به گزارش مسیر اقتصاد علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۱ آبان در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: کار بزرگی که اکنون باید آغاز کنیم توجه به گفتمان مهارت است و هرچه این گفتمان را پیش ببریم در تحقق بسیاری از اهداف تاثیرگذار خواهد بود[۱].
وی ادامه داد: مباحثی همچون ابرچالش بیکاری، لشگر بیکاران و گفتمان اشتغال را ما به راه انداختیم و معتقدم که امروز باید گفتمان مهارت و گفتمان فقر را هم ایجاد کنیم.
وجود مدیران و نیروی کار ماهر راه توسعه کشور است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ساختن کارخانه ها کشور را به توسعه نمی رساند و این امر با وجود مدیران و نیروهای کار ماهر معنا می یابد، گفت: بحران جامعه ایران شکاف مهارتی است و باید گفتمان مهارت در کشور را نهادینه کنیم.
وی با تاکید بر لزوم برنامه سازی در حوزه مهارت، ادامه داد: متاسفانه فقدان مهارت در کشور دیده نمی شود و این جمعیت با این مهارت کشور را به توسعه نمی رساند.امروز چالش بزرگ ایران وجود افراد بی مهارت و کم مهارت است و این مهارت از مهارتهای زندگی، برقراری ارتباط با یکدیگر تا رانندگی و رعایت اخلاق و حقوق فردی را شامل می شود.
ربیعی با بیان اینکه ساختن کارخانه ها در کشور مهارت می خواهد، افزود: تا زمانی که مدیران ماهر نداشته باشیم و نیروهای کار از مهارت لازم برای کاهش قیمت تمام شده برخوردار نباشند، ساختن کارخانه کمکی به توسعه کشور نمی کند.
وی با تاکید بر شکاف مهارتی موجود در کشور، افزود: باید در جهت گیری های خود به سمت فقر زدایی برویم چرا که فقر مهارتی و آدمهای فقیر دو چالش اقتصاد ایران هستند و راه برون رفت از فقر و غلبه بر آن، تربیت افراد ماهر است.
وزیر کار گفت: امروز وقتی در یک خانه وسیله ای مثل کولر خراب می شود چند نفر برای تعمیر آن مراجعه می کنند اما درست نمی شود و این نشان می دهد که آدمها از مهارت بی بهره اند و با چنین رویکردی نمی توان به رشد و توسعه دست پیدا کرد.
توصیه های وزیر کار به سازمان فنی و حرفه ای
وی در عین حال بر لزوم تحقق نماد نوآوری، بهره وری و تغییر در کشور تاکید کرد و گفت: باید از سازمان فنی و حرفه ای نگاه نوآورانه همراه با بهره وری و رشد و تغییر بیرون بیاید و آینده بازار کار ایران و کار در آینده ایران ترسیم شود.
ربیعی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای دانشگاه نیست و اجازه تبدیل آن به دانشگاه یا شبه دانشگاه شدن را نمی دهیم، گفت: اعتقاد من این است که باید نرم افزارهایی تولید کنیم که به توسعه کارگاه های مهارتی منجر شود و اگر کتابی منتشر می کنیم این کتاب در راستای مهارت افزایی تولید شود. امروز نزدیک به ۳۰ میلیون نفر هستند که یا سواد ندارند و یا دوران دبیرستان را تمام نکرده اند و سازمان فنی و حرفه ای مسئول ماهر کردن این افراد است.
وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی تاکید کرد: رویکرد کارگاه محوری در سازمان فنی و حرفه ای باید گسترش یابد و کارگاههای نخبگی در داخل سازمان فنی و حرفه ای ایجاد شود.
به گفته وی ورود سازمان فنی وحرفه ای به زندان ها، پادگان ها و مدارس برای عرضه آموزشهای مهارتی رویکرد درستی بوده که نباید متوقف شود و در کنار آن، ناظران و راهبران بخش خصوصی نیز باید به بدنه سازمان فنی و حرفه ای اضافه و از پتانسیل آنها استفاده شود.
افراد به فراگیری آموزش های حرفه ای تمایل ندارند
گفتنی است یکی از نیازهای کشور و مشکلات محیط کسب و کار ایران، نبود نیروی متخصص به اندازه کافی است که موجب شده تولیدکنندگان برای استفاده از نیروی توانمند و متخصص مجبور به پرداخت هزینه زیادی شوند و یا برای آموزش نیروها هزینه زیادی کنند.
دلیل این امر را می توان در تمایل اندک افراد برای فراگیری آموزش های فنی حرفه ای و جریان مدرک گرایی جستجو کرد. اقدامات صورت گرفته در سالیان گذشته تا حدی توانسته جایگاه آموزشگاه فنی حرفه ای را ارتقا و نیروهای متخصص تحئیل کارخانه ها دهد.
پینوشت:
[۱] جماران کد خبر: ۷۸۲۶۰۳