای توسعه صادرات و تولیدات باغی است. همچنین به کارگیری این پهپادها به کاهش مصرف آب، آفت‌کش‌ها و کود به ترتیب به میزان ۸۰، ۷۰ و ۶۰ درصد کمک کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد باغداران ویتنامی از قدرت پهپاد XAG برای کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی کشاورزی در مزارع موز و دوریان خود استفاده می‌کنند. براساس اعلام رسانه‌های این کشور، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات باغی کشور از این پهپادهای کشاورزی برای جبران کمبود نیروی کار و کاهش نهاده‌های کشاورزی استفاده می‌کنند. موز و دوریان دو نوع از صادرات محصولات تازه این کشور هستند و معمولاً در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می‌کنند. در عین حال، این محصولات مستعد ابتلا به آفات و بیماری‌ها هستند و نیاز به سم‌پاشی و کوددهی در طول چرخه رشد دارند. باید توجه داشت که این اقدامات می‌تواند به سرمایه‌گذاری سنگین در نیروی کار و کود نیاز داشته باشد.

مزایای استفاده از پهپاد برای کشاورزی در باغات ویتنام

یکی از کشاورزان در استان داک لاک با کاربرد پهپاد کشاورزی P۱۰۰ XAG این چالش‌ها را برطرف کرده است. بطوریکه او با استفاده از این روش، ۲۰ تا ۳۰ هکتار از مزرعه موز را در یک روز سمپاشی کرد که معادل بازدهی همزمان ۲۰ کارگر بوده است. در گذشته این مزرعه موز دو بار در ماه با سمپاش‌های دستی سمپاشی می‌شد و در طول فصل بارندگی، زمانی که دفعات سمپاشی افزایش می‌یافت، تولیدکنندگان موز اغلب برای استخدام نیروی کافی با دشواری مواجه می‌شدند.

اکنون که کشاورزان از پهپاد استفاده می‌کنند، می‌تواند اندازه قطرات را در سطوح مختلف تنظیم کنند. همچنین کاربرد این پهپادها به کاهش ۸۰ درصدی مصرف آب، کاهش ۷۰ درصدی استفاده از آفت کش‌ها و کاهش ۶۰ درصدی مصرف کود کمک کرد.

از آنجایی که تقاضای بین‌المللی برای دوریان ویتنامی در سال‌های اخیر افزایش یافته، نیاز تولیدکنندگان به رعایت استانداردهای صادراتی مرتبط نیز افزایش داشته است. از همین روی، باغداران ملزم به پیروی از شیوه‌های کشاورزی مناسب و رعایت الزامات بهداشت سختگیرانه از جمله محدودیت‌های مربوط به استفاده از آفت کش‌ها هستند.

در همین راستا، صادرکنندگان دوریان در استان بین فوک ویتنام، از پهپادهای XAG برای کاهش هزینه‌ها تا ۶۰ درصد استفاده می‌کنند. برنامه XAG One می‌تواند برنامه ریزی مسیر پرواز را ارائه و داده‌های عملیاتی را در کل فرآیند ثبت کند. این پهپادها می‌توانند با سرعت ۱ تا ۳ متر در ثانیه بر فراز درختان دوریان پرواز و با نفوذ میان محصولات از سمپاشی مکرر یا احتمالا فراموش شده که باعث کاهش محصول می‌شود، جلوگیری کنند.

یکی از باغداران در این باره گفت: پیشتر، سمپاشی مزرعه توسط کارگران، هشت ساعت طول می‌کشید اما اکنون این زمان به دو ساعت کاهش یافته است. همچنین قبلا ده نیروی کار برای این کار استفاده می‌شد که آن نیز به دو کارگر رسیده است.

منبع: فروت نت

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.