۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۵۰۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: چنانچه اجرای قوانین بهینه سازی از سوی شرکت‌های خدمات انرژی در دستورکار قرار بگیرد، امکان کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها تا ۳۰ درصد هم فراهم است. در عین حال همکاری دستگاه‌های ذی نفع برای اجرای الزامات بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان ضروری است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح‌های ملی مسکن» روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به ساخت مسکن باهدف کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت های خدمات انرژی ظرفیت بالایی در بهینه سازی مصرف دارند

علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست ضمن تاکید بر لزوم دور شدن اقتصاد کشور از اقتصاد وابسته به نفت و انرژی گفت: شرکت‌های خدمات انرژی این قابلیت را دارند که ضمن کاهش مصرف انرژی در کشور، اشتغال زیادی برای جوانان تحصیل کرده در این حوزه ایجاد کنند. همکاری ذی نفعان برای اجرای الزامات بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان ضروری است و ما در طول سال‌های اخیر تلاش کردیم در این جهت حرکت کنیم که نتیجه آن کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست و در عین حال ایجاد اشتغال بوده است.

وی افزود: ایران دارای بیشترین ذخایر هیدروکربوری در دنیاست ولی به دلیل مصرف بالا و بی رویه انرژی در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان و حمل و نقل، در حال حاضر امکان صادرات این ذخایر را نداریم و هر ساله بخش زیادی از ذخایر در کشور مصرف می‌شود.

وزارت راه از ظرفیت دستگاه‌های دیگر در بهینه سازی مصرف انرژی استفاده کند

وطنی در ادامه گفت: وزارت راه و شهرسازی نباید صرفا مجری باشد بلکه باید از ظرفیتهای سازمان نظام مهندسی، مرکز تحقیقات مسکن و سازمان استاندارد برای ارتقای عملکرد ساختمان‌ها در بهینه سازی انرژی استفاده کند. وزیر راه و شهرسازی اگر دلسوز باشد باید پای کار بیاید و اراده کند تا کاهش اتلاف انرژی در مسکن را عملیاتی کند. از ۶۸ فناوری در زمینه بهینه سازی، اکثر آن را بومی سازی کرده و ۱۵ مورد آن را در کشور اجرا کردیم. اما این فناوری ها صرفا در بهبود پنجره های دو جداره یا عایق بندی موتورخانه و مباحث مشابه بوده است و از بسیاری از ظرفیت‌های کاهش اتلاف انرژی در ساختمان غافل بودیم. بنابراین نباید وزارت راه را صرفا مجری ساخت ساختمان در نظر بگیریم و همه دستگاههای دخیل در ساخت مسکن باید به میدان بیایند و وزارت راه را در اجرای بهینه سازی یاری کنند.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی بخش ساختمان با اجرای قوانین بهینه سازی

وی افزود: نیاز است که شورای عالی انرژی را نسبت به موضوع بهینه سازی بیشتر حساس کنیم تا این دغدغه را داشته باشد که با دغدغه صرفه جویی در انرژی به منظور صادرات آن وارد عمل شود. همچنین تهیه و تدوین برچسب انرژی موضوع مهمی است. اگر روزی به اینجا برسیم که ساختمان‌هایی که قواعد بهینه سازی را رعایت می‌کنند این نکته بتواند یک امتیاز در خرید و فروش مسکن محسوب شود، می‌توانیم به سمت اجرایی شدن بهتر این قانون حرکت کنیم. همچنین بورس انرژی را باید در این زمینه فعال کنیم.

وطنی در پایان گفت: چنانچه اجرای قوانین بهینه سازی از سوی شرکت‌های خدمات انرژی در دستورکار قرار بگیرد، امکان کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها تا ۳۰ درصد هم فراهم است. در معاونت علمی آمادگی داریم اگر چالش های وزارت راه استخراج شود برای راه اندازی و تشکیل استارتاپ ها کمک کنیم و آمادگی داریم شرکتهایی که وجود دارند و هنوز دانش بنیان نشدند کمک کنیم. حتما دنبال راه اندازی صندوق بهینه سازی انرژی باشید تا یک پشتیبان مالی وجود داشته باشد تا برای این طرح هر روز درب یک وزارتخانه را نزنیم. پیشنهاد ما حمایت از تامین منابع مالی شرکتهای دانش بنیان فعال در زمینه بهینه سازی به وسیله صندوق نوآوری و شکوفایی است. همچنین فعال سازی توافق بین انجمن شرکت‌های خدمات انرژی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت باید انجام شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.