۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۸۶۲ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

لهستان بعد از آلمان و اسپانیا بزرگترین صادرکننده تخم مرغ در اروپا است، اما در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان تخم مرغ این کشور به علت افزایش قیمت انرژی و خوراک طیور، تولید خود را کاهش داده‌اند. دولت لهستان برای کاهش ضرر تولیدکنندگان تخم مرغ سیاست‌های حمایتی متعددی از جمله حذف مالیات بر ارزش افزوده را در دستورکار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد  لهستان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تخم مرغ به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این کشور با تولید سالانه حدود ۱۰ میلیارد عدد تخم مرغ بعد از آلمان و اسپانیا در رتبه سوم صادرکنندگان تخم مرغ به اتحادیه اروپا قرار دارد. حدود ۱۷درصد از کل تخم مرغ تولید شده در اتحادیه اروپا متعلق به کشور لهستان است. ظرفیت بالای تولید تخم مرغ در این کشور باعث شده است تا لهستان همواره با مازاد تولید در داخل رو به رو باشد.

لهستان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴۱هزار تن تخم مرغ به ارزش ۱۶۰میلیون یورو صادر کرده است که کاهش ۵۱ هزار تنی و ۴۴  میلیون دلاری نسبت به سال قبل داشته است.

ورونسکی وزیر اقتصاد لهستان اظهار داشت: از آنجایی که کشورهای اتحادیه اروپا بازار اصلی صادرات تخم مرغ تولید شده در لهستان هستند، تقاضا در بازارهای اتحادیه اروپا تعیین کننده اصلی حجم صادرات است. در این راستا کاهش صادرات در سال ۲۰۲۱ به دلیل محدودیت‌های تجاری و کاهش میزان مصرف تخم مرغ در هتل‌ها و رستوران‌های اتحادیه اروپا به دلیل همه گیری ویروس کرونا بود.

کاهش مصرف تخم مرغ در کشور لهستان

با وجود اینکه لهستان یک تولید کننده عمده تخم مرغ در اتحادیه اروپا است اما افزایش ۳۰ الی ۴۰درصدی قیمت تخم مرغ باعث کاهش مصرف داخلی این کشور شده است. در واقع در سال ۲۰۱۱ میزان مصرف تخم مرغ به طور متوسط برای هر فرد ۲۰۰عدد بود اما در سال‌های اخیر به حدود ۱۵۶ عدد تخم مرغ به ازای هر فرد کاهش پیدا کرده است.

اتاق ملی تولیدکنندگان طیور و خوراک لهستان در بیانیه‌ای در ۴ سپتامبر ۲۰۲۲ هشدار داد که افزایش هزینه‌های انرژی و قیمت های بالای خوراک باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت تخم مرغ در بازار لهستان تا پایان سال ۲۰۲۲ خواهد شد.

افزایش هزینه های تولید تخم مرغ در لهستان

در این راستا آندری دانیلاک، رئیس انجمن تولیدکنندگان طیور لهستان گفت: افزایش قیمت انرژی و خوراک طیور باعث افزایش هزینه‌های تولید تخم مرغ در کشور شده است، به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل رشد شدید هزینه‌های تولید تصمیم گرفتند تعداد مرغ‌های تخمگذار خود را کاهش دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان طیور لهستان کمبود خوارک طیور در بازار را عامل افزایش قیمت خوراک دانست و افزود علاوه بر این مسئله، بحران انرژی نیز باعث افزایش هزینه مرغداری‌ها، شرکت‌های لبنی و کارخانجات خوراک شده است.

تولید تخم مرغ با حذف مرغ های تخمگذار کاهش یافت

اتاق ملی تولیدکنندگان طیور و خوراک تعداد پولت‌های مرغ‌های تخمگذار را تا جولای ۲۰۲۲ حدود ۱.۶میلیون قطعه تخمین زد این تعداد پولت مرغ تخمگذار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش یافته است. این بدان معناست که طی چند ماه آینده کشور لهستان رکود مشابهی را در تعداد مرغ های تخمگذار تجربه خواهد کرد که باعث کاهش تولید تخم در این کشور می‌شود.

ماری یوس تحلیلگر ارشد اتاق ملی تولیدکنندگان طیور و خوراک گفت: از ابتدای سال ۲۰۲۲ تعداد مرغ‌های تخمگذار بالغ در لهستان تقریباً ۱۰ درصد کاهش یافته است و به تدریج در حال کاهش است.

در این راستا دولت لهستان برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده با اعمال سیاست‌های ضد تورمی، ضمن حذف کامل مالیات بر ارزش افزوده محصولات غذایی همچون تخم مرغ، مالیات بر ارزش افزوده انرژی شامل گاز و برق را نیز کاهش داد تا صنعت طیور این کشور با زیان گسترده مواجه نشود.

منابع:

polish press agency

All about feed

forsal-pl

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.