۱۰ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۲۲۵۴ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

دولت سوئد برای گسترش تولید برق بدون سوخت فسیلی، سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد کرون سوئد (حدود ۹۷ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۵ را پیشنهاد کرده است. این اقدام شامل افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزمایشی انرژی هسته‌ای و ساده‌سازی روند صدور مجوز برای راکتورهای جدید است. این تصمیم با هدف تأمین امنیت انرژی، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و دستیابی به اهداف اقلیمی کشور گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت سوئد در اقدامی جدید برای تسریع در روند گذار به انرژی‌های پاک، اعلام کرده است که در لایحه بودجه سال ۲۰۲۵، بیش از یک میلیارد کرون سوئد را برای افزایش تولید برق بدون سوخت فسیلی اختصاص خواهد داد.

سرمایه‌گذاری گسترده سوئد در انرژی‌های تجدیدپذیر برای اقتصاد سبز

به گفته دولت سوئد، دستیابی به هدف انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۴۵ و حفظ رقابت‌پذیری و رفاه کشور، مستلزم دسترسی امن به انرژی‌های تجدیدپذیر با قیمت مناسب است. در این راستا، دولت سوئد قصد دارد با سرمایه‌گذاری گسترده در تولید انواع مختلف برق بدون سوخت فسیلی، به یک عرضه پایدار و امن انرژی دست یابد و گام‌های مهمی در جهت گذار به اقتصاد سبز بردارد.

سرمایه‌گذاری‌های جدید پیشنهادی شامل افزایش ظرفیت سیستم برق، جبران خسارت به شهرداری‌ها به دلیل گسترش انرژی بادی و بهبود شرایط برای تولید جدید برق بدون سوخت فسیلی می‌شود.

دولت گفت که سوئد به انرژی هسته‌ای برای کمک به تامین نیازهای برق آینده و افزایش امنیت تامین در سیستم برق نیاز دارد. در این بیانیه آمده است: «کار دولت برای ایجاد امکان گسترش انرژی هسته‌ای جدید اکنون وارد مرحله فشرده‌تری می‌شود.

دولت سوئد اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۵، مبلغ ۱۰۰ میلیون کرون سوئد را برای حمایت از پروژه‌های آزمایشی در حوزه انرژی هسته‌ای اختصاص خواهد داد.

توسعه همزمان انرژی هسته‌ای و بهبود روند صدور مجوزهای زیست محیطی

دولت سوئد برای بهبود هماهنگی بین ارگان‌های مربوطه در فرآیند صدور مجوزهای زیست محیطی، بودجه آژانس حفاظت از محیط زیست را در سال ۲۰۲۵ به میزان ۲.۵ میلیون کرون افزایش داده است. این افزایش بودجه به آژانس امکان می‌دهد تا راهنمایی‌های لازم را بر اساس قانون محیط زیست ارائه دهد. همچنین، بودجه آژانس حفاظت از محیط زیست برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به ترتیب به میزان ۲.۵ و ۱.۵ میلیون کرون افزایش خواهد یافت.

دولت سوئد اعلام کرده است که برای تقویت شرایط توسعه انرژی هسته‌ای، در سال ۲۰۲۵ مبلغ ۳۰ میلیون کرون سوئد را اختصاص خواهد داد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به ترتیب ۳۵ میلیون کرون و ۲۵ میلیون کرون برای این منظور کنار گذاشته شود.

دولت سوئد اعلام کرده است که قصد دارد پیشنهادهای جدید خود در زمینه توسعه انرژی‌های پاک و هسته‌ای را در لایحه بودجه سال ۲۰۲۵ به پارلمان کشور ارائه دهد. این پیشنهادها بر اساس توافق بین دولت و دموکرات‌های سوئد تدوین شده‌اند.

مدل جدید تأمین مالی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید

نیکلاس وایکمن، وزیر بازارهای مالی سوئد، اعلام کرد که دولت در حال حاضر به طور فوری روی مدل تأمین مالی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید کار می‌کند. وی افزود که انرژی هسته‌ای، به ویژه به دلیل قابلیت برنامه‌ریزی آن، بخش مهمی از تضمین رشد آینده سوئد است.

ماتیاس بیکستروم جوهانسون، دبیر حزب دموکرات‌های سوئد، اعلام کرد که دولت و حزب دموکرات قبلاً اقدامات قاطعی برای بهبود شرایط توسعه انرژی هسته‌ای انجام داده‌اند و اکنون گام‌های بیشتری در این زمینه برداشته می‌شود. وی افزود که برآورده کردن نیازهای برق آینده و افزایش امنیت تأمین برق در سیستم برق، کاملاً ضروری است. همچنین، در حال حاضر یک رنسانس در زمینه انرژی هسته‌ای با چندین فناوری جدید هیجان‌انگیز در حال انجام است که سوئد اکنون می‌تواند در آن مشارکت کند و با توسعه فناوری جدید در این زمینه، رهبری توسعه را بر عهده بگیرد.

بازنگری اساسی در سیاست‌های انرژی در جهت گذار به سمت انرژی‌های پاک

اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد در ۱۰ سپتامبر در سخنرانی خود در مجلس ملی سوئد گفت: «خاموش شدن نیمی از تمام نیروگاه‌های هسته‌ای، منجر به کمبود برق قابل برنامه‌ریزی در جنوب سوئد شده است. این مسئله هزینه‌های زیادی را برای ما به همراه داشته است. برای تأمین پایدار برق و موفقیت در گذار به سمت انرژی‌های پاک، دولت در حال بازنگری اساسی در سیاست‌های انرژی خود است. همچنین به تمام انواع انرژی‌های بدون سوخت فسیلی نیاز خواهد شد. بدون سیاست انرژی، سیاستی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی وجود نخواهد داشت.»

کریسترسون گفت اقدامات مهمی برای ایجاد برنامه هسته‌ای جدید در سوئد صورت گرفته است و این تلاش‌ها اکنون شدت گرفته است. وی افزود دولت همچنان در حال کار بر روی مدل ارائه شده برای تقسیم ریسک است. او در ادامه گفت: «دولت در حال ارائه لایحه تحقیق و نوآوری در حوزه انرژی است که تحقیق در مورد انرژی هسته ای اولویت خاصی دارد. همچنین ما در پروژه های آزمایشی در حوزه انرژی هسته ای سرمایه گذاری می کنیم.»

نقشه راه جدید سوئد برای افزایش ظرفیت هسته‌ای 

دولت جدید سوئد پس از روی کار آمدن در اکتبر ۲۰۲۲، رویکرد مثبتی نسبت به انرژی هسته‌ای اتخاذ کرد. در نوامبر ۲۰۲۳، این دولت نقشه راهی را ارائه داد که پیش‌بینی می‌کند ظرفیت تولید برق هسته‌ای جدیدی معادل حداقل دو راکتور بزرگ تا سال ۲۰۳۵ ساخته شود. همچنین، این نقشه راه، امکان افزایش ظرفیت تا ۱۰ راکتور بزرگ تا سال ۲۰۴۵ را در نظر گرفته است.

منبع: اخبار هسته‌ای جهان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.