۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۵۱۲ ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در پی کاهش ۵.۴ درصدی سهم بخش صنعت از تولید داخلی پاکستان طی ۱۳ سال اخیر، دولت این کشور قصد دارد با هدف افزایش تولید و اشتغال در این بخش، سیاست صنعتی جدیدی تدوین نماید. یکی از مقامات پاکستانی در این خصوص گفته است: هم اکنون وقت آن رسیده است تا سرمایه گذاران، دولت پاکستان را یاری نمایند تا بتواند از طریق رونق فعالیت های صنعتی، توسعه اقتصادی را برای کشور فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت پاکستان به منظور رونق فعالیت های صنعتی به دنبال این است تا سیاست صنعتی جدیدی را تدوین نماید.

در سال جاری میلادی سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی به ۱۲.۱ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۵، سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی ۱۷.۵ درصد بوده است. مطابق آمارها سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی طی ۱۳ سال ۵.۴ درصد کاهش یافته است.

این کاهش ۵.۴ درصدی سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی ناشی از کاهش صادرات محصولات صنعتی بوده که بر میزان تولید تولیدکنندگان داخلی در پاکستان اثر منفی داشته است. این در حالی است که در این مدت کشورهای رقیب پاکستان شاهد رشد چشمگیری در فعالیت های صنعتی بوده اند.

در نمودار زیر سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی پاکستان در طول سال های اخیر نشان داده شده است.

تدوین سیاست صنعتی جدید در پاکستان با هدف افزایش اشتغال

این کاهش سهم بخش صنعت از تولید ناخالص ملی دولت را بر این داشت تا به دنبال تدوین سیاست صنعتی جدید به منظور رونق فعالیت های تولیدی باشد. دولت پاکستان معتقد است عدم اصلاح سیاستگذاری فعلی در بخش صنعت منجر می شود تا همچنان پاکستان توانایی صادرات در محصولات با ارزش افزوده بالا را نداشته باشد و آمار بیکاری در این کشور افزایش یابد.

آنطور که کارشناسان می گویند، در صورت ادامه این روند و افزایش واردات کالاهای مصرفی، کسری تجاری پاکستان افزایش خواهد یافت. این در حالی است که پاکستان دارای بازار مصرف داخلی ۲۰۰ میلیون نفری است و ظرفیت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی جهت استفاده از این بازار فراهم است.

به گفته سردار عثمان احمد خان بزدار، یکی از مسئولین ایالت پنجاب، دولت پاکستان سیاست صنعتی جدید را با هدف افزایش اشتغال و تسهیل کسب و کار فعالان صنعتی و سرمایه گذاران تدوین می کند.

بزدار در گفتگو با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع با بیان اینکه بخش صنعت سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی دارد، تصریح کرد: با تدوین این بسته جامع سیاستی می توان انتظار داشت تا فرصت های شغلی جدیدی برای جوانان آماده به کار فراهم شود.

وزیر ایالت پنجاب در ادامه تصریح کرد: هم اکنون وقت آن رسیده است تا سرمایه گذاران، دولت پاکستان را یاری نمایند تا بتواند از طریق رونق فعالیت های صنعتی، توسعه اقتصادی را برای کشور فراهم کند.

بزدار با بیان اینکه دولت آمادگی ارائه هرگونه تسهیلاتی را دارد، گفت: اجرای سیاست صنعتی جدیدِ دولت پاکستان، زمینه ایجاد اشتغال پایدار در فعالیت های مولد را فراهم می کند.

حمایت از تولیدکنندگان محصولات پنبه ای در سند جامع صنعتی پاکستان

وزیر ایالت پنجاب با بیان اینکه در این بسته سیاستی توجه ویژه ای به تولید محصولات پنبه ای شده است، گفت: دولت به دنبال این است تا با در نظر گرفتن استانداردهای لازم، واحدهای تولیدی در این زمینه را حمایت کند.

در نشست اخیری که با حضور محمد اسلام معاون ریاست و امیرحیدر دبیرکل بانک تجارت و اعتبار و دیگر مقامات پاکستانی برگزار شد، بر لزوم حمایت بیشتر از تولیدکنندگان صنعتی در قالب این سیاست صنعتی جدید تأکید شد.

منبع:

پی بی سی yon.ir/IYDir

اینترنشنال نیوز yon.ir/iCgzc

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.