۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۶۴۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رئیس جمهور چین اعلام کرده است که کشورش مصمم به استفاده از فرصت فناوری بلاک چین است. دو دلیل برای تمایل این کشور جهت به‌کارگیری بلاک چین مطرح است. اول اینکه از طریق این فناوری امکان ردیابی سوءاستفاده از یک وثیقه در اخذ وام‌های متعدد از بین می‌رود. دلیل دوم و مهم‌تر نیز تلاش جدی چین برای دلار زدایی از اقتصاد و تبادلات مالی بین‌المللی خود است؛ چراکه با استفاده از بلاک چین و ارز دیجیتالی، این کشور می‌تواند سایه تحریم‌های آمریکا از اقتصاد خود را دور کند.

به گزارش مسیر اقتصاد شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفته است که کشورش باید از فرصت کنونی برای به کاری گیری فناوری بلاک چین استفاده کند. این سخنان گیج کننده و هیجان انگیز است. در واقع چرا یک کشور کاملاً متمرکز می خواهد از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده کند؟ چرا کشوری که سیستم ارزی متمرکز دارد می خواهد سیستم ارزی جدید و آزمایش نشده ای را امتحان کند؟

مانند بسیاری از فناوری ها، فناوری بلاک چین نیز در حوزه های خاصی مفید است. اگر به سیستمی با هزینه پایین نیاز دارید که شخص ثالث مورد اعتمادی در آن وجود نداشته باشد، بلاک چین عالی است. بزرگترین تأثیر فناوری بلاک چین بر بانکداری قدیمی است که به طور خلاصه آن ها را متقاعد کرده است که سرمایه گذاری در بلاک چین برای سامان دهی به فعالیت های پشتیبان از قبیل پایاپای سازی معاملات، ارزش دارد.

مقامات حزب کمونیست چین می دانند که بلاک چین یک فناوری مشهور است و آن ها احتمالاً آگاه هستند که برنامه های مختلف کنونی در حال حاضر قابل کنترل و محدود کردن هستند. اما آن ها می توانند از این قابلیت کنترل نشوندگی بلاک چین در راستای اهداف دیگر استفاده کنند.

چرا چین علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در فناوری بلاک چین است؟

این برای یک رئیس دولت غیرعادی است که در رابطه با روش های بهینه سازی سیستم های فناوری اطلاعات یک کشور تا این اندازه هیجان زده شود. در نتیجه می توان پی برد که دو دلیل برای رئیس جمهور چین جهت استفاده از بلاک چین وجود دارد.

دلیل اول اینکه، یک سیستم مبتنی بر بلاک چین می تواند یکی از مشکلات اساسی در وام دهی در چین را حل کند. این نسبتاً آسان است که وام گیرندگان به طور مجدد از وثیقه خود برای گرفتن وام های دیگر استفاده کنند و اندازه گیری میزان این کار دشوار است. تا زمانی که وام گیرندگان شروع به نکول وام خود نکنند و بیش از یک وام دهنده مبادرت به مصادره وثیقه نکند، مسأله استفاده از یک وثیقه در اخذ وام های متعدد افشا نخواهد شد.

دلیل دوم این است که یک ارز دیجیتالی جدید می تواند این فرصت را برای چین فراهم کند که از سلطه دلار آمریکا رهایی یابد و ظرفیتی برای این اقتصاد بزرگ ایجاد کند که بدون واسطه و از نزدیک به روسیه و گیرندگان سرمایه گذاری در پروژه جاده ابریشم متصل شود.

وابستگی مؤسسات مالی بین‌المللی به دلار عامل پیروی از تحریم‌ها

بیشتر این سناریوی دوم است که فناوری بلاک چین را جالب ترین و مهمترین برنامه نشان می دهد. در حال حاضر تجارت جهانی تحت سلطه دلار است. تجارت داخل اتحادیه اروپا به یورو است اما بیشتر کشورهایی که بخشی از منطقه یورو نیستند هنوز تسویه های معاملات بین المللی خود را به دلار انجام می دهند.

این به آمریکا ابزار قدرتمندی در سیاست خارجی می دهد که بتواند علیه کشورها تحریم‌های مالی اعمال کند. از آنجا که تقریباً هر مؤسسه مالی بین المللی نیاز به استفاده از دلار دارد، لذا همه آن ها قواعد تحریمی آمریکا را رعایت می کنند. آمریکا بانک های متعددی را خارج از خاک خود به دلیل نقض تحریم ها مجازات کرده است.

چین به دنبال استفاده از فناوری بلاک چین برای دلار زدایی از اقتصاد خود

اگر چین به عنوان یک سیاست اعلام کند که در تلاش است از اقتصاد خود دلار زدایی کند، جرقه ای برای بحران خواهد بود. سقوط دلار بسیار ناخوشایند خواهد بود و اگر چین فوراً بخواهد این اقدام را انجام دهد، مؤسسات مالی بین المللی دچار بحران خواهند شد. زیرا ماندن در یک نظام دلاری پرریسک تر از بحران است.

اما اگر چین از روشی استفاده کند که که در آن وانمود شود در حال راه اندازی یک فناوری جدید با سیستم مدرن و غیرمتمرکز است، به هیچ وجه مانند یک بحران به نظر نخواهد رسید. این روش به مثابه باز بودن اقتصادی بیشتر و به عنوان یک پیشرفت به نظر خواهد رسید.

منبع: مجله آسیاتایمز plink.ir/m25z4

انتهای متناقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.