۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۹۵۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

افشاگری از جمله ابزارهایی است که به کمک آن می‌توان ریسک ارتکاب جرائم مالی را افزایش داد. ایالات متحده از جمله کشورهایی است که از این ظرفیت در نهادهای گوناگون خود استفاده می‌کند. این کار به وسیله انواع سیاست‌های تشویقی مادی و معنوی انجام می‌گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از افشاگری علیه جرائم مالی یکی از ساز و کارهای مقابله با فساد و شکلی از اطلاعات اشخاص ثالث است. جبران خسارت ناشی از افشاگری، پرداخت جایزه یا غرامت و حمایت‌های قانونی از جمله مواردی است که به منظور پشتیبانی از افشاگری فساد انجام می گیرد. آمریکا یکی از کشورهایی است که در این زمینه پیشرو محسوب می‌شود.

کشف ۴.۸ میلیارد دلار تخلف مالی به کمک افشاگران در آمریکا

کمیسیون بورس و اوراق بهادار در آمریکا (SEC[۱]) دفتر ویژه‌ای به جهت دریافت، تجزیه و تحلیل گزارش‌های سوت زنی و افشاگری تدارک دیده است. از ابتدای تاسیس این دفتر در سال ۲۰۱۲ تا به امروز حدود ۳.۱ میلیارد دلار به ۲۷۸ افشاگر فساد جایزه پرداخت شده است و ۸.۴ میلیارد دلار نیز جرائم مالی با کمک گزارش‌های افشاگرانه کشف و شناسایی شده است. تصویر زیر فرآیند رسیدگی به گزارش‌های افشاگرانه در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا است که حمایت از افشاگران بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد.

۱۰ الی ۳۰ درصد مبلغ کشف جرم متعلق به افشاگر است

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ۱۰ الی ۳۰ درصد از مبلغ کشف شده از جرم را به افشاگر گزارش اختصاص می‌دهد. این مبلغ برای جرائم بالای یک میلیون دلار می‌تواند تغییر کند. در آمریکا نهادهای گوناگونی گزارش‌های سوت زنی و افشاگری را دریافت می کنند. کمیسیون بورس اوراق بهادار(SEC)، کمیسیون معاملات آتی کالا و مشتقات[۲](CFTC)، اداره درآمد داخلی ایالات متحده (IRS)، اداره کل بازرسی خدمات درآمد ایالات متحده (TIGTA)، وزارت دادگستری ایالات متحده و اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) از جمله آن‌ها هستند. شکل زیر نمونه‌ای از فرم‌های افشای جرم و درخواست جایزه است.

قانون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مصوب سال ۱۹۳۴ و قانون حمایت از مصرف کننده مصوب  سال۲۰۱۰، به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده دستور می دهد تا جوایز پولی و انواع حمایت‌ شغلی را به افشاگرانی که اطلاعاتی صحیحی از جرم و تخلف ارائه می‌دهند پرداخت کند.

قانون دقیقی برای حمایت از افشاگران وجود ندارد

در ایران نیز تلاش‌هایی برای حمایت از افشاگری فساد انجام شده است. در این راستا پیش نویس‌های متعددی برای نگارش قانون حمایت از سوت زنی مطرح شده است؛ حمایت مالی از افشاگران فساد، تشویق افشاگران فساد و معافیت مجرمان، حمایت و صیانت از کاشفان و گزارشگران فساد از جمله این موارد است که هیچ کدام تا به امروز به نتیجه نرسیده است. این مسئله باعث شده است که تا به امروز قانون دقیقی برای حمایت مادی و معنوی از افشاگران فساد در ایران وجود نداشته باشد که همین مهم، موجب کاهش ریسک ارتکاب به جرائم مالی خواهد شد.

منبع: کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده

پینوشت:

[۱] The Securities and Exchange Commission

[۲] CFTC_Commodity Futures Trading Commission

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.