۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۳۶۹ ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

راهکارهای زیادی برای جبران کسری بودجه در اقتصاد وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها اصلاح نظام مالیاتی با محوریت دهک‌های ثروتمند جامعه است. این راهکار حتی در آمریکا نیز با وجود نرخ بالای مالیات در این کشور، به دلیل مزیتی که در کاهش بی‌عدالتی و اختلاف طبقاتی دارد، توسط سیاستمداران دنبال می‌شود.

مسیر اقتصاد/ یکی از معضلات بزرگ فعلی اقتصاد آمریکا کسری بودجه هزار میلیارد دلاری دولت این کشور است. در همین راستا الكساندريا اوكاسيو كورتز، عضو کنگره آمریکا پیشنهادی برای جبران این کسری بودجه ارائه کرده است. این نماینده کنگره برای جبران کسری بودجه و مبارزه با نابرابری، اخذ مالیات سنگین از ثروتمندان را پیشنهاد نموده است.

پیشنهاد اخذ مالیات ۷۰ درصدی از ثروتمندان در آمریکا

بر اساس پیشنهاد خانم کورتز، افرادی که بیشتر از ۱۰ میلیون دلار در سال درآمد دارند، باید ۷۰ درصد مالیات پرداخت کنند. به این گونه که افراد تا میزان ۱۰ میلیون دلار باید طبق همان شیوه پلکانی قبل مالیات بدهند، اما از درآمد مازاد بر آن ۷۰ درصد مالیات گرفته می شود.

حداکثر نرخ مالیات کنونی در آمریکا ۳۷ درصد است که افراد با درآمد بیشتر از ۵۱۰۳۰۰ دلار  و خانواده ها با درآمد بیشتر از ۶۱۲۳۵۰ دلار مشمول این نرخ می شوند.

طبق این پیشنهاد نرخ مالیات ثروتمندان تا دو برابر افزایش می یابد.

چند نفر مشمول این مالیات می شوند؟

افرادی که مشمول این طرح می‌شوند، بسیار کم هستند. طبق داده های فدرال رزرو تنها ۱۶ هزار آمریکایی مشمول می شوند و این تعداد در مقابل ۲۷ میلیون خانوار در ایالات متحده بسیار ناچیز است.

این یعنی تنها ۰.۵ درصد از خانوارهای آمریکایی باید این مالیات را پرداخت کنند که عمده آنها شامل بسیاری از ورزشکاران و سلبریتی ها و … می شود.

آیا سابقه چنین نرخ بالای مالیاتی وجود داشته است؟

آمارها نشان می دهد که تقریبا از دوره جنگ جهانی دوم تا دولت رونالد ریگان نرخ مالیاتی در آمریکا بسیار بالا بوده است.

بالاترین نرخ مربوط به زمان جنگ جهانی دوم در سال های ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ است که خانوارهای با درآمد بالای ۲۰۰ هزار دلار مالیات ۹۴ درصدی پرداخت می کردند. همچنین بین سال های ۱۹۳۲ تا ۱۹۸۱ بیشترین نرخ مالیات به کمتر از ۶۳ درصد نرسیده است و در طول دوره ریاست جمهوری آیزنهاور از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ بیشترین نرخ مالیات ۹۱ درصد بوده است.[۱]

افزایش مالیات ثروتمندان از طریق مالیات بر عایدی سرمایه

این طرح مانند همه طرح های دیگر، مخالفانی دارد؛ اما مخالفت آنها با موضوع افزایش مالیات ثروتمندان نیست، بلکه آنها با این شیوه افزایش مالیات ثروتمندان مخالف هستند.

به گفته استیون راتنر مشاور وزیر خزانه داری در دولت اوباما، افزایش مالیات ثروتمندان یکی از ضروریات است؛ زیرا ما به دنبال جبران کسری بودجه هستیم، اما این روش بهترین راه حل نیست و راه های دیگری هم وجود دارد. به نظر می رسد بهتر است به جای اینکار، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر سود سهام افزایش یابد و جلوی راه های فرار مالیاتی گرفته شود. در حال حاضر نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ۲۳.۸ است که این نرخ نیاز به بازنگری و افزایش دارد.[۲]

اخذ مالیات از ثروتمندان راه حلی برای کاهش وابستگی به نفت

در آمریکا ۵ درصد از ثروتمندان بیش از ۵۰ درصد از مالیات بر درآمد را پرداخت می کنند؛ اما باز هم سیاستمداران این کشور برای جبران کسری بودجه و گسترش عدالت و کاهش نابرابری در جامعه، سراغ ثروتمندان رفته اند. این در حالی است که با توجه به گفته کارشناسان، در ایران، تنها ۳ درصد از ثروتمندان مالیات پرداخت می کنند و همچنین به دلیل نبود قانون رصد تراکنش‌های بانکی و شفاف نبودن درآمد ثروتمندان، این دهک فرار مالیاتی بسیار گسترده ای دارند.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد که بهترین راه برای کاهش وابستگی بودجه به نفت، اصلاح نظام مالیاتی، به خصوص متمرکز بر دهک های با درآمد بالا است. بر اساس تجربه کشورهای خارجی، با اخذ مالیات از این دهک هم می توان کسری بودجه را جبران کرد و هم ناعدالتی در جامعه را کاهش داد. نکته جالب توجه در ایران این است که علاوه بر عدم اخذ مالیات سنگین از ثروتمندان در راستای عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی بسیار گسترده، راه حل جایگزین یعنی مالیات بر عایدی سرمایه هم وجود ندارد.

تحریم های نفتی علیرغم ظالمانه بودن و اثرات مخرب آن بر اقتصاد، این فرصت را به وجود آورده است که کشور بتواند وابستگی چندین ساله خود به نفت را کاهش دهد، اما در این شرایط تصمیم دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه اقدامی غیر کارشناسی است. اقدام اولویت دار دولت باید اصلاح نظام مالیاتی علی الخصوص برای دهک های ثروتمند باشد.

پینوشت:

[۱] وب سایت politifact

[۲] وب سایت نیویورک تایمز

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.