۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۵۴۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با راهبرد تضمین حداقل درآمد کشاورزان و تولید غذای سالم، سیاست‌های حمایت از کشاورزی جدید خود را با بودجه ۳۸۷ میلیارد یورویی تصویب کرده است. این سیاست حمایتی در قالب سه بخش اصلی پرداخت یارانه مستقیم، توسعه روستا و مداخلات بازار، در بازه زمانی ۲۷-۲۰۲۳ اجرا خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا متشکل از ۲۸ کشور است که طی ۶۰ سال گذشته به منظور پاسخگویی به نیاز غذایی کشورهای عضو و استفاده از منابع طبیعی در این قاره، اقدام به تدوین سیاست های حمایتی مختلف از بخش کشاورزی کرده است. سیاست حمایت از کشاورزی در اتحادیه اروپا در قالب سیاست مشترک کشاورزی موسوم به common agricultural policy به اختصار cap انجام می گیرد.

این سیاست ها در قالب سیاست حمایت از تولید و توسعه روستایی برای مدت چند ساله تدوین و در کشورهای عضو اجرایی می شود. سیاست مشترک کشاورزی cap طی ۶۰ سال گذشته با تحول های جدی در حوزه حمایت از کشاورزی مواجه بوده است. و آخرین نسخه این سیاست مربوط به سال ۲۷-۲۰۲۳ است. در سیاست جدید برنامه حمایت از کشاورزی تمامی کشورهای عضو این اتحادیه مشخص است.

تضمین حداقل معیشت کشاورزان و تولید غذای سالم راهبرد اصلی سیاست cap

طی ماه های اخیر مسئولین بخش کشاورزی اتحادیه اروپا پس از چندین دور مذاکره، سرانجام سیاست حمایت از کشاورزی جدید برای دوره زمانی ۲۰۲۳ الی ۲۰۲۷ را تصویب کردند. اولویت اصلی در این سیاست تامین حداقل معیشت کشاورزان و تولید غذای سالم و پایدار برای جوامع اروپایی عنوان شده است.

اهداف اصلی سیاست مشترک کشاورزی برای این دوره زمانی شامل تضمین درآمد عادلانه برای کشاورزان، افزایش رقابت پذیری تولیدات کشاورزی، ایجاد تعادل میان بازیگران زنجیره ارزش غذا، اقدامات و سیاست های متناسب با تغییرات آب و هوایی، حفاظت از محیط زیست، توسعه روستایی و تضمین کیفیت و سلامت غذا عنوان شده است.

هر کدام از کشورهای اروپایی متناسب با راهبردهای اصلی سیاست مشترک کشاورزی cap برای بازه زمانی مذکور در محورهای حمایت از درآمد کشاورزان، توسعه روستایی و مداخله در بازار تدوین می کنند و به کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا ارائه خواهند داد.

یارانه مستقیم، توسعه روستایی و مداخله در بازار ۳ بخش اصلی حمایت از کشاورزی در اروپا

طبق اعلام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا بسیاری از کشاورزان در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط درآمدی کمتر از سایر مشاغل اقتصادی در این کشور داشتند. به همین منظور در برنامه جدید cap، پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان بر اساس حجم و وسعت اراضی کشاورزی در دستور کار قرار خواهد داشت.

بر همین اساس حداقل ۱۰ درصد از یارانه های پرداختی به منظور بازتوزیع درآمد به مزارع متوسط و کوچک اختصاص خواهد داشت. از سویی دیگر به منظور کاهش سن کشاورزان و ترغیب جوانان برای کشاورزی در اروپا یارانه های مستقل دیگری نیز پرداخت خواهد شود.

بخش دیگر برنامه سیاست های حمایت از کشاورزی در اتحادیه اروپا سیاست های مداخله در بازار است. این سیاست ها با هدف افزایش قدرت چانه زنی کشاورزان، کاهش ریسک های تولید به دلیل تغییرات قیمت و آب و هوایی صورت می گیرد.

یارانه ۳۸۷ میلیارد یورویی حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا

سیاست های حمایت از کشاورزی در اتحادیه اروپا از طرق دو صندوق تضمین کشاورزی اروپا EAGF و صندوق توسعه روستایی EAFRD پشتیبانی می شود. طبق پیش بینی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در مجموع بیش از ۳۸۷ میلیارد یورو در بازه زمانی مذکور یارانه کشاورزی از طریق این دو صندوق پرداخت خواهد شد.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت کشاورزی فرانسه در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۲.۵ میلیارد یورو صرف حمایت از کشاورزی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، رومانی و یونان بیشرین یارانه های حمایتی را در این سال پرداخت کرده بودند.

بررسی وضعیت سرانه یارانه پرداختی کشاورزی در جهان نیز نشان می دهد کشورهای سوئیس، بلژیک، آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا با پرداخت ۸۰۵، ۶۱۴، ۳۷۰، ۳۰۴ و ۲۲۰ یورو در جایگاه اول تا پنجم قرار دارند. این حمایت ها شامل یارانه های مستقیم، غیرمستقیم، هزینه های بیمه و … است.

منابع:

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

وزارت کشاورزی فرانسه

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.