۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۳۵۲۷ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: مسکن
۰

به منظور تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال، کشور نیازمند اطلاعات جامع و دقیق از مستأجران، مالکان، تراکم جمعیتی، ویژگی خانه‌ها مانند متراژ و طبقات و … است. سامانه ملی املاک و اسکان میتواند با یکپارچه‌سازی آمار دستگاه‌ها این نیاز را برطرف سازد. در صورتی که راه‌اندازی این سامانه مانند سال‌های گذشته به تعویق بیفتد، حتی وعده ساخت یک میلیون مسکن نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه ۲۹ شهریور «گفتگوی ۱۸:۳۰» شبکه خبر، موضوع راه‌اندازی مجدد سامانه ملی املاک و اسکان کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این برنامه حسین عبداللهی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به راه‌اندازی مجدد سامانه املاک و اسکان گفت: طبق تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی سامانه املاک، موظف بود طی ۶ ماه، سامانه ملی املاک و اسکان را راه اندازی کند؛ در حالی که در سال ۱۴۰۰ هستیم، اما تاکنون این سامانه تکمیل نشده و بارها به تأخیر افتاده است.

امکان برنامه‌ریزی برای آینده بخش مسکن با سامانه املاک

وی افزود: سامانه اسکان پیش نیاز اخذ مالیات از خانه‌های خالی است و در قانون به منظور اخذ مالیات از این ابزار استفاده خواهد شد؛ اما دارای مزیت‌های دیگری است که تاکنون مغفول واقع شده است.

عبداللهی در خصوص اهمیت این سامانه گفت: هم‌اکنون به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات جامع در حوزه مسکن، نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده این بخش انجام داد و آمار و اطلاعات دستگاه‌های کشور نیز چندان دقیق نیست.

تحقق وعده یک میلیون مسکن با راه اندازی سامانه املاک

وی ادامه داد: به عنوان مثال دولت جدید وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور را داده است؛ برای به نتیجه رساندن این موضوع در ابتدا نیاز به آمار و ارقام جامع و دقیق است تا مسئولان با بررسی نیازِ خانه در هر نقطه از کشور، تعداد مستأجران آنجا و تعداد افراد دارای چندین ملک به برآورد و دید مناسبی از وضعیت هر شهر و روستا دست یابند.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: علاوه بر اطلاعات مالکیتی و سکونتی، سامانه میتواند اطلاعات تراکم جمعیتی و مسکونی نقاط مختلف کشور و ویژگی‌های واحدهای مسکونی هر منطقه مانند متراژ، تعداد طبقات، نوع اسکلت و … را احصاء کند و برای تصمیم‌گیری در اختیار مسئولان قرار دهد.

تخصیص بهینه تسهیلات مسکن با استفاده از سامانه املاک

عبداللهی خاطرنشان کرد: کارکرد دیگر سامانه املاک، تخصیص بهینه تسهیلات به متقاضیان میتواند باشد. به عنوان نمونه به دلیل نبود اطلاعات شفاف، هم‌اکنون پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران به شکل مناسبی موثر واقع نمی‌شود و امکان دریافت وام از سمت مالکان نیز بعضاً وجود دارد. در صورتی که با راه‌اندازی این سامانه مستأجران واقعی مشخص می‌شوند و می‌توان از آنها حمایت کرد.

سامانه املاک ۲۴ ساعته پشتیبانی می‌شود

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: هدف اصلی سامانه املاک و اسکان فقط شناسایی خانه‌های خالی برای اخذ مالیات نیست، بلکه ابزاری برای تهیه اطلاعات جامع جهت برنامه‌ریزی در حوزه مسکن است.

وی افزود: این سامانه به طور ۲۴ ساعته خدمات به مردم ارائه می‌دهد و در صورتی که برای فردی در مراحل خوداظهاری سوالی پیش آید میتواند از طریق گفتگو آنلاین، ارسال پیامک و تماس تلفنی پاسخ خود را دریافت کند.

کاهش زمان خوداظهاری با اتصال اطلاعات دستگاه‌ها به سامانه املاک

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: به منظور کاهش زمان خوداظهاری، اطلاعات سامانه ثبت احوال و سایر دستگاه‌ها به سامانه املاک متصل شده است و در صورتی که سرپرست خانواده کدملی یا شماره شناسنامه و شماره موبایل خود را وارد کند؛ اطلاعات تمامی اعضای خانواده اعم از محل سکونت، دارایی‌ها و اطلاعات هویتی نمایش داده می‌شود و در صورتی که ایرادی باشد از طرف سرپرست باید اصلاح و ویرایش گردد.

محمودزاده تأکید کرد: مردم برای خوداظهاری در سامانه املاک تا پایان مهر ماه امسال فرصت دارند و پس از آن کد یکتا دریافت می‌کنند که مبنای ارائه خدمات عمومی در کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.