۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۶۶۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: توحید ورستان
۰

چین در ابر پروژه احیای راه ابریشم خود موسوم به ابتکار کمربند و جاده، با بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی و تجارت و بیش از ۱۰۰ کشور و نزدیک به دو سوم جمعیت جهان همکاری دارد. رویکرد برد-برد و هم افزایی با سایر کشورها از طریق عملیاتی کردن ظرفیت‌های بالقوه، موجب موفقیت این ابتکار و نهایتا بهبود رفاه و حذف تدریجی فقر در چین و سایر کشورها شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال‌های اخیر با پیشرفت اقتصادی چین این بحث مطرح شده است که آیا می‌توان از این مدل در کشورهای در حال توسعه و برای تسریع توسعه اقتصادی و بیرون کشیدن میلیون‌ها نفر از فقر شدید استفاده کرد؟ قبل از پرداختن به مزیت‌های مدل توسعه چین، ابتدا باید آن را درک کرد.

مؤلفه کلیدی فلسفه اقتصادی چین این است که از مسیر توسعه با ویژگی‌های چینی برای دستیابی به همکاری برد-برد در سراسر جهان حمایت می‌کند. در این مدل، هر کشوری باید نیازهای توسعه‌ای خود را شناسایی و برای اجرای آن یک سیاست و برنامه اقدام داشته باشد. اما در دنیای جهانی شده، دولت‌های مختلف از نظر سیاسی، اقتصادی، مالی، فناوری و فرهنگی با یکدیگر در هم تنیده شده‌اند. همچنین کشورها و مردم در مبادلات خود به یکدیگر وابسته هستند و باید در حین پیگیری توسعه به دنبال هم افزایی بیشتری باشند.

 ابتکار کمربند و جاده چین در چارچوب همکاری برد-برد

مفهوم همکاری برد-برد برای آینده‌ای مشترک، اساس هماهنگی برای توسعه کامل یک ملت فراهم را می‌کند. با پایبندی به این مفهوم، چین در طول مسیر توسعه خود، مشارکت‌های تجاری مفیدی را با در نظر گرفتن منافع متقابل سایر کشورها معرفی کرده است. ابتکار کمربند و جاده (BRI) یک نمونه از این نوع همکاری است. بیش از صد کشور بخشی از این ابتکار عمل شده‌اند و از همکاری‌های مربوطه بهره مند می‌شوند. در واقع ابتکار کمربند و جاده ثابت می‌کند الگوی چین یک قرارداد یک‌طرفه نیست، بلکه تلاشی مشترک در مقیاس جهانی است.

نخست اینکه؛ ابتکار کمربند و جاده اکنون بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی و تجارت و نزدیک به دو سوم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را به یک تعهد اقتصادی جهانی تبدیل می‌کند. دوم؛ چین از طریق این ابتکار به شناسایی «پتانسیل‌های بهره برداری نشده» کشورهایی مانند نپال، لائوس، افغانستان و غیره کمک کرده است، که دارای ظرفیت بسیار زیاد اما سهم ناچیز در تجارت جهانی هستند. سوم؛ ابتکار کمربند و جاده مفهوم اتصال را با معرفی کریدورهای جدید حمل و نقل کالا، کاهش زمان و هزینه تجارت و ارائه سودهای کلان به مناطق و جوامع با قرار دادن آنها در مسیرهای تجاری، متحول می‌کند.

موفقیت کمربند و جاده نشان می‌دهد که چشم انداز توسعه و حکمرانی چین به تقویت اعتماد جهانی کمک می‌کند، چون اولویت آن در رفاه و مشارکت مشترک با سایر کشورها و آینده مشترک برای نوع بشر است.

موفقیت پکن در مبارزه با فقر

فقر یکی از بزرگترین معضلاتی است که موجب نگرانی بسیاری از ملت‌ها شده است. در این راستا، چین با بیرون کشیدن بیش از ۸۰۰ میلیون نفر از فقر، تقریبا آن را از بین برده که جهشی بزرگ به سوی ایجاد یک جامعه نسبتاً مرفه است. این جلوه‌ای از فلسفه توسعه مردم‌محور چین است که بهبود رفاه مردم را در اولویت قرار می‌دهد. این فلسفه نه تنها معیشت را بهبود می‌بخشد، بلکه ثبات اجتماعی را نیز به ارمغان می‌آورد. بنابراین شرایط مطلوبی را ارائه و به جامعه اجازه می دهد تا به پیشرفت اقتصادی و رفاه سریع دست یابد.

در زمان افزایش یکجانبه‌گرایی، چین خود را متعهد به ایجاد پل‌هایی برای ترویج همکاری‌های چندجانبه برای کمک به کشورهای در حال توسعه از طریق منابع و فناوری است. همچنین درهای خود را برای واردات باز و سرمایه گذاری بیشتری را جذب می‌کند. این مدل توسعه، جهان را به یک کشتی غول پیکر تشبیه می‌کند و چین را وادار می‌کند تا برای خیر کل نژاد بشر تلاش کند. البته چنین تلاش‌هایی باید تشویق شوند چون بیش از هر زمان دیگری برای تسریع بهبود اقتصاد جهانی در دوران پساکرونا مورد نیاز هستند.

منبع: سی ان فوکوس

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.