۰۸ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۶۴۰ ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: محمدرضا مولایاری
۰

امارات به عنوان برترین شریک تجاری چین در منطقه غرب آسیا جایگاه قابل توجهی در محاسبات تجاری این کشور دارد؛ به طوری که تبادلات تجاری دو کشور طی سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۴ با رشد ۸۰۰ برابری همراه بوده است. همچنین امارات در طرح «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» چین نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. تقویت همکاری در بخش‌های لجستیک، صنعت، فناوری، هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدیدپذیر،‌ امنیت غذایی و تسهیل آموزش برای مشاغل کوچک و متوسط از محورهای همکاری طرفین به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد امارات به عنوان برترین شریک تجاری چین در منطقه غرب آسیا، جایگاه قابل توجهی در نظام تجاری این کشور دارد. مشارکت در ابتکارهای راهبردی چین، از جمله «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی»[۱] بخش جدایی‌ناپذیری از ارتباطات بین دو کشور است.

علاوه بر این، امارات نقش مهمی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی چین، مانند تقویت همکاری جنوب-جنوب[۲]، به ویژه در همکاری فنی بین کشورهای در حال توسعه و جنوب جهانی در زمینه‌هایی مانند منابع و فناوری ایفا می‌کند. در واقع، امارات و چین در جهت «مشارکت راهبردی جامع» که مشخصه آن تبادلات و همکاری‌های دوجانبه در سطوح بالا و تقویت اعتماد متقابل سیاسی است، حرکت می‌کنند.

رابطه دیپلماتیک چین و امارات متحده عربی

چین و امارات برای اولین بار روابط دیپلماتیک خود را در سال ۱۹۸۴ برقرار کردند. در همین راستا در سال ۲۰۱۸، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با سفر به امارات متحده عربی فصل جدیدی در این روابط گشود. بدین ترتیب چین و امارات با حرکت در مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری طی سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۴ توانسته‌اند رشد ۸۰۰ برابری را در مبادلات تجاری خود رقم بزنند که این رشد تصاعدی نشان‌دهنده عمق روابط اقتصادی میان دو کشور است.

رشد فزاینده تجارت دوجانبه چین و امارات

فصل جدید همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه چین و امارات در سال ۲۰۲۱ با گذشت از مرز ۷۵.۶ میلیارد دلار، فصل جدیدی در تبادلات تجاری دو کشور رقم زده است. از این رو امارات در جایگاه دومین شریک اقتصادی چین پس از عربستان قرار گرفته است.

علاوه بر این، از سال ۲۰۲۲، حدود ۶۰۰۰ کسب و کار چینی در بخش‌های زیرساختی و انرژی در امارات فعالیت می‌کنند. بر همین اساس تا سال ۲۰۲۳، تجارت دوجانبه بین دو کشور به حدود ۹۰ میلیارد دلار رسیده است.

تبادلات تجاری چین و امارات

محورهای سرمایه‌گذاری دوجانبه چین و امارات

کشورهای امارات و چین با ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک در جهت «مشارکت راهبردی جامع» در بخش‌های مختلف حرکت می‌کنند. این همکاری با استفاده از کمیته بازرگانی امارات و چین با تقویت همکاری در بخش‌های لجستیک، صنعت، فناوری، هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و امنیت غذایی تا تسهیل آموزش برای مشاغل کوچک و متوسط ​​گسترش می‌یابد.

بدین ترتیب شرکت کشتیرانی COSCO چین، بندر خلیفه در ابوظبی را به عنوان مرکز تجاری خود در خاورمیانه تعیین کرده است. این شرکت کشتیرانی در تلاش است با افزایش ظرفیت سالانه به ۶ میلیون کانتینر ۲۰ فوتی (TEU) به بزرگترین پایانه حمل و نقل کانتینری در منطقه تبدیل شود.

همچنین بخش‌ انرژی به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به عنوان نقطه کانونی همکاری‌های طرفین محسوب می‌شود. همکاری‌ها در این بخش نشان‌دهنده تنوع چشم‌انداز سرمایه‌گذاران چینی است. علاوه بر این، روابط دوجانبه طرفین به تجارت الکترونیکی فرامرزی گسترش یافته و تجارت دوجانبه را تسهیل کرده است.

حجم سرمایه‌گذاری مستقیم چین در امارات

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در امارات تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۳.۳ میلیارد درهم (معادل ۶.۳ میلیارد دلار) می‌رسد که پنج درصد از کل جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی امارات را تشکیل می‌دهد. سرمایه‌گذاری‌های چین در امارات عمدتا بر بخش‌هایی مانند تجارت، امور مالی، بیمه و املاک و مستغلات متمرکز است.

اصلاحات قانونی امارات برای جذب سرمایه‌گذاری

کشور امارات به‌منظور جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی اصلاحیه قانونی را در سپتامبر ۲۰۲۰ اجرا کرده است. در همین حال، صندوق‌های ثروت دولتی در امارات به طور فزاینده‌ای به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی به عنوان بخشی از راهبرد خود برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری و گسترش افق‌های اقتصادی تاکید دارند.

گفتنی است الزامات این موضوع از سال‌ها پیش فراهم شده بود؛ در همین راستا چین و امارات در سال ۱۹۹۳ قرارداد سرمایه‌گذاری دوجانبه‌ای با هدف ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری امضا کردند. یکی از محورهای این قرارداد «حمایت از سرمایه‌گذاری» در برابر اقداماتی مانند سلب مالکیت، ملی کردن و رفتار تبعیض آمیز است. تدوین «سازکارهای‌های حل اختلاف» و «ارائه ضمانت و مشوق‌های متنوع به سرمایه‌گذاران» از دیگر بخش‌های قرارداد سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

نقش امارات در «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی»

به طور کلی منطقه خلیج فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در تقاطع اروپا و آسیا نقش مهمی در «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» چین ایفا می‌کند. از این رو امارات با قرارگرفتن در این موقعیت، نقش راهبردی و ویژه‌ای در طرح کمربند اقتصادی و راه ابریشم دریایی خلیج فارس دارد.

علاوه بر این امارات نقش ویژه‌ای به عنوان منطقه تجاری و ورود چین به سایر کشورها به‌ویژه آفریقا دارد؛ به همین دلیل، در توسعه روابط دوجانبه تجاری با این کشور حرکت می‌کند.

منابع و پی‌نوشت:

[۱] Belt and Road Initiative)BRI)

[۲] South-South cooperation

چشم انداز تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه چین و امارات

چرا امارات می‌خواهد بهترین شریک چین باشد؟

انتهای پیامتجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.