۰۵ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۳۵۶ ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ دسته: کشاورزی کارشناس: رحیم خدابخشی
۰

هند در سال‌های اخیر با برنامه ریزی صحیح میزان تولید گندم خود را افزایش داده و اکنون به دنبال استفاده از فرصت پیش آمده ناشی از جنگ اوکراین و افزایش سهم خود از بازار جهانی گندم است. اقدامات انجام شده توسط این کشور از جمله تسریع فرایند‌های گمرکی باعث شده بیش از ۷ میلیون تن گندم طی سال جاری صادر شود که پیش بینی می‌شود این عدد به بیش از ۱۰ میلیون تن نیز برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد جنگ میان روسیه و اوکراین باعث کاهش عرضه گندم در بازارهای جهانی شده است. در نتیجه، کشورهای واردکننده گندم از روسیه و اوکراین، اکنون نیازمند به واردات از کشورهای دیگر هستند. این مسئله باعث ایجاد فرصت مناسب برای دیگر صادرکنندگان گندم شده است. در این میان هند یکی از کشورهایی است که قصد دارد از خلا ایجاد شده استفاده کند و صادارت خود را افزایش دهد. هند بعد از چین دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است و در سال ۲۰۲۱ میزان تولید گندم در این کشور ۱۰۹ میلیون تن بوده است. طی سال‌های گذشته عمده گندم تولیدی در هند صرف تامین نیاز داخل و ذخایر استراتژیک شده است.

کشور هند اگرچه جز صادرکنندگان برتر گندم نیست اما در سال‌های اخیر بالاترین نرخ رشد صادرات این محصول را داشته است و صادرات این کشور از ۵۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

برنامه دولت هند برای افزایش سهم بازار صادرات گندم

هند در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله انبارهای استاندارد و توسعه شبکه حمل و نقل، در افزایش تولید گندم نیز موفق بوده است؛ به طوری که میانگین ۲۰ سال اخیر تولید گندم این کشور حدود ۸۴ میلیون تن بوده است؛ در حالی که در سه سال گذشته تولید این محصول در هند روند افزایشی داشته و به بیش از ۱۰۰ میلیون تن رسیده است. همچنین طبق پیش بینی‌های صورت گرفته برداشت از مزارع هند در سال جاری به بیش از ۱۱۲ میلیون تن خواهد رسید.

دولت هند در ماه‌های اخیر جهت برنامه‌ریزی صادرات، یک «کارگروه صادرات گندم» با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف از جمله بازرگانی، کشتیرانی، راه آهن و صادرکنندگان تشکیل داده است. هدف عمده این کارگروه بررسی چالش‌ها و موانع صادرات گندم و رفع فوری این موانع عنوان شده است. یکی از اقدامات این کارگروه جهت تسریع صادرات گندم، تعیین ۲۱۳ آزمایشگاه جدید، جهت تسریع روند کیفیت سنجی گندم برای صادرات است. همچنین افزایش واگن‌های ریلی حمل و نقل و از طرفی اولویت قراردادن ترخیص گندم در بنادر نسبت به سایر محصولات باعث افزایش سرعت صادرات این محصول در هند شده است.

هند به دنبال صادرات ۱۵ میلیون تنی گندم

برنامه ریزی‌های موفق جهت افزایش تولید و همچنین بالا بودن ذخایر استراتژیک گندم در هندوستان، این کشور را در وضعیت مناسبی جهت صادرات قرارداده است. طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، در سال جاری هند تا کنون بیش از ۷ میلیون تن صادرات گندم داشته است و پیش بینی می‌شود میزان صادرات این محصول را به بیش از ۱۰ میلیون تن برساند.

از منظر بین المللی نیز سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی هند (APEDA)با سازماندهی نمایشگاه‌های محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف و مذاکره با کشورهای واردکننده توانسته است بازار مناسبی جهت عرضه گندم فراهم سازد.

به گفته رئیس جمهور هند این کشور قصد دارد تا یکسال آینده صادرات گندم خود را به بیش از ۱۵ میلیون تن برساند که در این صورت در جمع صادر کنندگان برتر در دنیا قرار خواهد گرفت.

طبق اظهارات آنگاموتو رئیس سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی هند، این کشور در صادرات گندم بر روی بازار کشورهای مصر، ترکیه، نیجریه، الجزایر، اندونزی، ویتنام، سریلانکا، بنگلادش، تایلند، فیلیپین، مراکش و تانزانیا متمرکز است و تا کنون در همکاری با کشورهای مذکور موفق عمل کرده است.

منابع:

رویترز [۱] [۲]

بیزینس استاندارد

دیلی گاردین

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.