۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۹۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ دسته: تولید
۰

ششمین محور برنامه‌های اعلام شده از سوی دولت احتمالی بایدن به منظور حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، به داخلی سازی زنجیره های تولید کالا در این کشور اختصاص دارد. در صورت داخلی سازی زنجیره‌های تولید در یک کشور، علاوه بر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، تولید محصولات نیز از تحولات دیگر کشورهای جهان تأثیر کمتری خواهد پذیرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل عنوان شد که بررسی برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزه‌های «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، دست کم در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد. برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید محصولات آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا به ویژه در بخش صنعت»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در آمریکا»، «بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «داخلی سازی تمامی بخش‌های زنجیره های تولید در آمریکا».

این برنامه‌ها هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و نشان می‌دهد در آمریکا «تجارت آزاد» حتی در شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیگر جایی ندارد.

دولت بایدن به دنبال داخلی سازی زنجیره های تولید کالا در آمریکا

ششمین محور برنامه‌های اعلام شده از سوی دولت احتمالی بایدن به منظور حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، به داخلی سازی زنجیره های تولید کالا در این کشور اختصاص دارد. به طور معمول زنجیره تولید کالاهای مخلتلف خصوصا محصولات با فناوری بالا، در بین تعداد زیادی از کشورها تقسیم می‌شود. یکی از دلایل اصلی تقسیم زنجیره تولید کالاها در چند کشور و در واقع خارج شدن بخشی از زنجیره تولید از آمریکا، بالاتر بودن هزینه نیروی کار در این کشور است؛ به طوریکه خارج نمودن بخشی از زنجیره تولید که نیروی کار بیشتری می‌طلبد، در نهایت به کاهش قیمت تمام شده محصولات منجر می‌گردد.

در چنین شرایطی دولت بایدن متعهد شده است با اتخاذ سیاست‌هایی، از خارج شدن بخش‌هایی از زنجیره تولید از آمریکا جلوگیری نماید و به این ترتیب علاوه بر ایجاد اشتغال با درآمد بالای بیشتر برای مردم این کشور، شرایط را برای افزایش تولید داخلی نیز فراهم نماید.

کاهش وابستگی اقتصاد به خارج نتیجه داخلی سازی زنجیره تولید

بر اساس گزارش برنامه اقتصادی دولت بایدن، یکی از مهمترین نتایج اصلی داخلی سازی زنجیره تولید کالا در آمریکا، کاهش وابستگی این کشور به واردات محصولات واسطه‌ای است. به این ترتیب علاوه بر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، تولید محصولات در آمریکا از تحولات دیگر کشورهای جهان تأثیر کمتری خواهد پذیرفت.

به طور خاص بعد از همه گیری ویروس کرونا، حمل و نقل محصولات بین کشورها با مشکلاتی مواجه شد و این مسئله مشکلاتی را برای زنجیره های تولید تقسیم شده بین چند کشور ایجاد کرد.

تولید داخلی محصولات اساسی

یکی از مهم ترین شعارهای دولت آمریکا در این زمینه تولید داخلی محصولات اساسی است؛ با این هدف که آمریکا در تأمین این محصولات نیازی به کشورهای خارجی نداشته باشد.

به طور خاص در برنامه بایدن با انتقاد از اینکه دولت ترامپ برای کنترل تبعات، محصولات بهداشتی متعددی همچون ماسک و کپسول اکسیژن را از کشورهایی مثل چین و روسیه وارد کرده است، بر لزوم تولید داخلی محصولات اساسی حوزه بهداشت و درمان تأکید شده است. محصولات نیمه هادی و کالاهای با فناوری بالای حوزه ارتباطات نیز ازجمله بخش‌هایی است که تولید داخلی آن‌ها در آمریکا در برنامه اقتصادی بایدن مورد تأکید قرار گرفته است.

۴ برنامه دولت بایدن برای داخلی سازی زنجیره تولید در آمریکا

دولت بایدن برنامه‌ای صد روزه را برای بازبینی شرایط زنجیره های تولید در آمریکا در نظر گرفته است و قصد دارد در این مدت با ابزارهایی، داخلی سازی زنجیره تولید محصولات در این کشور را تقویت نماید.

«استفاده از ابزار خریدهای دولتی»، «حذف معافیت‌های مالیاتی شرکت‌هایی که همه زنجیره تولید محصولشان در آمریکا قرار ندارد»، «خرید گسترده و انبار محصولات اساسی برای قطع وابستگی به واردات در زمان‌های بحرانی» و «همکاری با متحدین به منظور قطع وابستگی به کشورهای دیگر همچون چین» ۴ برنامه دولت بایدن باهدف داخلی سازی بیشتر زنجیره تولید محصولات در داخل آمریکاست.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جو بایدن joebiden.com/made-in-america

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.