۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۷۳۹ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۲

ششمین اجلاس ابتکار «کمربند، راه» چین امروز به پایان رسید. ارتقای همکاری‌های چندجانبه در امتداد راه ابریشم خاکی و دریایی، افزایش ارتباط کسب‌وکارهای منطقه‌ای با پیوند «کمربند، راه» و سایر سازکارهای منطقه‌ای نظیر «آرسپ» و همچنین فرصت‌های موجود در ابتکار «کمربند، راه» برای بنگاه‌های تجاری کوچک و متوسط (SMEs) از جمله رئوس مطالب مطرح شده در جریان این نشست بود.

به گزارش مسیر اقتصاد ششمین اجلاس ابتکار «کمربند، راه» که در هنگ‌کنگ برگزار شده بود، امروز بعد از دو روز کاری به فعالیت خود خاتمه داد. در جریان این نشست، که امسال به علت شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، به صورت مجازی برگزار شد، صحبت‌های کارشناسی متعددی توسط متخصصان چینی و غیرچینی پیرامون آینده طرح راه ابریشم جدید موسوم به ابتکار «کمربند، راه» انجام گرفت.

ارتقای همکاری‌های چندجانبه در امتداد راه ابریشم خاکی و دریایی، افزایش ارتباط کسب‌وکارهای منطقه‌ای با پیوند «کمربند، راه» و سایر سازکارهای منطقه‌ای نظیر «آرسپ»[۱] و همچنین، فرصت‌های موجود در ابتکار «کمربند، راه» برای بنگاه‌های تجاری کوچک و متوسط (SMEs) از جمله رئوس مطالب مطرح شده در جریان این نشست بود.

معرفی پروژه‌های اجرا شده در دیگر کشورها، گامی در راستای اعتماد سازی

بخشی از برنامه‌های موجود در این نشست دو روزه به معرفی پروژه‌های اجرا شده یا در حال ساخت در کشورهای مختلف ذیل ابتکار «کمربند، راه» اختصاص پیدا کرده بود.

در همین راستا نمایندگانی از ایتالیا، مالزی، امارات متحده عربی، فیلیپین، اندونزی، مصر، تایلند، سری‌لانکا، آفریقای جنوبی و… به معرفی و ارائه پروژه‌هایی ذیل موضوعات مختلف مانند انرژی، منابع طبیعی، تکنولوژی، توسعه شهری، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مرتبط با آن پرداختند.

پروژه توسعه منطقه توریستی سن‌ویسنت در شهر پلوان (فیلیپین) و پروژه توسعه بنادر تارانتو و جنوا در ایتالیا از جمله موارد معرفی شده در نشست بود. این اقدام، از جمله برنامه‌های قابل توجه نشست در راستای معرفی ظرفیت‌های ابتکار «کمربند، راه» و اعتمادسازی برای حاضران به شمار می‌رفت.

امکان ارتباط صاحبان کسب‌وکارها با یکدیگر

علاوه بر موارد فوق، امکان ارتباط حاضران در نشست و معرفی کسب‌وکارهای خود برای دیگران نیز در سایت نشست طراحی شده بود. با استفاده از این سازکار، تجار و نمایندگان شرکت‌ها از کشورهای مختلف ضمن معرفی محصولات و خدمات خود، به ارتباط‌گیری با افراد مرتبط با حوزه کاری خود در کشورهای مختلف می‌پرداختند.

نشست دو روزه اخیر، نشان از عزم بالای چین برای توسعه بیش از پیش طرح راه ابریشم در دوران پساکرونا دارد و از آزادسازی ظرفیت‌های تجاری موجود در سال‌های آینده حکایت می‌کند.

پی‌نوشت:

[۱]  مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (Regional Comprehensive Economic Partnership)

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

  1. ما چرا دیده نمی شویم در این پروژه ها !!!! چین مشخصا می تواند بخش عمده ای از نیازهای خودش را از مسیر ایران حل کند !!! چرا اینقدر بی توجه است به مساله ایران !!!

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.