۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۹۱۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: محسن شاطری
۰

محصولات سوختی حجم قابل توجهی از فرآورده‌های پالایشگاهی را در برمی‌گیرد. با افزایش تقاضای محصولات پتروشیمیایی و کاهش محصولات سوختی، تجمیع پتروشیمی و پالایشگاه می‌تواند به خلق ارزش‌افزوده بیشتر منجر شود. مدیریت یکپارچه و کاهش هزینه از مزایای پتروپالایشگاه‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مواجهه با تقاضای یکنواخت یا کاهشی محصولات پالایشگاهی، پالایشگاه‌ها را در حوزه سود و فروش دچار مشکل کرده است درحالیکه بازار محصولات پتروشیمیایی به روند صعودی خود بخاطر تقاضای افزایشی ادامه خواهد داد. پالایشگاه‌­ها می‌­توانند از طریق تجمیع واحد­های پتروشیمی و پالایشگاه از این روند به نفع کسب و کار خود استفاده کنند.

روند کاهشی تقاضای سوخت در برابر روند افزایشی محصولات پتروشیمیایی

محصولات پالایشگاه شامل بنزین، سوخت جت و گازوئیل است. سوخت‌­های مورد استفاده در حمل و نقل مثل گازوئیل و دیزل، سهم زیادی از محصولات پالایشگاه را در بر می­‌گیرند. تقاضای جهانی محصولات پالایشگاه با نرخی حدود ۱.۳ درصد به صورت سالیانه از سال ۲۰۰۰ در حال رشد است. انتظار می‌­رود این عدد برای سال­‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به طور متوسط به نصف مقدار خود در دهه قبل برسد. این کندی تا دهه ۲۰۳۰ ادامه خواهد یافت و رشد تقاضا در نیمه دوم دهه به اوج خود رسیده و سپس در دهه ۲۰۴۰ دچار کاهشی تدریجی می­‌شود.

با افزایش سطح استانداردهای خودروسازی توسط دولت‌ها، خودرو­های سبک برای فروش انتخاب به صرفه‌تر می‌­شوند. علاوه بر آن نیز افزایش فروش خودرو‌های برقی و هیبریدی منجر به کم­تر شدن موتور­های احتراق داخلی و در نتیجه کاهش تقاضای دیزل و گازوئیل  می‌­شود. تمایل بیشتر به حمل و نقل عمومی نیز تاثیرات مشابهی دارد. افزایش مصرف برق در حمل و نقل، سوخت­‌هایی مثل CNG ، LNG، LPG، هیدروژن و تجدیدپذیر­هایی همچون بایو سوخت به کم­‌شدن سهم سوخت­‌های سنتی و متداول در حمل و نقل کمک می­‌کند. سیاستگذاران نیز با به کار بستن روش­‌هایی چون مالیات­، ابتکارات را برای کاهش آلودگی محیط زیستی برانگیخته‌اند.

روند رشد جمعیت باعث افزایش تقاضای محصولات پتروشیمیایی خواهد شد

در صنعت پتروشیمی، روند­های گوناگون رشد بازار را شکل می­‌دهند. تقاضای این حوزه مشتقات مونومری شامل اتیلن، پروپیلن، بوتادین و مواد آروماتیک مثل بنزن پروکسیلن را در برمی‌­گیرد. جمعیت یک عامل محرک است و از اهمیتی بالایی برخوردار است. در سال ۲۰۴۰ انتظار می‌­رود ۹.۲ میلیارد انسان در جهان زندگی کنند که این عدد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۶ میلیارد بیشتر خواهد بود.

حتی اگر سرانه مصرف محصولات پتروشیمی در سطحی برابر با سال ۲۰۱۷ ثابت بماند، حجم کلی محصولات مصرفی به عنوان پی­‌آمد بیشتر شدن خدمت‌­رسانی به مردم افزایش چمشگیری خواهد داشت. دلیل دیگر می‌­تواند رشد جابجایی مردم از طبقات پایین به طبقات متوسط باشد. تحرک طبقاتی به سمت بالا منجر به تغییر مصرف از نیاز­های اساسی به محصولاتی می­‌شود که زندگی را آسان‌­تر و سالم‌­تر می­‌کنند.

تصمیم‌­گیری درمورد تجمیع پتروشیمی و پالایشگاه و محل احداث آن نیاز به بررسی دقیقی دارد. علاوه بر دانستن محرک‌­های بازار محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی، مجریان و تصمیم­گیران باید در نظر داشته باشند که کجا انعطاف‌پذیری و بازدهی در عملیات با توجه به هزینه سرمایه‌­گذاری می‌­تواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.

حفظ مزیت اقتصادی پتروپالایشگاه در گرو تحقق شروطی گوناگون

پالایشگاه‌­ها با تولید محصولاتی چون پروپان، بوتان یا نفتا و یا حتی افزایش پروپیلن به عنوان خوراک می‌­توانند با پتروشیمی­‌ها ارتباط برقرار کنند و  فارغ از انتقال هیدروکربن‌­ها، نیرو، بخار، هیدورژن، تامین نیروی کار و مدیریت یکپارچه می‌­تواند از مزایای واحد­های تجمیعی باشد. ساخت پتروپالایشگاه­‌ها می‌­تواند در هزینه­‌های طراحی و ساخت و ساز مهندسی باعث صرفه‌­جویی شود. همچنین کاهش در تکرار تجهیزات واحد­ها، تجمیع واحد­های یوتیلیتی و دسترسی به نفت خام ارزان نوید بخش خلق ارزش افزوده بیشتر با هزینه کمتر است.

عدم اطمینان درمورد بازار سوخت­‌های فسیلی متداول و اطمینان از رشد بازار پتروشیمی توجه بسیاری را به سمت انعطاف‌پذیری حاصل از یکپارچگی جلب کرده است. استفاده از مزایای یکپارچگی پالایشگاه و پتروشیمی می­‌تواند از آسیب­‌پذیری­‌ این واحد­ها در حالت مستقل بکاهد و در عین حال مقوم تقاضا در مناطق رشد پتروشیمی‌ها باشد. در این مسیر علاوه بر فراوانی فناوری و مسیر­های پیشرفت گوناگون خطراتی نیز وجود دارد.

برای ساخت و بهره‌­برداری از واحد­های پتروپالایشگاهی باید به این موارد توجه کرد: مجاورت و میزان نزدیکی دارایی­‌ها به واحد­ها‌های عملیاتی اهمیت دارد. گاهی فاصله زیاد توجیه اقتصادی را خدشه‌دار می‌کند. تجمیع پالایشگاه و پتروشیمی باید بتواند انتقال هیدروکربن و یوتیلیتی را پشتیبانی کند. باید میزان صرفه اقتصادی واحد تجمیعی بررسی شود و همچنین امکان اجرای عملیات ترکیبی با درجات مختلف نفت خام مد نظر قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری و تحلیلی آی اچ اس مارکیت

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.