حسین هاشمی تختی نژاد، استاندار سابق هرمزگان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به توانمندی های کشتی سازی در کشور، از لزوم پشتیبانی از ظرفیت های کشور در حوزه کشتی سازی گفت.
نماینده مجلس ضمن مخالفت با قرارداد ساخت کشتی با شرکت کره ای، گفت: من مخالفم با اینکه قرارداد با شرکت های خارجی به صورت کامل بسته شود. ما ظرفیت ساخت کشتی را داریم.
وی درباره یکی از شرکت های داخلی در حوزه کشتی سازی گفت: شرکت ایزوایکو یا همان کشتی سازی خلیج فارس که در استان هرمزگان مستقر است و صنایع فراساحلی جانبی آن ظرفیت ساخت کشتی، سکوهای نفتی و همچنین سکوهای حفاری را دارند و اثبات هم کرده است که می تواند بسازد. تا به حال چندین کشتی را ساخته و تحویل داده و به آب انداخته شده است.
استاندار سابق هرمزگان درباره قرارداد مذکور گفت: بحثی در این زمینه وجود دارد که آقایانی که این کشتی ها را برای ساخت به کره جنوبی سفارش داده اند می گویند که هم ارزان تر تمام می شود و هم زودتر به نتیجه می رسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این ادعا که سریع و ارزانتر کشتی ها را می سازند درست است یا نه، گفت: در مورد سرعت انجام کار، شاید این کار را زودتر انجام دهند اما در مورد قیمت کشتی ها مشخص نیست.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشنهادی در این مورد ارائه داد و گفت: اگر ۱۰ کشتی قرار است که ساخته شود، تعدادی از آن ها که در توان کشور است به داخل سپرده شود و در صورت نیاز و عجله برای دریافت کشتی ها تعدادی دیگر از آن ها به خارج سپرده شود.
وی خاطرنشان کرد: اما اینکه ما تمام سفارشات را به خارج از کشور بدهیم و توجهی به داخل نداشته باشیم، کار غلطی است. حتی فرض را بر این بگیریم که ساخت کشتی ها دیرتر و گرانتر هم تمام شود، باز هم در مجموع برای کشور مطلوب تر است.
هاشمی درباره اهمیت اتکا به داخل گفت: یکی از دلایل این است که توان ساخت ما بالا می رود و همچنین می توان تکنولوژی ساخت را بومی کنیم. شرکت ایزوایکو دراین مورد می گوید که من همان تکنولوژی که در کره یا هر کشور دیگری وجود دارد، به داخل کشور می آورم.
وی تاکید کرد: زمانی که من استاندار هرمزگان بودم، متوجه شدم که این کارخانه در حال اخراج کارگرانش است. مدیر عامل شرکت را خواستم و علت را جویا شدم. گفتند که پول نداریم. دلیل اینکه پول نداریم این است که کار و پروژه ای در جریان نداریم. علت را از مسئولین مربوطه جویا شدم که چرا پروژه ای به این شرکت نمی دهید؟
نماینده مجلس پاسخ مسئولین در آن زمان را نبود توان داخلی در ساخت کشتی دانست و گفت: ما از دولت خواهش کردیم که به این ها اعتماد کند. البته ناگفته نماند که در سال های دور پروژه ای به آن ها سپرده شده بود و نتوانسته بودند که در موعد مقرر آماده کنند اما در سری جدید، کشتی ها ساخته و تحویل داده شد. این کشتی ها شامل ایران-اراک، ایران-کاشان و ایران-شهرکرد بود که کشتی های باری و کانتینر بر بودند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت بایستی کمک کنیم که بالاخره روی پای خودمان بایستیم و باید بتوانیم بسازیم. اگر هم ایراد و اشکالی وجود دارد، باید کمک کنیم که توانش بالا برود. من معتقدم که این موضوع قابل حل است و همانطور که شعار دولت، تدبیر و امید است بایستی در این موضوع نیز تدبیر کند و ظرفیت های داخلی خالی نماند.