۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۲۸۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

در طول هفت سالی که از تبیین طرح جاده ابریشم جدید توسط مقامات چینی می‌گذرد، ۲۰۰ سند همکاری میان چین و ۱۳۸ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی برای توسعه ساخت و سازهای مشترک به امضا رسیده است. تجربه هفت ساله موفق چین در اجرای طرح جاده ابریشم جدید، حزب کمونیست را بر آن داشته است که ساخت‌ و سازها در کشورهای مختلف در قالب این ابرپروژه را پنج سال دیگر تمدید کند.

به گزارش مسیر اقتصاد به دنبال برگزاری پنجمین نشست مجمع عمومی نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، ادامه روند ساخت و سازهای مشترک در قالب طرح جاده ابریشم جدید، برای یک دوره پنج ساله دیگر (۲۵-۲۰۲۱) در دستور کار چین قرار گرفت.

۱۶۸ کشور و سازمان بین‌المللی به همکاری با چین رو آورده‌اند

در طول هفت سالی که از تبیین طرح جاده ابریشم جدید توسط مقامات چینی می‌گذرد، این ابتکار در کسب رضایت عمومی کشورها موفق عمل کرده است. تا آنجا که تاکنون ۲۰۰ سند همکاری میان چین و ۱۳۸ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی برای توسعه ساخت و سازهای مشترک به امضا رسیده است.

از طرح جاده ابریشم جدید، موسوم به ابتکار «کمربند و جاده»، در اسناد متعددی از ملل متحد، گروه ۲۰ (G20)، سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه و سایر سازمان‌های منطقه‌ای، صحبت به میان آمده است.

دومین انجمن کمربند و جاده در خصوص همکاری‌های بین‌المللی ذیل طرح جاده ابریشم، در آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد و ۳۸ نفر از روسای دولت‌ها و بیش از ۶ هزار مهمان خارجی از ۱۵۰ کشور و ۹۰ سازمان بین‌المللی را گرد هم آورد.

همکاری برد-برد کشورها در طرح جاده ابریشم جدید

طی هفت سال گذشته، مشارکت فعال چین در زمینه ساخت بنادر، خطوط‌آهن، بزرگراه‌ ، فرودگاه‌، نیروگاه‌، ارتباطات و… به توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای همکار با چین، کمک شایانی نموده است. این فعالیت‌ها زمان حمل و نقل و هزینه‌های تجاری را کاهش داده و  میزان سرمایه‌گذاری در این کشورها را افزایش داده است.

در این بازه زمانی، مبادلات تجاری چین و کشورهای همکار در قالب طرح جاده ابریشم، روندی رو به رشد را تجربه کرده است؛ به طوریکه حجم واردات و صادرات کالا میان این کشورها با چین، از ۱۰۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۱۳۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

بنا به آمار اعلامی، تجارت بین چین و این کشورها که در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۵ درصد از تجارت خارجی چین را در بر می‌گرفت، در سال ۲۰۱۹ رقمی بیش از ۲۹ درصد را به ثبت رسانده است. بدین ترتیب طرح جاده ابریشم به راهی برای همکاری برد-برد و کسب سود متقابل برای چین و کشورهای همکار در این طرح بدل شده است.

افزایش درآمدهای مالیاتی کشورها درپی همکاری با چین

سرمایه گذاری چین در این کشورها علاوه بر توسعه اقتصاد محلی و ایجاد اشتغال، راه‌های تازه‌ای برای افزایش درآمدهای مالیاتی کشورها ایجاد کرده است.

چین در پایان سال ۲۰۱۹ با سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری در کشورهای مختلف، بیش از ۳ میلیارد دلار مالیات به کشورهای میزبان پرداخت کرده و ۳۳۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

طبق برآوردهای بانک جهانی، این نوع سرمایه‌گذاری می تواند ۷.۶ میلیون نفر را از فقر مطلق و ۳۲ میلیون نفر را از فقر متوسط ​​خارج کند.

ایران نیز یکی از کشورهایی است که در قالب طرح جاده ابریشم جدید و تحت عنوان توافق ۲۵ ساله با کشور چین وارد تعامل شده است. با وجود این در مقایسه با دیگر کشورها، همکاری ایران با چین در قالب جاده ابریشم، به مراتب کندتر از دیگر کشورهای همکار با چین در این طرح پیش رفته است.

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.