۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۹۴۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران، ضمن اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ باید حدود ۵۰ هزار تومان باشد تا تولیدکننده از زیان خارج شود، تاکید کرد: برای جبران ضرر تولیدکنندگان داخلی باید زمینه برای صادرات تخم مرغ فراهم شود، در غیر اینصورت تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند و امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص مشکلات تولیدکنندگان مرغ تخمگذار گفت: براساس قیمت نهاده های جدید، هزینه تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای تولیدکنندگان برابر با ۴۰ تا ۴۴ هزار تومان است در صورتی که قیمت خرید تخم مرغ در بازار ۲۸ هزار تومان است این اختلاف قیمت برای تولیدکننده یک زیان بزرگ محسوب می شود.

صادرات تخم مرغ مازاد برای کاهش زیان تولیدکنندگان الزامی است

وی ادامه داد: ذخیره نهاده دامی از گذشته توسط بعضی از تولیدکنندگان باعث شده است همچنان بتوانند به تولید تخم مرغ ادامه بدهند و زیان وارد شده را تحمل نمایند. مرغداران در شرایط کنونی اگر برای یک واحد ۵۰ هزارتایی مرغ تخمگذار اقدام به خرید نهاده با قیمت جدید کنند، ماهانه حداقل ۱ میلیارد تومان ضرر خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ باید حدود ۵۰ هزار تومان باشد تا تولیدکننده از زیان خارج شود اما کاهش قدرت خرید مردم و تولید بالای تخم مرغ در کشور باعث شده است قیمت تخم مرغ در بازار بسیار کاهش پیدا کند. در این شرایط دولت باید هر چه سریع تر زمینه را برای صادرات تخم مرغ و حمایت از مرغداران فراهم آورد. علاوه بر تسهیل فرآیند صادرات تخم مرغ، نیاز است اقداماتی در جهت کاهش تولید تخم مرغ صورت گیرد به این منظور باید گله های مسن را به کشتارگاه فرستاده تا از تولید زیاد تخم مرغ کاسته شود تا در نتیجه عرضه و تقاضا به هم نزدیک تر شوند.

عدم مدیریت بسیاری از واحد های کوچک مرغ تخمگذار را از بین خواهد برد

نبی پور در ادامه بیان داشت: اگر بازار مدیریت نشود و اوضاع به همین صورت ادامه پیدا کند علاوه بر این که بسیاری از واحدهای کوچک حذف خواهند شد، امنیت غذایی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.

نبی پور در آخر با اشاره به اهمیت حذف ارز ترجیحی در کشور افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت اقدامی درست و صحیحی بود اما نحوه مدیریت این اقدام با چالش هایی همراه شد، به طوری که یک شوک عظیم در کشور بوجود آمد. از جمله چالش های این اقدام مربوط به تامین نقدینگی تولیدکنندگان است که دولت باید در جهت حل سریع این مسئله اقدامات مثبتی را انجام دهد، پیشنهاده بنده به دولت تامین نهاده تولید در مقابل دریافت محصول از تولیدکننده است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.