۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۵۴۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود از آمادگی مجلس یازدهم جهت همکاری همه جانبه با کشورهای محور مقاومت خبر داد و گفت: مجلس جدید معتقد است برونگرایی کشور باید با تمرکز بر کشورهای منطقه و همسایگان باشد. در این میان و با توجه به تاکید مجلس جدید بر اخراج آمریکا از منطقه، لزوم اخراج آمریکا از اقتصاد کشورهای منطقه همزمان با خروج نیروهای نظامی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

به گزارش مسیر اقتصاد با شروع به‌کار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، امروز محمدباقر قالیباف رییس مجلس در سخنانی با تاکید بر تعهد به افزایش توان محور مقاومت، مجلس یازدهم را آماده همکاری همه جانبه با کشورهای محور مقاومت دانست.

مجلس جدید متمرکز بر همکاری همه جانبه با کشورهای محور مقاومت

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، در بخشی از سخنان خود به عنوان نطق پیش از دستور گفت: مجلس یازدهم خود را متعهد به ادامه دادن راه شهید سلیمانی، در افزایش توان محور مقاومت، به عنوان راهبردی غیرقابل تغییر دانسته و حمایت از ملت فلسطین، حزب الله لبنان، گروه های مقاومت، حماس، جهادِ اسلامی و مردم مظلوم یمن را وظیفه انقلابی و ملی خود به حساب می‌آورد و همیشه خود را کنار مردم، دولت و مرجعیت عراق و آماده هرگونه همکاری با آن‌ها خواهد دانست.

رییس مجلس گفت: مجلس یازدهم، استکبارستیزی را هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را بی‌حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند. راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است. کاری که با حمله بی‌سابقه به پایگاه عین الاسد شروع شد و با شکسته‌شدن هیبت پوشالی آمریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسالمی ادامه یافت و با اخراج کامل ارتش تروریست امریکا از منطقه تکمیل خواهد شد.

قالیباف در ادامه سخنان خود افزود: مجلس یازدهم، در عین باور به درون‌زایی و مردم‌باوری، برونگرایی را نیز مد نظر قرار می‌دهد، اما معتقد است برونگرایی باید با تمرکز بر کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان، و در کنار آن‌ها قدرت های بزرگی باشد که در سختی‌ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی میان ما و آن‌ها قابل تعریف است. البته مجلس یازدهم، حامی گسترش ارتباط با همه جامعه جهانی است، اما اعتماد به حکومت‌هایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه دوران جمهوری اسلامی، کارنامه سیاهی دارند را خطای راهبردی می‌داند.

راهبرد تقویت اقتصاد محور مقاومت در مجلس یازدهم پیگیری می‌شود؟

خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه به طور قطع، بخشی مهم از انتقام سخت مدنظر ایران از آمریکاست؛ اما حضور آمریکا در عراق تنها به نیروهای نظامی محدود نمی‌شود و درحال حاضر آمریکا در نهادهای مختلف دولت عراق، از جمله بانک مرکزی و بسیاری از وزارتخانه‌های کلیدی این کشور نماینده دارد و تصمیمات مهم این دستگاه‌های دولتی عراق با هماهنگی مقامات آمریکایی اتخاذ می‌شود. خروج آمریکا از اقتصاد عراق به توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق منجر می‌شود و پایان بخش نفوذ استکبار جهانی در منطقه است.

اکنون که راهبرد اخراج نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در دستور کار جدی مجلس یازدهم قرار دارد، انتظار می‌رود در بخش‌های کلیدی اقتصادی نیز شاهد پیگیری مقامات رسمی کشور جهت خروج آمریکا از منطقه باشیم؛ چراکه این موضوع در برقراری روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر، ایجاد سازوکارهای مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه بدون نظارت آمریکا نیز سبب استقلال بیشتر اقتصاد این کشورها از آمریکا و تسریع روند اخراج آن از منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.