۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۶۱۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ دسته: انرژی کارشناس: محسن شاطری
۰

گاز طبیعی یک منبع مهم انرژی برای اقتصادهای در حال توسعه همچون کشورهای جنوب شرق آسیا است. اما تنش‌ها و محدودیت‌های سیاسی و جغرافیایی صادرات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله، تقاضا برای LNG را افزایش داده و برخی کشورها را به سمت تعریف پروژه‌های تولید و صادرات LNG سوق داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد گاز طبیعی مدت­‌ها است که به عنوان بخشی اصلی ترکیب سبد انرژی جهانی شناخته می‌شود و انتظار می‌رود که همچنان به عنوان منبع اولیه اصلی باقی بماند. با توجه به اینکه گاز طبیعی سوخت پاک‌تری نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی است، بنابراین یک منبع انرژی مهم برای اقتصاد­های در حال توسعه به منظور شتاب دهی بیشتر به رشد اقتصادیشان به حساب می­‌آید.

ساخت و توسعه اقتصاد کشور­های جنوب شرق آسیا از طریق گاز طبیعی

کشور­های جنوب شرق آسیا برای ساخت و توسعه اقتصاد خود، تمرکز ویژه‌ای بر گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی دارند. اخیرا  موسسه گلوبال دیتا گزارش داده است که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا  ۲۰۲۵ انتظار می­‌رود جمعا ۵۴ پروژه گاز غنی و طبیعی در شش کشور جنوب شرق شامل جمله اندونزی، مالزی، ویتنام، کامبوج، تایلند و میانمار شروع به فعالیت ­کنند که سهم آن­‌ها حدودا ۸.۱ میلیارد فوت مکعب در روز از تولید جهانی گاز در سال ۲۰۲۵ خواهد ­بود.

LNG پاسخی به محدودیت های صادرات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله

آژانس بین المللی انرژی گزارش می‌دهد که تقاضای انرژی در بین اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا از سال ۲۰۰۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اما این افزایش تقاضا با توجه به آگاهی از محدودیت‌های جغرافیایی و سیاسی صادرات گاز طبیعی به وسیله‌­ی خطوط لوله، از طریق گاز طبیعی مایع یا همان LNG[۱] پاسخ داده شده است.

در حقیقت LNG بخاطر در دسترس و انعطاف پذیر بودنش به عنوان ابزاری محبوب برای انتقال سوخت در حال مطرح شدن است. واردات LNG به آسیا با رسیدن به عدد بالای ۱۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رکورد جدیدی را ثبت نمود. با توجه به نمودار زیر ژاپن در صدر واردات و چین، کره جنوبی، هند و تایوان در رده­‌های بعدی قرار گرفته‌­اند.

درحالیکه اکثر صادرکنندگان در حال حاضر برای انتقال گاز از خط لوله استفاده می‌­کنند، تنش­‌های ژئوپولتیکی که در سال­‌های اخیر در بازار انرژی بوجود آمده‌­اند ناظر بر این هستند که تمایلات نسبت به LNG برای جابجایی گاز طبیعی از یک منطقه به منطقه‌­ای دیگر بیشتر شده است. علیرغم اینکه FLNG[۲] در حال حاضر فقط ۵ درصد بازار LNG را تشکیل می‌­دهد، انتظارات برای افزایش مقدار تقاضای گاز طبیعی موجب شتاب مضاعفی در توسعه تکنولوژی FLNG می­‌شود.

افزایش ظرفیت صادرات LNG در آینده با بهره­ برداری از پروژه های جدید

اثرات پاندمی کرونا باعث شده است که بهره‌­برداری از پروژه‌­های LNG در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به تعویق بیفتند. با این حال چندین پروژه وجود دارند که به علت بالا رفتن اطمینان در سرمایه­‌گذاری بواسطه بهتر شدن چشم­ انداز اقتصادی، در سال پیش رو به نتیجه خواهند رسید. درحالیکه برترین کشورها در حوزه صادرات جهانی LNG، استرالیا و قطر هستند، آمریکای شمالی بواسطه دارا بودن چندین خط لوله صادراتی به عنوان پیشرو در حوزه صادرات گاز طبیعی به حساب خواهد آمد.

صادرات LNG آمریکا با در نظر گرفتن حدود ۵ پروژه جدید که شامل توسعه تأسیسات موجود است، می­‌تواند تا حدود ۲۰ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش پیدا کند. این پروژه‎‌ها طی ۲ تا ۳ سال آینده وارد چرخه تولید و صادرات می­‌شوند.

تاثیر محدودیت­ پروژه ­ها بر طرف عرضه LNG و قیمت بازار آن

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که در طول پاندمی کرونا در بخش تولید و اکتشاف، سرمایه­‌گذاری به اندازه کافی صورت نگرفته است. البته افزایش قیمت گاز طبیعی علاوه بر عامل ذکر شده، نتیجه طولانی بودن زمان ساخت تأسیسات صادرات LNG و پر کردن ذخایر گازی اروپا است که در تأمین عرضه بازار گاز طبیعی مشکل ایجاد کرده ­است.

با توجه به این آمار، می­‌توان انتظار داشت که پروژ­های جدید در حوزه صنعت گاز تا سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسند که البته وجود مشکلات در سمت عرضه بازار انرژی تا زمان وارد شدن آن­‌ها به مدار تولید و صادرات همچنان باقی خواهد ماند.

پی‌نوشت:

[۱] Liquefied natural gas

[۲] Floating liquefied natural gas: تکنولوژی حمل گاز مایع توسط شناورهای مخصوص

منبع: پایگاه خبری و تحلیلی آفشور-تکنولوژی

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.