۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۳۱۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تازگی گفته است: برنامه‌های ما برای کاهش تولید کربن نباید به قیمت تهدید امنیت انرژی و امنیت غذایی برای مردم تمام شود. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به معنی کاهش بهره وری و تولید نیست و قرار نیست تولید و انتشار این گازها هیچگاه به صفر برسد. ما در این مسیر باید یک برنامه جامع را دنبال کنیم که امنیت انرژی، امنیت زنجیره تامین صنعتی و امنیت غذایی مان را تضمین می‌کند و در عین حال انتشار کربن را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین از جمله کشورهایی است که با حرکت جهانی به سمت تحقق اهداف اقلیمی و کاهش مصرف کربن در جهان همراه است. به طور خاص در زمان خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این تصور در بین کشورهای جهان شکل گرفته بود که چین می‌تواند جای آمریکا را در رهبری حرکت جهانی به سمت کاهش مصرف کربن پر کند.

از طرف دیگر چین به عنوان کشوری مطرح است که به دلیل گستردگی و تولید بالای صنعتی، بیشترین گازهای گلخانه‌ای را در بین کشورهای جهان تولید می‌کند و برای کاهش انتشار آن از سوی دیگر کشورها تحت فشار قرار دارد. در همین راستا کشور چین در طول سال‌های اخیر اهداف بلندپروازانه‌ای برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی در دستورکار قرار داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه انرژی هسته‌ای به جای انرژی‌های فسیلی و به طور خاص کاهش مصرف زغال سنگ اشاره کرد.

رئیس جمهور چین: امنیت انرژی و غذایی را قربانی اهداف اقلیمی نمی‌کنیم

در عین حال در شرایطی که رشد اقتصادی چین به دلایل متعدد از جمله بروز کرونا در جهان با کاهش مواجه شده، رئیس جمهور این کشور بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای تقویت رشد اقتصادی و بهبود شرایط زندگی مردم تاکید کرده است.

شی جین پینگ در این سخنرانی گفته است: برنامه‌های ما برای کاهش تولید کربن نباید به قیمت تهدید امنیت انرژی و امنیت غذایی برای مردم تمام شود. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به معنی کاهش بهره وری و تولید نیست و قرار نیست تولید و انتشار این گازها هیچگاه به صفر برسد. ما در این مسیر باید یک برنامه جامع را دنبال کنیم که امنیت انرژی، امنیت زنجیره تامین صنعتی و امنیت غذایی مان را تضمین می‌کند و در عین حال انتشار کربن را نیز کاهش می‌دهد.

مقامات چینی نگران وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی مردم هستند و این دغدغه برای آن‌ها به مراتب مهمتر از حرکت به سمت جلوگیری از تغییرات اقلیمی است.

انرژی‌های سنتی باید با انرژی‌های پایدار جایگزین شود

در طول یکسال اخیر بسیاری از کشورهای صنعتی جهان با مشکل کمبود و افزایش قیمت انرژی مواجه شده‌اند. تامین انرژی پایدار برای صنایع برای کشور چین نیز امروز به یک دغدغه بسیار جدی تبدیل شده است.

در این زمینه نیز رئیس جمهور چین گفته است: کنار گذاشتن انرژی‌های سنتی باید تدریجی و همراه با جایگزینی انرژی‌های امن و پایدار باشد.

آژانس برنامه ریزی دولتی چین نیز به تازگی برای تسهیل دسترسی صنایع این کشور به انرژی در جهت تقویت رشد اقتصادی در شرایط کنونی، قواعد مربوط به مصرف انرژی این صنایع در راستای دستیابی اهداف اقلیمی را تسهیل کرده است؛ که به معنی ترجیح رشد اقتصادی به اهداف اقلیمی است.

چین سال‌هاست حرکت به سمت تولید بیشتر انرژی‌های تجدید پذیر را در دستورکار قرار داده ولی در عین حال قرار است کاهش مصرف زغال سنگ، به عنوان یکی از آلاینده‌ترین حامل‌های انرژی را از سال ۲۰۲۵ میلادی آغاز نماید.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.