۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۵۳۹ ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: مسکن کارشناس: امیر شهبازی
۰

پیدایش فناوری‌های نو ظهور و تغییر نسل خریداران و فروشندگان در سال‌های اخیر محرک تغییرات در بازار املاک و مستغلات شده است. این عوامل تمامی جنبه‌های معاملات املاک را دست خوش تغییر کرده است، از نحوه فروش تا مدت زمان انتظار برای آنکه دارایی‌ها بفروش برسند. این موضوع بسیاری از معامله گران در این بازار را به فکر درباره آینده نقش مشاورین املاک و سامانه‌های جایگزین وا داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد کاهش ارتباط میان مشاورین املاک و معامله گران یکی از بزرگترین تغییراتی است که در بازار املاک و مستغلات در حال شکل گرفتن است. بسیاری از افراد با این پرسش رو به رو هستند که خود شخصاً اقدام به خرید و فروش املاک نمایند و یا این فرآیند را به مشاورین املاک بسپارند؟

خدمات مورد انتظار از مشاورین املاک

تاکنون  مشاورین املاک بخش جدایی ناپذیر بازار بوده‌اند و تصور عدم نیاز به خدمات آنها و حذفشان از بازار کمی دشوار است. زیرا با تمام نقدهای موجود به نحوه فعالیت بعضی از مشاورین املاک، همچنان بخش قابل توجهی از فعالین بازار به خدمات آنها نیاز دارند و سامانه‌های موجود به بلوغ کامل نرسیده‌اند.

از خدماتی که همچنان افراد را به بهره گرفتن از مشاورین املاک ترغیب میکند میتوان به مهارت‌های مذاکره آنها برای به فروش رساندن املاک به حداکثر قیمت ممکن برای فروشندگان و یا خرید املاک با حداقل قیمت ممکن برای خریداران، دسترسی به اطلاعات بازار، نظارت بر فرآیند خرید و فروش مسکن و بررسی اعتبار اسناد اشاره نمود.

علاوه بر خدمات ذکر شده یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از خدمات مشاورین املاک کاهش زمان به فروش رساندن املاک است؛ زیرا مشاورین به کمک مهارت‌های بازاریابی توانایی بیشتری برای یافتن مشتریان در زمان کوتاهی دارند و همچنین در بسیاری از موارد مشاورین، فهرستی از مشتریان بالقوه را از قبل در اختیار دارند.

رقیبان سرسخت در حال گسترش هستند

شکی وجود ندارد که خدمات مشاورین املاک ارزش آفرین است؛ اما سایت‌های نوظهوری که ارتباط مستقیم میان خریداران و فروشندگان ایجاد مینمایند، در حال گسترش مخاطبان خود میان فعالان این بازار هستند که از نمونه‌های موفق آن میتوان به وبسایت FSBO [۱] اشاره نمود.

طبق نظرسنجی‌ها در بازار املاک و مستغلات آمریکا، تقریبا ۱۷ درصد از خریداران مسکن در دو سال گذشته نیازی به استفاده از خدمات مشاورین املاک نداشته‌اند. از سوی دیگر به منظور توانایی رقابت مشاورین املاک با این سایتها، آنها تخفیفات خود را افزایش داده‌اند. هدف از این اقدام جذب مخاطبین بیشتر و جلوگیری از انتقال مشتریان به سمت سایتها و مشاورین مجازی است.

در حال حاضر کمیسیون معاملات مسکن مبلغ قابل‌توجهی بوده و این موضوع یکی دیگر از انگیزه‌های افراد برای کنارگذاشتن مشاورین املاک است. این درحالیست که استفاده از سامانه‌های ارتباط دهنده خریداران و فروشندگان هزینه‌ای بر دوش آنها تحمیل نمی‌کند.

بنابر آمار ارائه شده در سامانه‌هایی که مبتنی بر سازوکار «فروش توسط مالک» فعالیت می‌نمایند مانند وبسایت FSBO، تعداد املاک ارائه شده برای استفاده از این سازوکار نسبت به سال پیشین رشد ۵۷ درصدی را داشته‌اند. همچنین بیشتر افرادی که این روش را انتخاب میکنند ساکن مناطق بزرگ شهری هستند.

یکی از مزایای سامانه‌های برخط کنونی این است که امکان قیمت گذاری آنلاین رایگان املاک را ارائه می‌دهند و افراد میتوانند در بازارهایی فراتر از بازارهای محلی بدنبال خانه مطلوب خود بدون نگرانی از عدم دسترسی به داده‌های قیمتی باشند. همچنین دیگر اطلاعات همچون خانه‌های اخیراً فروخته شده در هر محله در دسترس افراد است. در گذشته برای دسترسی به این قبیل اطلاعات و برآوردها نیاز به بهره گرفتن از مشاورین املاک بود.

جایگاه مشاورین املاک در آینده

غیرقابل انکار است که سامانه‌های برخط که امکان ارتباط مستقیم خریداران و فروشندگان را فراهم مینمایند دیدگاه افراد را در بازار املاک و مستغلات نسبت به گذشته تغییر داده‌اند؛ اما نمیتوان انتظار داشت که این روند لزوماً به خروج مشاورین املاک از بازار منجر گردد. زیرا با توجه به گستره خدمات مشاورین املاک، آنها همچنان میتوانند نقش‌های خود را در آینده ایفا نمایند.

آینده بازار و روابط میان ذینفعان آن از جمله مشاورین املاک توسط فناوری‌های نوین و سلایق نسل‌ها تعیین خواهد شد. برای دستیابی به بازاری با شرایط مطلوب که بتواند نیاز خریداران و فروشندگان را رفع کند نیاز است تا همگام با تغییرات در ارکان بازار، قوانین و سیاست‌های حاکم بر آن نیز تغییر نمایند. بسیاری از کارشناسان تغییرات بزرگ در این بازار را قریب الوقوع میدانند و این موضوع لزوم بازنگری در سیاست‌ها و قوانین را یادآور میشود تا بتوان تغییرات موجود را به فرصت تبدیل نمود.

پینوشت:

[۱] وبسایت fsbo.com به فروشندگان امکان به فروش رساندن املاک خود بدون نیاز به مشاورین را ارائه میدهد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.