۱۱ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۱۶۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حمیدرضا خسروآبادی رئیس گروه مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور، میزان وصول درآمدهای مالیاتی را بهترین شاخص برای ارزیابی عملکرد سازمان امور مالیاتی برشمرد و افزود: اینکه دستگاه‌های اجرایی متولی گزارش آمارهای مختلف حوزه خودشان هستند، یک چالش جدی در مسیر ارزیابی عملکرد آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «آسیب شناسی شاخص‌های ارزیابی عملکرد نظام مالیاتی» روز دوشنبه ۲۱ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، سومین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد سازمان امور مالیاتی، مورد بررسی قرار گرفت.

فرصت «تحریم» برای اصلاح نظام مالیاتی کشور

حمیدرضا خسروآبادی رئیس گروه مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور، در این نشست تحریم را فرصتی ویژه برای بهبود شاخص‌های نظام مالیاتی کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از دستگاه‌ها تحریم را به عنوان یک مانع جدی در تحقق عملکرد مطلوب خود می‌دانند ولی درخصوص سازمان امور مالیاتی، این شرایط میتواند به عنوان یک فرصت مطرح باشد. به بیان دیگر بحث تحریم‌ها یک فرصت بسیار مناسب برای اصلاح سازوکارهای مالیاتی و وابسته کردن بودجه دولت به مالیات است. اصلاحات عموما در شرایطی رخ می‌دهد که ما تحت فشار هستیم و باید از این فرصت تحریم برای حرکت به سمت تامین بودجه عمومی از محل مالیات حرکت کنیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها، تنها ۵ درصد نسبت مالیات به بودجه دولت افزایش پیدا کرده و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ از حدود ۳۶ درصد به حدود ۴۲ درصد رسیده است که نشان می‌دهد از این فرصت استفاده نشده است. در شرایط عادی ممکن است دستگاه‌ها با سازمان امور مالیاتی همراهی نکنند و مقامات کشور نیز ضرورت این مسئله را به درستی درک نکنند ولی در شرایط تحریم فرصت فراهم است و در صورتی که احیانا تحریم‌ها برداشته شود، شرایط برای اصلاحات مالیاتی به شدت سخت تر خواهد شد.

میزان وصول درآمدها شاخص اصلی ارزیابی عملکرد سازمان امور مالیاتی

خسروآبادی ادامه داد: شاخص‌گذاری با دو هدف انجام می‌شود. اول اینکه ابزار سنجش، اندازه گیری و ارزیابی داشته باشیم و ببینیم چقدر به سمت هدف حرکت کرده‌ایم. اما هدف دوم از تعیین شاخص‌ها، این است که این شاخص‌ها به عنوان ابزار حکمرانی مطرح است و تعیین آن‌ها به سازمان‌ها جهت می‌دهد. تلاش ما در سازمان امور استخدامی این است که از ظرفیت خود دستگاه‌ها برای تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد استفاده کنیم. در بحث مالیات، بخشی از ماجرا این است که ببینیم عملکرد سازمان امور مالیاتی چگونه است ولی در این زمینه ارزیابی کلیت نظام مالیاتی کشور نیز از جمله اهداف است و در این زمینه لزوما نمیتوان مشکل را در عملکرد سازمان امور مالیاتی دانست. بنابراین شاخص‌ها قرار است علاوه بر عملکرد دستگاه‌ها، عملکرد حوزه‌های مختلف را نیز ارزیابی کنند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه در بسیاری از موارد ممکن است تحقق شاخص‌ها در حیطه اختیار یک سازمان نباشد و دستگاه‌های دیگر نیز در این زمینه دخیل باشند. اما مورد این شاخص‌ها نیز باید یک نهاد به عنوان متولی اصلی مطرح شود و دیگر دستگاه‌های دخیل در کنار آن مورد ارزیابی قرار بگیرند. به طور مثال در مورد تورم دستگاه‌ها و نهادهای زیادی مداخله دارند ولی متولی اصلی بانک مرکزی است. درخصوص امور مالیاتی نیز به همین شکل متولی اصلی سازمان امور مالیاتی است.

رئیس گروه مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: تمرکز اصلی ما در سازمان امور اداری و استخدامی، تمرکز بر شاخص‌هایی است که خروجی‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهد و تنها در برخی موارد خاص شاخص‌های فرآیندی را در دستورکار قرار می‌دهیم. در حوزه مالیات نیز عمدتا روی شاخص‌های خروجی تمرکز داریم و به مواردی مثل نسبت درآمدهای مالیاتی به بودجه دولت توجه داریم.

چالش‌های تعیین شاخص و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها

خسروآبادی درخصوص کیفیت ارزیابی عملکرد دستگاه در سازمان اداری و استخدامی، گفت: اگر نگاه این باشد که از ابتدا دستگاه مربوطه در ارزیابی با ما همراه نباشد، طبیعتا به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. اما همراه شدن دستگاه‌ها نیز به دلیل مسئله تعارض منافع، میتواند چالش‌هایی داشته باشد. یکی از چالش ها در تعیین شاخص‌های بررسی آن نهاد و سازمان است که توسط خودش پیشنهاد می‌شود. یکی دیگر از چالش‌ها در تعیین اهداف است که سازمان‌ها به سمت تعیین اهدافی می‌روند که یا به صورت طبیعی به آن می‌رسند و یا اینکه چالش خاصی برای دستیابی به آن ندارند. یکی دیگر از چالش‌ها وزن و اهمیت شاخص است که دستگاه‌ها اهمیت را به شاخص‌هایی می‌دهند که احتمال می‌دهند دستاورد بیشتری در آن بدست آورند.

وی افزود: این مسئله بسیار به نگاه مدیران آن دستگاه مرتبط است. در برخورد با دستگاه‌ها، برخی از مدیران پیشنهادهایی می‌دهند که می‌خواهند با یک جهش و حرکت به آن برسند؛ در حالی که برخی دیگر از همان ابتدا، ۱۰۰۰ امتیاز مد نظر را وصول کرده‌اند و پیشنهاداتشان عملا پیشرفتی دربرندارد. علاوه بر این نسبت به اهداف برنامه‌های توسعه و سند چشم انداز نیز انتقاد می‌شود که رویا پردازانه و تخیلی است. یک معضل بزرگ دیگر ما در ارزیابی این است که ما می‌توانیم شاخص های جدیدی را ایجاد کنیم ولی مسئله آنجاست که بایستی داده مربوطه نیز درآن زمینه وجود داشته باشد و عموما انتشار داده‌ها از سوی خود دستگاه‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال متولی انتشار داده‌های مربوط به شاخص شکاف مالیاتی که شاخص بسیار مهمی نیز هست، خود سازمان امور مالیاتی است. بنابراین تا زمانی که سازمان این آمار را منتشر نکند، ما نمی‌توانیم از این شاخص مهم استفاده کنیم.

رئیس گروه مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه افزود: یک مسئله دیگر در این زمینه کنش گری فعال سازمان امور مالیاتی در زمینه فعالیت‌ها و اقدامات سایر سازمان‌ها و دستگاه‌هاست. به عنوان مثال آقای صفری در معاونت اقتصادی وزارت امور حارجه در راستای ارتقای سطح تجارت خارجی و دیپلماسی اقتصادی، پیشنهاداتی برای ارزیابی سایر دستگاه‌ها به سازمان امور استخدامی داد و سازمان امور مالیاتی نیز در راستای ارتقای عملکرد خود، می تواند چنین همکاری‌ای با ما داشته باشد. نکته دیگری که جهت مطالبه را به سمت خود سازمان امور مالیاتی نشانه می رود در زمینه فرهنگ سازی و آموزش است. متولی رسیدگی و بهبود اشکالاتی که در تکمیل اظهارنامه‌های مشاغل وجود دارد، خود سازمان امور مالیاتی است که باید در این زمینه به صورت فعالانه اقدام به آموزش و فرهنگ سازی کند. نکته دیگر در این زمینه اثر مثبت شفافیت بودجه و هزینه ای کشور به ویژه از مسیر مالیات است؛ چراکه اگر افراد بدانند که مالیات پرداختی شان در کجا هزینه می‌شود، با رضایت خاطر بیشتری اقدام به پرداخت مالیات و تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی خود می‌کنند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.